2013. május 29., szerda

A történelmet a technika alakítja

Kopátsy Sándor                  PG                2013-05-25

A történelmet a technika alakítja

A történelmet a politika szolgálólányának szokták nevezni. Az utóbbi ötven évben ugyan több történt, mint előtte ezer évek alatt, a lényeg mégsem változott.
Most épen egy elemzést olvasok arról, hogy a konténeres szállítás hatása a világkereskedelemre sokszor nagyobb volt, mint a politikáé. A vizsgálat ugyan megáll a tengeri kereskedelemben okozott változásoknál, mégis lenyűgöző.
Az első konténeres hajó 1956-ban jelent meg, és igazolta, hogy a berakás és a kirakás átlagos költsége 5.83 dollárról 0.16 dollárra csökkent. Az egy órára jutó teljesítmény pedig 1.7 tonnáról 30 tonnára nőtt. A hajók ki- és berakási ideje tizedére csökkent. A várható időpontja pedig néhány napokról, órákra csökkent. A tengeren történő szállítás nemcsak sokkal olcsóbb lett, de beépülhetett a felhasználások időigényébe. Az áruk biztosítási költsége a hatodára csökkent. Mindezeknek az összhatására a tengeri szállítás teljesítménye hússzorosára nőtt. A világkereskedelem mintegy kéttucat kikötője, amelyekben az óriás hajók forgalma bonyolódik, ma a szállítási költségek szempontjából tized olyan távol van egymástól, mint ötven éve volt.

Ha valami, akkor ennek révén sokkal kisebb lett a világ. A világpolitikai közben a vámok csökkentése útján alig jutott előbbre, a tengeri szállítás mégis nagyságrenddel nagyobb növekedést eredményezett, mint ami a vámmentességtől lenne várható. Az utóbbival mégis százszor annyit foglalkozik a sajtó. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése