Kopátsy
Sándor EH 2012-08-22
A ZSIDÓSÁG 20. SZÁZADI TÖRTÉNETÉHEZ
A jelen írás,
nem a zsidóság 20. századi történetét akarja bemutatni, hiszen nyugati kultúra
történelmében ennek a népnek van a leggazdagabb történelme. Csak néhány, a
Nyugat további történetére jelentős hatású, a 20. századi adatot elemzek.
1900-ban 11.5
millió zsidó élt a világban, jelenleg 13.6 millió. Közel ötödévvel többen. Ez
meglepőnek tűnik, mivel a nácizmus mintegy harmadukat pusztította el. Ha ez nem
történik meg, mintegy 18 millióan volnának. A zsidóirtás ellenére úgy
gyarapodott a létszámuk, mint általában a nyugat-európai államoké.
A következő 40
éven, a második világháborúig, a zsidóság nagyon gyorsan szaporodott, a
létszámuk elérte a 17 milliót. Ez a számuk azonban a háború végére közel 5
millióval csökkent. A következő hatvan ében aztán 2 millióval nőtt.
A globális
számuknál sokkal jelentősebb a térbeni átrendeződések.
1900-ban a világ
zsidó népességének négyötöde Európában élt. Ma egyötöde sem.
1990-baan az
európai zsidóság azonos arányban élt a nyugati keresztény és a pravoszláv
keresztény országokban. Tizeded az Egyesült Államokban.
Már itt bele
ütközünk abba a problémába, hogy a zsidóság nagyon heterogén kultúrájú, csak
közös vallású nép volt 1900-ban, és maradt ma is.
1900-ban a
zsidóság fele élt a Nyugat puritán népei között, négyötödében Nyugat-európában
és ötödében az Egyesült Államokban, és a kor legfejlettebb, leggazdagabb,
legiskolázottabb etnikuma volt. A kelet-európai kultúrában élt a zsidóság
mintegy 40 százaléka. Ezek átlaga ugyan sokkal kevésbé volt gazdag és
iskolázott, mint a nyugatiak, de ennek ellenére nagyon gyorsan fejlődő
élcsapatnak számított.
A Közel-Keleten
és Észak-Afrikában, alig 1 millió zsidó élt. Ezek anyag és kulturális élete
alig tért el a befogadó országokétól.
A vallási
tekintetben magát erős közösségként megélő zsidóság tehát három, egymástól
nagyon eltérő civilizációs szinten élt. Ha 1990-bam a fejlett nyugati
államokban élő zsidóság átlagos iskolázottságát és vagyonát 100-ak vesszük, ez
jelentette a létszámuk felét, a kelet-európai zsidóság 50, a mohamedán világban
rekedteké 10 lehetett. Ezek a számok vitathatók, csak arányokat igyekezek velük
jelezni.
A következő
negyven évben, mind a létszámuk, mint színvonaluk aránya óriási változáson ment
keresztül.
A puritán
Nyugaton élő zsidóság létszáma és aránya viharosan növekedett. Ezen belül
Nyugat-Európában csökkent a számuk, Észak-Amerikában pedig megsokszorozódott.
1939-ban a puritán, demokratikus és gazdag Nyugaton élt a 17 millióból 10 millió.
Ezek kétharmada Észak-Amerikában. Ez lett a legtöbb zsidót befogadó kontinens.
Ekkor még nem sokkal kevesebb zsidó élt a Szovjetunióban és a Balkánon.
A második
világháború végére aztán dráma átrendeződés történt. 1948-ban a világ
zsidóságának fele már Észak-Amerikában élt. De ennél is fontosabb, hogy az
egyetlen szuperhatalom garantálja a zsidó állam biztonságát. Az amerikai
zsidóság pedig példátlan anyagi és erkölcsi támogatást jelent a sok gonddal
küzdő zsidó államnak. Izrael sikerének az alapja azonban a Nyugatról történő
bevándorlók elképesztő hatékonysága.
A zsidó állam
előbb a nyugati keresztény Európa zsidóságát fogadta be, aminek gazdasági
dinamikája lehetővé tette az ortodox keresztény kultúrában élő zsidók
többségének a befogadását is, ami nem volt ugyan problémamentes, de
megoldhatónak bizonyult.
2010-ben már a
világ zsidóságának közel fele Izraelben él. Ennyi él Észak-Amerikában, a nagy
többségük az Egyesült Államokban. Ma már a világ zsidóságának 81 százaléka e két
államban él. 80 éve még száz százaléka élt sok tucat országban néhány
százalékos etnikai kisebbségként. Még meggyőzőbb a tény, hogy a zsidósság
tizede sem él olyan országban, ahol a befogadó ország antiszemitizmusától félni
kellene. De az a félem ugyan indokolt, de alaptalan, mert a jelenkori világ nem
fogadja be az antiszemitizmust. Nincs olyan állam. amely számára nem jelentene
elviselhetetlen veszélyt a nyílt antiszemitizmus.
Kétezer év után a zsidóság először került
olyan helyzetbe, hogy nem kell az üldözéstől félnie.
Jelenleg Izraelt nem az iráni atombomba
veszélyezteti, hanem a saját ortodox hittestvérei.
Izrael állam
egyedüli csodája a világnak. Bizonyos tekintetben az volt kétezer évvel ezelőtt
is, de akkor még nem a világcsodája. A világ egyik legfejlettebb etnikumából,
egy üldözött vallás híveinek felét összefogó vallási állam lett. Az
elképzelhető, hogy a vallások zsidók létrehoznak egy kis zsidó államot az
őshazájuk térségében, de az nem, hogy ebbe költözik a zsidó etnikum fele, és
létének garantálása a zsidóság egészének megkülönböztetett feladata lesz. Ehhez
arra az iszonyatra volt szűkség, amit velük szemben a náci fasizmus elkövetett.
Csak egy ilyen példátlan csapás lett képes a csodára.
A második világháború előtt a zsidóság négyötöde
Európában élt, és minden befogadó országban, mind a számában, mind
iskolázottságában, mind jövedelmében a befogadó népeknél gyorsan gyarapodott, a
társadalmi és gazdasági fejlődés motorja lett. Ráadásul gyorsan
asszimilálódott. Ha a befogadó társadalmak irigysége nem szül
antiszemitizmust, ha a társadalom érdekének megfelelő bánásmódban élnek, talán
száz év múlva, nem messze a jelenkortól nem is tekintik magukat etnikumnak.
Nem kell nagy
fantázia annak megértéséhez, hogy a jelenhez hasonló állapotuk nem jöhet létre.
Európa népei, mindenek előtt a Rajnától
keletre, és az Alpoktól északra sokkal lassabban polgárosodtak, iparosodtak,
váltak volna tőkés osztálytársadalommá, ha nincsen zsidóságuk. Az még
megérthető, de nem megbocsátható, hogy e térség társadalmaiban a nehezen
polgárosodó, tőkéssé váló uralkodó osztály
elhiszi, hogy ők lettek volna a
tőkés polgárok, ha a zsidóság nem kaparintja el előlük a lehetőségeket. Ezt az
ostobaságot nemcsak a fél-feudális réteg hitte el, hanem a kispolgárság
küszöbére érkező nép többségével is elhitette.
Száz évvel
később, tehát közel a mában azonban már nem tőkés osztálytársadalmat, hanem a
minőség, a tudás társadalmát építjük. Ebben a folyamatban már sokkal nehezebben
volna elhitethető, hogy a zsidóság vette el az államalkotó etnikumtól a
képzettség hatalmát. A szegény könnyebben elhiszi, hogy tudna gazdag lenni, ha
vagyona volna, mint a lusta és buta, hogy okos lehetne.
A zsidóság relatív,
az átlaghoz viszonyított társadalmi értéke a zsidókat üldöző országban, annál
nagyobb volt, minél elmaradottabb volt a polgárosodásban. Egyelőre fel mérni
sem lehet, hogy hol, mekkora társadalmi veszteséget okozott, és továbbra is
okoz a zsidó etnikumuk elvesztése. A magyar társadalmi viszonyokat jobban
ismerve, becslésem szerint, az országban az egy lakosra jutó jövedelem legalább
harmadával magasabb volna, ha megtartjuk a mintegy 6 százalékos zsidó
kisebbséget. Joggal feltételezhető hasonló veszteség az utódállamokban és
Lengyelországban. Az is valószínű, hogy ez a veszteség még generációkon keresztül
inkább nő, mint csökken.
Azt
is csak a saját életem tapasztalati alapján mondom, hogy a zsidóság
asszimilációja mára sokkal előbbre tartana.
A zsidóság és a zsidó állam jövője.
A zsidóság
jövője biztosítottnak látszik. A zsidó államét azonban nem látom ilyen
szilárdnak.
Egyrészt a
kétségeim abból is származna, hogy a történelemben nem volt még hasonlóra
példa. Igaz, hogy arra sincs, hogy egy másik, ilyen anyai ágú örökségre épülő
vallás fennmaradhatott. Számomra a vallás ilyen jelentősége egyre jobban kopik.
A zsidóké is csak azért maradt meg, mert a Közel-Keleten és Észak-Afrikában a
befogadó társdalommal együtt befagyhatott, azaz nem fejlődött. A Nyugaton
azonban nagyon termékenynek mutatkozott. A példátlan üldözést nemcsak átélte,
de a megmaradtak generációkra összekovácsolódtak. A befogadó társadalmak
érdekének megfelelő bánásmód mellett gyorsan asszimilálódtak volna. Szerintem,
végső soron ez várható a demokratikus államokban, az Egyesült Államokban is. Ahol nincs gettó, ott törvényszerű az asszimiláció.
A zsidóságnak a demokráciákban
élő, legfejlettebb felére az a sors vár. Ezt legfeljebb a zsidó államért való
indokolt aggódás lassítja.
Ami Izrael állam jövőjét illeti.
Amennyire
érthető, hogy az üldözésük után a kétezer éve otthagyott államuk térségébe
vándoroltak, annyira látni kell azt is, hogy racionálisan kedvezőtlenebb helyet aligha választhattak volna.
Politikai darázsfészekbe települtek. Az
arab világ magát a legjobban megértve érző kultúra, amiben nem a józanész, nem
a racionális érdek, hanem az érzelem, a düh mozgatja az eseményeket. Ezt Izrael
nem képes kezelni. Nemcsak képtelen, de képtelenség is. Izraelnek nincs más
lehetősége, mint az Egyesült Államok védelmére berendezkedni. Ez ugyan nem azt
jelenti, hogy nem tesz példátlan erőfeszítéseket arra, hogy minden katonai
támadást visszaverjen. Erre azonban nem lehet százados távlatokban építeni. Ez
nem biztos, hogy száz év múlva is úgy számíthat Izrael az amerikai zsidóságra,
mint jelenleg.
Izrael állam
problémája azonban elsősorban belső.
A közös vallás
mögött nagyon eltérő kulturális, és még nagyobb színvonalkülönbség van.
Az államot
működető motort a vallását ugyan tisztelő, de nem vallásos, nyugati kultúrájú
zsidóság teszi ki a lakosság negyven százalékát. Ezek aránya azonban gyorsan
csökken. Ezek természetes szaporodása negatív, és jelentős bevándorlási
növekedésre nem számíthatnak. Az ortodoxok természetes szaporodása 2 százalék,
a nők mintegy 2.5 szülést vállalnak. A fenyegető veszélyt az alig 6 százalékos
ortodoxok jelentik. Ezeknél a gyermekvállalás 5-6 között mozog. A
felzárkóztatásuk nagyon drága és lassú.
Ki fog derülni, hogy a közös vallás nem
lehet tartós társadalmi kapcsolat, ha mind a kultúra, mind a civilizáció nagyon
eltérő. Ennek is a gyenge pontja a szélsőségesen eltérő népszaporulat,
a munkához, tanuláshoz való hozzáállás.
Egyetlen reményt
a zsidóság utóbbi százötven éves története táplálhatja. Azt sem lehet
megérteni, ami ez idő alatt történt.
Tisztelt Kopátsy Úr!
VálaszTörlésÖrülök, hogy néhány napja felfedeztem ezt a blogot. Sajnálom, hogy elég kevesen olvassák, nem könnyű megtalálni.
Aktív facebook-felhasználó révén naponta - kétnaponta ki szeretném posztolni egy-egy írását, hadd olvassa az ismerősi köröm -ez mintegy 600 fő.
Miután nekem ez örömet okoz, szeretném jól is csinálni. Ezért az a kérésem, hogy ha van esetleg olyan régebbi írása, amit már nem tart aktuálisnak, azt legyen szíves irja meg magán-email címemre, ez a p.szalai@pend.hu. Én ezeket az írásokat vagy nem posztolom ki, vagy kellően körülírom a keletkezezés és a kiposztolás kölülményeinek a változását - nem szeretnék ugyanis rossz fókuszú vitákat kelteni, a problémákat általában jobb megelőzni, mint megoldani.
Az írásaiért olvasói köszönettel
Szalai Péter