Kopátsy
Sándor EH 2014-07-26
A magyar társadalom három fogyatékossága
I. Nem volt
polgársága.
Ezerszáz éve
ünnepeljük az államalapításunk évfordulóját. Azt mégsem vettük tudomásul, hogy
nyugati típusú államot ugyan alapítottunk, és a Nyugat keresztény vallására
tért át a magyarság, de nem váltunk nyugat-európai társadalommá. Abban ugyanis
hatszor annyi polgár volt, mint nemes. Ezért nem lehettünk nyugati társadalom,
csak keresztény, feudális kiscsaládos állama.
Arról azonban említést sem teszünk, hogyan
alakult ki az uralkodó földbirtokos osztály kiscsaládos jobbágyrendszere. Pedig
ez legalább olyan fontos eleme a nyugat-európai társadalmaknak, minthogy a
lakossága a nyugati keresztény vallásra tért át.
Még nagyobb csend fedi a másik alapvető
követelmény hiányát, hogy mintegy ötször annyi polgár legyen a társadalomban,
mint földesúr. Ezzel szemben a magyar társadalom uralkodó osztályában, a
nemességben maradtak a szabad katonák. Ennek következtében nemesek, csak
katonai szolgálatra kötelezett, adót nem fizető nemesek tették ki az ország
lakosságának 5, a
magyar etnikumnak 10 százalékát. Ennek következtében, amíg a nyugat-európai
társadalomban csak a földesurak, a lakosság egyetlen százalékát tették ki a nemesek,
azaz a földesurak.
Ezzel Magyarországot
olyan társadalom jellemezte, amiben a lakosságon belül ötször, a magyar
etnikumban tízszer annyi volt a nemes, mint a nyugati társadalmakban. Ezzel szemben az ország lakosságának csak 1
százaléka volt polgár, és azon belül, egészen a Hódoltságig, szinte nem is volt
magyar.
Ezt, mint tényt,
csak a háború utáni történészek állapították meg, de ők sem mentek messze az
ebből fakadó következmények levonásában. Pedig minden magyar történelmet ennek
leszögezésével kellene kezdeni. Aki elfogadja, hogy a Kárpát Medencében csak akkor lehetett a társadalom nyugat-európai, ha
abban sokkal több volt a polgár, minta nemes.
Ehhez a
követelményhez kétszer közeledtünk, de mindkét esetben visszarendeződött a
táradalom.
Az első polgárosodási folyamat az oszmán
Hódoltságon indult el. A magyar
történészek azonban mélyen hallgatnak a történtektől. Még arról sem esik szó,
hogy az oszmán társadalom alapvetően más társadalom volt, mint akár a nyugat-,
akár a kelet-európai. Nem osztálytársadalom volt, mivel mind a hadsereg, mind a
közigazgatás, mind a vallások vezetőt nem vérségi alapon, hanem az oktatási
rendszeren keresztül szelektálták. Lényegében az arab társadalmakban a kínai
mandarin rendszerhez hasonló apparátus valósította meg a korlátlan hatalmú
szultán akaratát.
Még fontosabb,
hogy az Oszmán Birodalomban minden föld a szultáné volt, és a hasznosításáról a
jobbágyoknál lényegesen szabadabb bérlők gondoskodtak, akik felett a bérbeadó
szultánt a szpáhik képviseleték.
Amennyire
fontos, hogy a Királyi Magyarországon és az Erdélyi Fejedelemségben nálunk
kialakult a „második” jobbágyság, vagyis nem lazultak, ha nem szigorodtak a
jobbágyság kötelmei. Ugyanakkor a Hódoltságban a föld bérlőinek szabad
költözködési, kereskedői, vagyonszerzési joguk volt. Nem kevésbé fontos volna
annak a hangsúlyozása is, hogy a bérleti díj megfizetését a faluközösség
garantálta, ez tárgyalt a szpáhival. Ez a rendszer vezetett oda, hogy az
Alföldön, ahol a közlekedési viszonyok jobban megengedték, kialakult a télen
nagy falvakban lakó, de az év nagyobb részében a tanyáján lakó parasztság.
A paraszt szót
tudatosan használom, mert ezek sokkal inkább tanyás parasztpolgárok, nem
jobbágyok voltak. Ezt a két háború között Erdei Ferenc tárta fel először. A
történelemoktatásunkba azonban máig sem vonult be, pedig az alföldi parasztság
és az alföldi városok önkormányzatai e nélkül nem érthetők meg.
Azt máig nehezen
értem meg, hogy a protestáns egyházak
fel sem vetik, hogy a Hódoltságban és Erdélyben vallásszabadság volt. Ennek
fontosságára a következőkben még visszatérek.
A Hódoltság
megszűnése után azonban, a magyar állam igyekezett visszaállítani a
Királyságban fennmaradt társadalmi állapotokat.
II.
Elbukott a reformáció.
Amennyire
súlyának megfelelően foglalkozik a magyar történelem a keresztényég felvételével,
mindenek előtt azzal, hogy mi a nyugati kereszténységet választottuk, annyira
elhallgatja a reformáció jelentőségét. Fel sem vetik, hogy a reformáció óriási
vallási reform volt. A reneszánsz, vagy a felvilágosodás sokkal kisebb
társadalmi hatása ellenére nagyobb téma, mint a reformáció fogadása a Kárpát
Medencében.
Ismereteim
szerint, a reformáció meglepő sikert aratott. Az ország lakosságának többsége
áttért az új kereszténység valamelyik egyházra. Tekintettel arra, hogy a
Hódoltságtól eltekintve, a földesúr vallása lett a jobbágyainak is a vallása.
Tehát aligha lehetett volna ilyen elseprő sikere a reformtoroknak, ha a
földbirtokos réteg ragaszkodik a vallásához.
A reformáció
viharos terjedésének titka a római katolikus kereszténység gyökere reformja. A
15. század végére egyértelművé vált, hogy a puritán kultúrájú népek kinőttek a
mediterrán kereszténységből, ami számukra túlzottan sok elemét őrizte meg a
görög-római kereszténység sok istenhívéséből, pompaszeretetéből. Egyszerűen, a nagykorúvá vált puritán népek számára a
kultúrájukhoz jobban alkalmazkodó kereszténységre volt szükségük. Európa
három kultúrájának három nekik megfelelő kereszténységre volt szüksége.
Az európai
kereszténység első szakadása a 11. században megtörtént. Európa nyugati felének
kiscsaládos, és keleti felének nagycsaládos népeinek más kereszténységre volt
szüksége. Ez a két kereszténység akkor sem talált vissza egymásra, amikor már
az ortodox keresztény népek is kiscsaládokban éltek.
A kereszténység
második szakadása akkor történt, amikor a puritán germánok, angolszászok és
skandinávok a mediterrán népekkel egyenrangúak lettek. A puritánok puritán
vallássá reformálták a mediterrán kereszténységet.
A teológia, az
egyházi szertartások és a biblia nemzeti nyelve óriási érzelmi hatású volt.
Ezt a folyamatot
ugyan nem lehetett megállítani, de néhány eleme nagyon felgyorsította. Ezekről
nemcsak a teológusok, de a történészek sem beszélnek. A reformáció győzelmének
gyorsaságát elsősorban négy okkal magyarázom.
A reformációra
áttért hívek egyházi adója talán tizedére, az összes adó pedig harmadával
csökkent. Nem nehéz elképzelni, hogyan hatna akár ma is, ha a hívek adóterhe
ilyen mértékben attól függne, ki, melyik keresztény felekezethez tartozónak
vallja magát.
2. Arról még kevesebb szó esik, hogy a
földesurak számára milyen előnyt jelentett, ha a jobbágyai áttérnek valamelyik
protestáns vallásra. A földesúri tized sokkal könnyebben lett behajtható,
ha a jobbágynak nem kellett a kilencedik tizedet is beadni.
Arról is kevés
adatunk van, hogy a katolikus egyház a begyűjtött adókból a Vatikán számára,
mennyit vitt ki az országból. Az elmúlt száz év során szinte állandó téma volt,
hogy mennyibe került a háborús jóvátétel, mennyi profitot vitt ki a külföldi
tőke. Jó, hogy ezzel foglalkozunk, de nem jó, hogy a történészek máig nem
mutatják ki, hogy a kincseket hisztérikusan felhalmozó Vatikán mennyibe került
az országoknak.
Az ország
földbirtokosainak is jelentős érdekük fűződött ahhoz, hogy a híveik térjenek át
valamelyik protestáns kereszténységre.
Az csak a 20.
században vált egyértelművé, hogy milyen értéke van a vallás puritanizmusának.
Az ipari forradalom olyan technikai újításokkal jelent meg, amelyek általános
alkalmazása elsődleges társadalmi igénnyé vált. Ezzel a puritánság
felértékelődött, a forrásokkal való takarékosság fontos társadalmi igénnyé
vált.
Ezt jó száz éve
Max Weber fogalmazta meg azzal, hogy a tőkés osztálytársadalmat csak a
protestáns kultúrájú népek képesek hatékonyan működtetni. Ma a Nyugat legfejlettebb tizenöt állama kivétel nélkül protestáns. Nincs
ilyen adatom, tehát csak becsülöm, hogy a reformáció idején a katolikusok és a
protestánsok egy laksora jutó nemzeti jövedelme azonos volt. Ma a protestánsoké
legalább háromszoros. Lényegesen magasabb az iskolázottságuk, és a várható
életkoruk is.
Webernek ugyan
nem volt abban igaza, hogy a népek azért puritánok, mert protestánsok. Az
összefüggés fordított. Ezek a népek azért lettek protestánsok, mert eleve
puritánok voltak.
Abban én sem
hiszek, hogy a reformáció végleges magyarországi győzelme estén az ország
lakossága olyan puritán lenne, mint a skandinávok, de azt hiszem, hogy nekünk
is jót tett volna, ha a protestáns népek családjában érezhetjük magunkat.
Jó a hasonlat. A
magyar történészek joggal méltatják annak a fontosságát, hogy Magyarország a
római katolikus kereszténységhez csatlakozott. De ha ez ilyen fontos, legalább
ilyen fontos lett volna, hogy a lakosság nagy többsége a 16. században
valamelyik protestáns egyház híve marad.
A
zsidó polgárság kitaszítása.
A vasúthálózat
kiépülése létrehozta az alépítményi feltételét annak, hogy meginduljon a
polgárosodás.
Magyarázatra
szorul annak megmagyarázása, hogy miért kell a vasúthálózat kiépülését
történelmi szempontból alépítménynek tekinteni. A Magyarország történelmének
megértése szempontjából alapvető ismeretnek számít, hogy nem volt szállításra
alkalmas vízi útja Nyugat-Európa felé. Ebből fakadóan csak a színesfémek, vagy
az annál is értékesebb áruk, és a lábon hajtott állatok juthattak el exportra.
Nem sokkal kisebb nehézséget okoztak az emberek Nyugatra való utazása.
Ez a távolság a
vasútnak köszönhetően tizedénél is kisebbre esett. A magyar gabona, általában a
nem romló élelmiszer először vált exportálható árúvá a nyugat-európai piacokon.
A történészek,
joggal, nagy figyelmet szentelnek a Nyugthoz való felzárkózásra, de meg sem
említik, hogy ennek az árukapcsolatok számára a vasút előtt nem lehetősége. A vasútnak köszönhetően, egy nagyságrendnél
is jobban meg nőtt a nyugati export lehetősége. Ennek ellenére, egyetlen
történelmi munka sem tett említést arról, hogy a 19. század második felében
nagyságrenddel megnőtt a távolsági külkereskedelem potenciálja. A polgárosodás
élcsapata minden kultúrában a távolsági kereskedelem volt. Ennek a vasút előtt
szinte semmi lehetősége nem kínálkozott.
Megjegyzem, hogy
a vasút előtt, a 16. század óta, az egyetlen jelentős exportáru a vágómarha
volt, de ennek a kereskedelme csak az országon belül volt magyarországi
kereskedők kezében. A nyugat-európai és az észak-olasz városokba irányuló
gulyákat Nagyszombaton, illetve Székesfehérváron nyugati kereskedők vásárolták
fel, és gondoskodtak a külföldi hajtás feltételiről.
A vasúthálózat
kiépülése után még a marhahajtás is időszerűtlenné vált, az élőállatot is
vasúton szállították.
A legnagyobb
változást azonban a gabona, mindenekelőtt a búza exportálhatósága jelentette.
De még a gabona is olcsó árúnak bizonyult a vasúti szállítás számára. Az ukrán,
a román, a lengyel gabona tengeren fele költséggel került a nyugati kikötőkbe,
mint vasúton a magyar gabona.
A nagy export
fellendülést az értékesebb mezőgazdasági termékek. A hús, a tojás, a bor, a
toll, a dió és a mogyoró jelentette. De ezeknek az exportjához a belföldi
szállítás olcsósága is feltétel volt.
Nem kisebb változást hozott a vasút az
országon belül.
A vasút előtti
időkben az egyik legjelentősebb távolságmérő fogalom az egy napi járóföld volt. Ez maximum 10-15 kilométer oda
vissza utat jelentett. Ezen belül, a lakosság jómódú 1-2 százalékától
eltekintve, 99 százalékos önellátás volt. Ennél messzebbről kevés termék
érkezett. Még a házasságok 95 százaléka is ezen a távolságon belül történt.
Gyermekkorom falujában, aki nem a faluban született, „gyütt-mentnek” hívták még
évtizedek multával is. A párszáz lakosú települések szinte önellátók voltak. A
vasútnak köszönhetően az egy napi járóföld megsokszorozódott. Ennek
következtében az áruk, még a melléktermékek is összegyűjthetővé váltak.
Nagyon sokat
mondana egy olyan felmérés, ami megmutatná, hogy mi került összegyűjthető áruvá
a vasút megjelenésének köszönhetően. Kiderülne, hogy a vidéken élő lakosság a
vasút előtt szinte izolálva volt a kereskedelemtől. Másként fogalmazva, a
vasutakkal behálózott országban mennyivel több termék vált begyűjthető áruvá. Csak
az ilyen adatok ismertében érthetnénk meg, minek
köszönhette Európa polgárhiányos keleti felében, hogy két generáció alatt a
térségben élő zsidóság példátlan meggazdagodáson, és polgárosodáson ment
keresztül.
A vasúthálózat
kiépítésének köszönhetően hirtelen megsokszorozódott az eddig polgárság
hiányában ki nem használható kereskedelmi potenciál. Ebbe a vákuumba robbant be
a térség eddig szegény, primitív vándorkereskedéssel foglalkozó zsidósága.
Nem ismerek a Nyugat történelemben ehhez
hasonló esetet, ahol egy fél kontinensen sokmillió zsidóból a kor legfejlettebb
etnikuma lett. Ehhez hasonló zajlott le a Távol-Kelet déli részén, ahol a
kínai diaszpóra ért el hasonló sikert.
Ma is a világ
két leggazdagabb, legiskolázottabb etnikuma a saját országa nélküli zsidóság a
Nyugaton, és a hasonló helyzetű kínai kisebbség a Távol-Keleten. Ebből vonható
le, hogy a kereskedelmi érdeklődésű kisebbség egy polgárhiányos környezetben,
ha hitelen megnő egy térségben a kereskedelem lehetősége, gyorsan meggazdagodik
akkor is, ha a befogadó állam barátságtalanul kezeli.
A zsidóság
csodálatos fejlődése Európa keleti felén annak volt köszönhető, hogy a vasút
olyan térségben sokszorozta meg a kereskedelem lehetőségeit, ahol nem volt
jelentős polgárság és a politikai uralkodó osztály alkalmatlan volt a
kereskedelemre. Magyarország is ilyen volt, talán ezek közt is a leginkább.
Ezzel magyarázható, hogy a zsidóság itt ért el a legnagyobb sikert. Hozzánk
legfeljebb Lengyelország volt hasonlítható, de ott a tengeri kereskedelemnek
ezer éves múltja volt, tehát nem jelentett akkora változást, mint a Kárpát
Medencében.
Ez a magyarázat
arra, hogy 1914-ben már közel félmillió zsidó polgárunk volt, akik lelkesen
magyarosodtak. Megoldottnak látszott, hogy a
20. század elején a magyar társadalomnak olyan súlyú polgársága lett, mint
amennyi ezer év óta a nyugat-európai társadalmaknak volt, a lakosság mintegy 6
százaléka.
Ehhez járult, hogy Trianonban a Kárpát
Medence egészét elfoglaló Magyar Királyságból harmad akkora közel tízmilliós,
90 százalékban magyarlakta köztársaságot hoztak létre. Ezzel először
lehetett volna a magyarságnak a népessége számának megfelelő, nemzeti országa. Ez
ráadásul úgy kezdődött, mint a mesében. Győzött a polgári forradalom. A magyar
társadalom évezredes polgársághiánya okán a döntően zsidó polgárságnak nem volt
támogatása. A türelmetlen zsidó polgárság, látva, hogy nincs a nép részéről
támogatása, beleszaladt a bolsevik diktatúrába. Valami olyan helyzet alakult
ki, amilyen Oroszországban. Gyorsan kiderült, hogy a proletárforradalom mögött
nincs kellő erejű munkás támogatás, ezért egyre brutálisabb eszközökhöz
folyamodott. Ez bőven elég volt arra, hogy az arisztokrácia és a nemesség
politikai szerepét öröklő úri középosztály összefogjon, és a lakosság nagy
többségét maga mögéállítsa.
Ez történt
Szegeden, ahol megalakult a fél-feudális társadalmi viszonyokat megerősítő
közép-jobb kormány. Kiderült, hogy a magyar táradalomnak ugyan már van
polgársága, de a magyar nép nagy
többsége hallani sem akar bal-liberális rendszerről. A magyar nép többsége
sokkal inkább a nála kétszer népesebb országot akarja, nem a méretére szabott,
harmad akkora országot. Aki ebben kételkedik, gondoljon arra, hogy a
második világháború után milyen politikai erők győztek a választásokon. Csak az
első két, még demokratikus választás eredménye győzött meg arról, hogy a
nacionalista, konzervatív, katolikus klerikális erőkkel szemben csak a külső
erőszak jelenthet elegendő támogatást.
Azon lehet
vitatkozni, hogy megengedhető-e a jónak tartott politika érdekében külső erőkre
támaszkodni. Az eszemmel azt mondom, hogy igen, de bevallom, soha nem lettem
volna képes rá. Nagy Imre helyében nem vállaltam volna, amit Kádár János
elvállalt, de az eszemmel azért tartom
Kádárt a magyar történelem egyik legnagyobb alakjának, mert elvállalta a
forradalmat fegyverekkel leverő szovjet beavatkozás mögéállást.
Kádár valami
olyant vállalt, mint a 17. században Bethlen Gábor erdélyi fejedelem, akinek
Móric Zsigmond emelet örök emlékművet regényével.
Azt, mit kellett
volna Trianon után tennünk, külön írom le.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése