2011. augusztus 11., csütörtök

Kinek való a közös valuta?

Kopátsy Sándor PG 2011-08-10

KIKNEK VALÓ A KÖZÖS VALUTA?

A jelenlegi portugál, görög, egyre inkább spanyol és olasz pénzügyi válság során többször mondtam, hogy az euró övezet kialakítói súlyos hibát követtek el, amikor a mediterrán népeket is bevonták a közös valutába. Azt már nem mertem mondani, hogy én azt előre láttam.

Az alábbi szöveget ma találtam meg véletlenül egy 1997-ben kelt írásomban. Egy fiatal kollégát bíztam meg azzal, hogy válogassa ki a korábbi írásaimból a kultúrával foglalkozókat. Ma vettem a kezembe az általa kiválogatott 200 oldalas anyagot, aminek az utolsó bekezdésén megakadt a szemem.

Ezt idézve már mondhatom, hogy annak idején azonnal leírtam.

Az alábbi idézet szövegkörnyezetében azt fejtegettem, hogy csak a közös kultúrájú, puritán nyugati népek lehetnek hasznos tagjai nemcsak a közösségnek, de még sokkal inkább a közös valutának.

„Az osztrákok előbb voltak nyugat-európaiak, aztán csatlakoztak az EU-hoz.

A csehek, a magyarok és a szlovének várhatóan, ha nem is rövidesen, de mégis már akkor az EU tagjai lesznek, amikor viszonyítottan a lemaradásuk sokszorta nagyobb, mint valaha ezer éve volt.

Ezektől keletre még fel sem merülhet a nyugati integráció kérdése. Az EU várható válsága már ma is abból táplálkozik, hogy a mediterrán térség felzárkózásra képtelen, reménytelen részét is integrálták. Ki fog derülni, hogy az integráció csak a közel azonos kultúrkörhöz tartozóknak és a közel azonos gazdasági szinten lévőknek előnyös. A túlságosan lemaradónak, a felzárkózásra kulturális okokból képteleneknek az integráció többet árt, mint használ.”

Azt már a hatvanas években megtapasztaltam, hogy Dél-Olaszországok nem képes Észak-Olaszország magához emelni. Százötven év után, az óriási segítség ellenére, nem kerültek közelebb. Ezen az sem segít, hogy az EU kasszából is azok kapnak a legtöbbet, akik elemeléséhez az isten pénze sem lenne elég.

Sajnos, a jelenlegi támogatás sem fog segíteni semmit. A gazdagabb tagok közvéleménye ugyan egyre jobban háborog, pedig még el sem árulták nekik, hogy az EU kasszájából mennyit kaptak.

Annak a megértése még sokat várhat magára, hogy Brüsszelben megérték, hogy egy kisebb, de homogén euró övezet sokkal erősebb, mint a heterogén tagokkal nagyra felfújt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése