Kopátsy
Sándor EH 2014-07-29
Létszámunknál nagyobb országunk volt
Honfoglaló
őseink, mint pásztorok, nem a Kárpát Medencét foglalták el, hanem csak az
alföldi legelőket. Az Erdélyi Medencét már szinte külön országrésznek
minősítették. Azonban hamar kiderült, hogy az itt élő lakosság már földművelő,
és keresztény. Ezek elsősorban az
alföldek peremvidékén és a Dunántúl dombos térségeiben éltek.
Érdemes az előttünk bejövő hunok és avarok
viselkedését a mienkével összevetni.
- A hunoknak még
eszükbe sem jutott, hogy földművelésre adják a fejüket.
- Az avarok
pásztorbirodalma azért omlott össze, mert a nép jelentős hányada már szakmát
váltott, a felső vezető réteg azonban nem mondott le az előjogairól, ezzel
elenyészett. A nép azonban felhagyott a nomád pásztorkodással, letelepült
földműves és keresztény lett. László Gyula ezt ismerte fel, és róluk beszélt,
mint az elődeinkről. Annyiban voltak elődeink, hogy rokonaink voltak, akik már
felhagytak a nomád pásztorkodással, falvakban élő földművesek, jelentős részben
keresztények lettek.
- A honfoglaló magyarok már akkor érkeztek,
amikor egyértelművé vált a földművelés előnye a pásztorkodással szemben. László
Gyula azt ismerte fel, hogy a
fölművelésre, és a keresztény vallásra térésben, az avarok, már megelőztek
bennünket.
A hunok, az
avarok, és a magyarok viselkedése közti különbség érthetővé válik, ha azt
látjuk, hogy a hunok még a sötét
közép-korban jártak itt, az avarok már akkor, amikor a nyugat-európai
agrártechnikai forradalom vívmányai megjelentek. A magyarok pedig akkor, amikor
az itt élő népek már földművesek és keresztények voltak.
A sötét középkor addig tartott, amíg nem
vált a búza és az árpa télállóvá, nem jelet meg a rozs és a tavaszi gabonaként
a zab, nem patkolták a lovakat, nem volt a nedves talajt forgató eke, az
igavonóknak szügyhám.
A történészek sem hangsúlyozzák, hogy a
magyar államalapítással azonos időben a Római Birodalom északi határövezetében áttérnek
át a marhapásztor népek, a dánok, a frízek, a szászok, a csehek, a lengyelek a
földművelésre, és a keresztény vallásra. Ez bármennyire köztudott az
európai történészek számára, a magyar
történészek a magyarok áttérését a földművelése és a kereszténységre Géza, a
fejedelem, és István, a király által fentről levezényelt művének állítják be.
Pedig ez a Római Birodalom északi térsége egészében végbemenő spontán folyamat
volt. Ezt nem kellett megvalósítani, mert spontán megvalósult minden központi
akarat nélkül.
Géza és István történelmi nagysága az volt,
hogy nem akadályozta, sőt az élére állt ennek az elkerülhetetlen változásnak.
Megakadályozni úgysem tudták volna. Koppány és István hatalmi harcában István a
megállíthatatlan folyamat álén, Koppány pedig annak ellene próbálkozott. Erre
elegendő bizonyíték, hogy velünk egy
időben minden marhapásztor nép is földműves és keresztény lett.
Indokolt
hangsúlyozni hogy ezek a népek már sok évszázad óta ott éltek, letelepedett
marhapásztorok voltak. Az erdei marhapásztorok ugyanis nem voltak nomádok, nem
sátorokban, hanem falvakban éltek, mivel az erdei legelők növényzete tavasztól
őszig az egész éven keresztül takarmányt jelentett. Télre pedig a lakhelyen
kellett tárolni a takarmányt.
Hasznosnak
tartanám a Golf-áram éghajlata alatti marhapásztorkodás, és a kontinentális
legelőn marhát tartó lovas népek életmódja közti különbséget. Ugyanis egészen
más karaktert alakított ki az egyik, mint a másik életvitel. A lovakkal
pásztorkodó marhatartó magyaroknak a földművelésre való áttárás ugyanis teljes
életforma változást, a falvakban történő letelepedést is jelentett. A
magyaroknak a nomád sátorozásról kellett falusi házakban letelepedő földművessé
válni. A nyugat-európai marhapásztorok eleve falvakban laktak.
A fentiek
alapján látom, hogy mennyire indokolt
volna az államalapításunk körüli századok történelmét sokkal jobban az európai
történelembe ágyazni. Erre a következő ezer év történelmünk jobb megértése
érdekében is szükségünk volna.
Az országunk határai.
Történelemoktatásunk
máig úgy kezeli az országhatárokat, mint amilyenek Trianon előtt voltak. Az
egész Kárpát Medence bekebelezése azonban sok évszázados folyamat
következménye. A klasszikus határőrvidékek nem a hegyekben, hanem a síkságokon,
Szabolcsban, a Székelyföldön, a Dél-Baranyában, Dél-Zalában és a Burgenalandon
voltak, Csupa földművelésre alkalmas területen, ahol évszázadokon keresztül
tiltva volt a földművelés.
A földművelésre
alkalmatlan hegyekben alig éltek emberek, még kevésbé magyarok. Ott döntően
szlávok, románok éltek. Ez nemcsak az államalapítás és a következő ötszáz év
során volt jellemző, hanem a 20. század elején is.
Középiskolásként
figyeltem fel arra, hogy Trianon előtt nemcsak az ország, de ezen belül a
magyar etnikum nagy többsége az Oszmán Hódoltság területén élt. Ott, ahol
nagyobb volt a földek termőképessége, könnyebbek a szállítások. Ez egyébként
minden agrár oroszágra jellemző volt.
Történelmi
jelentősége volt a 19. században a Tisza szabályozásnak. Ennek során az Alföld
területének jelentős hányada vált szántóföldi művelésre alkalmassá. Még nem
találtam hivatkozást arra, hogy a Tisza szabályozása ötmegyényi területet tett alkalmassá
hatékony földművelésre. Ez volt az első
nagy lépés arra, hogy az országot bentről is lehet nagyobbítani. A
legkisebb határkiigazítás százszor nagyobb eseménynek tartjuk, mint az
árterekből tízszer nagyobb terület nyerését.
Ez a felismerés
indított arra, hogy az alföldi homokok
önözhetővé tételét a legnagyobb hazafias tettnek tartom. Az országban
kétmillió hektár olyan homok van, amit öntözéssel tízszer termékenyebbé lehetne
tenni. Vagyis a „csonka” országban mezőgazdasági termelési kapacitását
kétszeresére lehetne emelni. Csak ezzel
lehetne megoldani a katasztrofális falusi munkanélküliséget.
Szlovákia egész
területe nem ér többet, mint az alföldi homokok öntözése. Ennek ellenére, minél
ostobábbak az emberek, annál inkább kifelé, mások rovására akarnak
terjeszkedni.
Még senki sem
merte felveti a tényt, hogy Trianonnak
köszönhetően, először lettünk akkora ország, amit képesek vagyunk belakni, a
lakosságának munkából való megélés lehetőségét biztosítani.
Azt ugyan a
bolsevik megszállás alatt kötelező volt tudni, hogy a gyarmattartás a
tudományos és technikai forradalom korában súlyos teherré vált. Ezt a tények is
bizonyítják, hiszen minden gyarmattartó ország jobban él, amióta nincsenek
gyarmatai. Korunkban sokkal értékesebb
mindkét fejlett fél számára az intenzív munkamegosztás, árucsere, mint az
elmaradottak feletti uralkodás. Azt azonban nem értettük meg, hogy az országok számára is teher olyan
területek birtoklása, amelyeken más kultúrájú és kevésbé fejlett lakosság él. Ha
ezt majd egyszer megtanuljuk, rádöbbenünk, hogy az egész Kárpát Medencét uraló ország soha nem volt optimális politikai
egység.
Olaszországi
tartózkodásom győzött meg arról, hogy Olaszország észak és déli fele gazdagabb,
egységesebb volna külön államként, mint közösen.
Az egész Kárpát Medencét uraló Magyarország
soha nem volt ideális politikai egység.
Nézzük csak meg
miért.
Horvátország.
Az önállósága egyértelmű előny mind
nekünk, mind a horvátoknak. Bármennyire egyértelmű, és az önrendelkezési jog
alapján sem vitatható, Magyarországon mégis istenkáromlásnak tartják. Az
iskolában továbbra is azt tanítjuk, hogy Jellasics áruló volt. Az sem zavarja a
két nép történészeit, hogy ugyanaz az ember nálunk áruló, náluk nemzeti hős.
Még kevésbé zavarja a magyar történészeket, hogy határozott véleményüknek nincs
semmi alapja.
Erdély sora már nem annyira egyértelmű.
Főleg, ha azon
vitatkozunk, hogy Magyarország, vagy Románia része legyen. Ha már csak a két
rossz között lehet választani, akkor a Romániához csatolása volt a rosszabb.
Ezt bizonyítja a tény, hogy Erdély Románia részeként jobban leszakadt a
Nyugattól, mint Magyarországhoz csatolva volt, és várható lett volna. Erdély
számára csak egyetlen megoldás kínálkozott. Ha három nemzet, a magyar, a román és a germán, közös demokratikus állama.
Nem most, ötszáz élve ez volt a lakosság minden etnikuma számára egyetlen
kedvező megoldás. Ezt már az Oszmán Birodalom szultánja is világosan látta. Az
ország megszállt részét Hódoltságnak, Erdélyt vazallus Fejedelemségnek
tekintete. Ezt a Habsburg császárok is így látták. Erdélyt Fejedelemségnek,
örökös császári tartományként kezeltlék.
Az első hibát mi követtük el, az Unió
megvalósításával. Erdély már a
16. században nem fért be egy nemzeti
államba. Ezt bármennyire világosan bizonyíja az önálló Fejedelemség
megszüntetése, 1849 utáni történelme, nem vagyunk hajlandók elismerni. Az Erdélyi Fejedelemség Magyarországhoz
csatolása végzetes hiba volt, mert katasztrofális visszafelé lépést jelentett. 1949-ben
már nagyon értett volt a helyzet arra, hogy elismerjék a legnépesebb etnikum a
romáság államalkotó jogát is. A Bánát fergeteges fejlődése pedig azt tette
indokolttá, hogy a szászok mellé vegyék be a svábokat is. Az is megérett, hogy
az erdélyi magyar etnikumot ne megosztva szerepeltessük, vagyis a székelyek is
magyaroknak minősüljenek. Az önálló
Erdélyi Fejedelemség alkotmánya három államalkotó népet említsen, a magyart, a
románt, és a germánt.
Ez lett volna
Erdély érdeke, ezzel szemben a szabadságharcot már veszni látszó helyzeten, Kossuth
kimondja az Uniót, Bem pedig végrehajtja azzal, hogy a szászoktól is elveszi a
sok évszázados jogukat.
Ezt, az Erdély további sorsát megpecsételő
ostobaságot is elhallgatjuk. Most magyar autonómiát kérünk, de száz éve
hallani sem akartunk az ennél sokkal jogosabbat, a románokra is kiterjeszteni
az államalkotói jogot.
Erdélynek balkáni szintre csökkenését
fokozta a közép-európai történelem alakulása. Hitler megbolondította a
Kárpát Medencében élő germánokat. Erdélyben a szászok és a svábok nácibbak lettek a náciknál. Sokuk elmenekült,
a maradékot pedig jó pénzért eladta a közben meggazdagodó Németországnak
Románia.
A zsidóság többségét Erdélyben is
kiirtották, pedig ezek voltak a társadalom, a gazdaság, és a tudomány élcsapata.
A maradékot pedig eladták Izraelnek.
A magyarságból
a székelyek viszonylag megmaradtak, de a szórvány magyarság jelentős része
eltűnt, elrománosodott, kivándorolt.
A románok bevándorlással is növelték a
számukat.
A cigányok száma és részaránya pedig, a
nagy népszaporulatnak köszönhetően, többszörösére nőtt.
Ha etnikai mérleget készítenék, kiderülne,
hogy a második világháború óta miért Erdélyben romlott a legtöbbet. Ez a
mérleg az első magyarázat arra, hogy miért lett a kincses Erdélyből balkáni
Erdély.
Szlovákia jól járt.
A Trianon előtti Magyarország etnikumai
közül, a környezetükhöz viszonyítva, csak a szlovákok emelkedtek. A
csehekkel közös államban sok segítséget kaptak. Sokkal többet, mintha
Magyarország része maradnak. Ráadásul, Trianonban viszonylag gazdag magyarságot
kaptak.
Nehéz
megmagyarázni, hogy miért szakadtak el a csehektől. Csak jót kaptak.
Azzal is jól
jártak, hogy a szegény kárpát-ukrajnai terület elszakadt tőlük.
A szlovákok ezer év óta nem voltak olyan
közel a magyarok életszínvonalához, iskolázottságához, mint jelenleg.
Burgenand járt a legjobban.
Ha valamin, a
nyugat-magyarországi lakosság sorsán le lehetne mérni a Monarchiától való
elszakadás következményét. Ez a kis darab terület lakossága Trianon előtt úgy
élt, mint a szomszédos magyar területen élők. Ma háromszor gazdagabbak. Nem véletlen, hogy ezt nem mondta ki
senki. Ezzel szemben azzal dicsekszünk, hogy Sopron a leghűségesebb magyar
város. Azt nem tesszük hozzá, hogy a város hovatartozása feletti szavazás
idején Bécsújhely és Sopron lakossága, ma Sopron harmad olyan életszínvonalon
él.
Trianon legnagyobb haszonélvezője az a
néhány százezer lakos, aki Ausztriához került.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése