Kopátsy Sándor PP 2013-05-12
Gondolatok a magyar antiszemitizmusról
1945-2013
Ideje erről
bővebben beszélni.
A második világháború óta egyetlen másik
európai demokráciákban nem volt nagyobb szerepe a zsidóságnak, mint nálunk.
A megmaradt magyar zsidóság egyetlen csatlós országban sem rendelkezett azokéhoz
hasonló politikai hatalommal. A Nagy Imre miniszterelnöksége előtt, a lakosság egyetlen százaléka alá esett
zsidóság szinte minden fontos hatalmi pozíciót birtokolt.
Azt is
tudatosítani kellene, hogy a magyar
zsidóság túlzott hatalmát a Szovjetunióban találták soknak.
Ez a túlzott
hatalmuk ráadásul pozitív volt. Az, hogy a Jaltában csatlós sorsra ítélt
országokba csak a bolsevik diktatúrára volt objektív lehetőség. Azokat a
politikai erőket, amelyek ezt nem vette tudomásul, felszámolták. Mivel a magyar
úri középosztály, ami a háború előtt a közigazgatási értelmiséget jelentette,
annyira távol tartotta magát a hatalomban való szerepvállalástól, hogy a
diktatúra csak a zsidó értelmiség mellett a hozzá nem értő, nagyrészt
iskolázatlan munkásokra és parasztokra támaszkodhatott.
A lehetséges
megoldások közül a jobbat, ez esetben a legkevésbé rosszat a zsidóság
szerepvállalása jelentette. Aki tudomásul veszi a tényt, hogy minket Jaltában
Sztálin fennhatósága alá rendeltek, az csak olyan megoldást tarthat a
legjobbnak, aminél csak még rosszabbak vannak.
Ebből a
logikából következik, hogy a legjobbak, Nagy Imre, Kádár János, Nyers Rezső,
Fehér Lajos és Eredi Ferenc voltak, akiket a hivatalos történelemfelfogás az
átkossal megalkuvóknak, sőt az átkosért felelősnek tekint.
Még hibásabb a
maradék magyar zsidóság megítélése.
A politikai
jobboldal a magyar zsidóságot teszi felelőssé mind az átkosban, mind a
rendszerváltás után elkövetett hibákért.
Ezzel szemben a
tények alapján állítom, hogy más ítéletet tartok reálisnak.
- Hálásnak kell lennünk azoknak a
zsidóknak, akik a túlélők közül itt maradtak. Minden zsidó barátomon
csodálkozom, hogy itt maradt, amikor már volt saját országuk.
- Megértettem azokat a zsidókat, aki a
háború után a ránk kényszerült bolsevik rendszer szolgálóivá váltak. Abban
látták a biztosítékot arra, hogy nem áll vissza a magyar közvélemény
többségének támogatását élvező úri középosztály hatalma. Sajnos, bolsevik hatalomátvétel
előtt tartott választások engem is erről győztek meg.
- Mivel a sztálini diktatúra csak azokkal
főzhetett, aki hajlandók voltak vállalni a főzést, a Rákosi rendszerben a
zsidók jelentették a minőséget. Csak velük lehetett vitatkozni. A hozzá nem
értő szektás munkás és paraszt káderek rosszabbak voltak. Az ítéletmondók nem
veszik tudomásul, hogy csak azt lehetett tenni, amit Moszkvában elfogadhatónak
ítéltek.
- Sztálin halála után a bolsevik rendszer
fellazításában, az agrárreformoktól eltekintve, szinte csak a sztálinizmust
kiszolgáló zsidósága lehetett számítani. Amennyikre általános a vélemény
arról, hogy a Rákosi rendszer fő kiszolgálói a zsidók voltak, annyira hallani
sem lehet arról, hogy annak reformálói is nagy többségben ők voltak.
- Végül, a diktatúra összeomlása után a
liberalizáció élcsapatát is ők alkották. Ekkor derült ki, hogy a Nyugat
egészében a liberális vonal élcsapata a zsidóság. Ebből a közvélemény azt vonja
le, hogy a zsidóság minden hatalmat kiszolgál, amelyik nem üldözi. Ehhez
azonban azt kell hozzátenni, hogy a demokráciákban mindig liberálisak. Még
akkor is, ha ezt a társadalom által befogadhatón is túlviszik. Ahogyan ez
nálunk a rendszerváltás óta történik.
Most van hatvan
éve, hogy Sztálin halála után a Szovjetunióban v ették tudomásul, hogy
Magyarországon a zsidó kisebbségnek túlzott hatalma van, és közbeléptek. Ekkor
már néhány munkás- és parasztszármazású baloldali fiatalt a politikai
élcsapatba lehetett állítani. Ezért az 1953-as reformok után, egyre csökkent a
zsidóság túlzott politikai hatalma.
A gazdasági szektorokban azonban Nagy Imre
miniszterelnöksége alatt is megmaradt. Nem utolsó sorban ez vezetett az
56t-os forradalomhoz, amit kezdeten nemcsak a kínai és a jugoszláviai vezetés,
de Moszkvában is jelentős erők támogattak. Sajnos, a forradalom nem állt meg a
realitások határánál, hanem egyetlen hét után túlment a szocialista tábor
reformot támogató erői számára még elfogadhatón is. Az sem tagadható, hogy
felszínre tört az antiszemitizmus is.
A forradalom
leverése után egy évtizednyi időre volt szükség a rendszer stabilizációjához.
Az 1968-as években aztán kezdett
kibontakozni mindaz, amit Nagy Imre 1953-ban elképzelt. A mechanizmus
reformot levezénylő Nyers Rezső csaptában csak néhányan voltunk, nem zsidók. A mezőgazdaságtól, és a vidékfejlesztéstől
eltekintve, a reformok kezdeményezőinek, kivitelezőinek nagy többsége az
állampárthoz tartozó zsidóság volt. A gazdaságpolitikai liberalizációnkat
nekik köszönhettük.
A rendszerváltás közeledtével az
állampártban aktívan szereplő zsidók voltak az elsők, akik egy liberális párt
alapításához fogtak. Az SZDSZ vezetői az állampártban már tapasztalt,
kapcsolati tőkével rendelkező káderek voltak.
A
rendszerváltást első ciklusában ugyan a Demokrata Forum volt kormányon, a
kisgazdapárttal koalícióban, de az eleve túlhajtott privatizációt az SZDSZ
aránytalanul erős befolyása jellemezte. Az Antall-Tölgyessy Paktum egyértelműen
megmutatta, hogy Antall József sokkal inkább elfogadja a liberálisok
követeléseit, mint a saját pártjának, és a magyar választók többségének
elvárásait.
Ezért aztán a következő választást ugyan az
MSZP abszolút többséggel megnyerte, mégis nemcsak koalícióra lépett az
SZDSZ-szel, de annak befolyása alatt működött.
A rendszerváltást követő nyolc évben olyan
befolyása politikai volt az alig egy százaléknyi zsidóságnak, amire a második
világháború óta nem volt példa a világ egyetlen másik országában.
A zsidóság
túlzott befolyása olyan ellenérzést váltott ki, hogy a harmadik szabad
változáson a két közép-jobb párt, a liberálisból közép-jobb vonalra átállt
Fidesz, és a parasztromantikus Kisgazdapárt került parlamenti többségbe,
alakíthatott kormányt.
A következő két
választáson ugyan közel állt a győzelemhez a Fidesz, de kellő politikai
tapasztalat hiányában vesztett.
A harmadik
választás után szoclib kormány alakult. Medgyessy miniszterelnöksége még azt
ígérte, hogy nem lesz aránytalan a liberális befolyás. Ezt az SZDSZ és az MSZP
liberálisai azonban nem fogadták el, és megbuktatták a számukra nem elég
liberális miniszterelnököt. Helyébe, majd gyorsan az MSZP élére ültették a
liberális Gyurcsány Ferencet, aki a korábbinál is liberálisabb politikát
folytatott. Ezzel aztán a választók számára betelt a pohár. Elkerülhetetlenné
vált a szoclib koalíció súlyos veresége. Az MSZP elvesztette potenciális
lehetőségét arra, hogy kormányalakító lehessen, az SZDSZ és az MDF megszűnt a
Fidesz elseprő győzelmet aratott, megnyerte a választókörzetek 99 százalékát, a
szélső-jobb pedig bekerült a törvényhozásba. Az új liberális párt pedig
súlytalan maradt.
A zsidóság súlya.
A második világháborút követő 65 évről az
állapítható meg, hogy ugyan a magyar zsidóság száma hatodára csökkent, de a
politikai befolyása, négy éves Fidesz kormányzástól eltekintve, mindig sokkal nagyobb
volt, mint a magyar történelemben valaha, és a világon nagyobb, mint bárhol.
Ezen túl, minden
európai országban van antiszemitizmus. Nálunk valamivel nagyobb, mint máshol.
Ennek a magyarázata, hogy máshol
kevesebb a megmaradt zsidóság aránya és politikai szerepe. Ezért aztán
kisebb oka volt, és van az irigységnek.
Egyetlen hibánk, hogy nem gyakorlunk a
zsidósággal szemben elkövetett bűneink miatt kellő önkritikát. Nem értjük
meg, hogy a magyar zsidóságnak minden oka megvan arra, hogy az antiszemitizmus
minden felbukkanását felnagyított veszélynek lássa.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése