2014. október 15., szerda

AZ ÉN KÖZGAZDASÁGTANOM II:


Kopátsy Sándor                  EE                  2014-10-09


AZ ÉN KÖZGAZDASÁGTANOM
II.

Osztálytársadalmak típusai

Marx felismerte, hogy a társadalom felépítménye determinált. Tudósként azt kellett volna vizsgálnia, hogy mik voltak a múlt osztálytársadalmainak, amelyek között lényeges különbségek voltak, az alépítményei, vagyis mi determinálta azokat. Ráadásul azok működését úgy bírálta, mintha lehettek volna nemcsak lényegesen mások, de lényegesen jobbak is. Tehát szinte azonnal felrúgta a saját elméletét, ami szerint minden társadalom az alépítménye által determinált.
Ő tudomásul vette, hogy a múltban három eltérő társadalomban volt. Abba már nem ment bele, hogy miért voltak olyanok, amilyenek. A lakosság óriási többségének kizsákmányolását igazságtalannak, sőt megszüntethetőnek tartotta. Minden társadalmi tiltakozást nemcsak indokoltnak, de a célját reálisnak tartotta.
Máig megelégszünk azzal, hogy három, a termelésre épült társadalom osztálytársadalom volt. Ezeket három típusra osztotta, rabszolgatartóra, földesúrira és tőkésre.
Sem az elődei, sem Marx, sem az utódai ennél messzebb nem is mentek. Még azt sem tudatosították, hogy minden társadalomban ugyan az egy osztály volt gyakorlatilag az uralkodó, de szinte minden osztálytársdalomban, valamilyen formában, jelen volt más tulajdonforma is. A kínai és az oszmán társadalomban az uralkodó osztály maga is rabszolga, az uralkodó rabszolgája volt. Bizonyos értelemben a vallási klérus tagjai is szolgák voltak, a hatalmuk nem vérségi, vagy öröklött vagyoni volt, hanem a felettesei bizalmán alapult. Ezt a hatalmi alárendeltséget annak ellenére, hogy átéltük a fasiszta és a bolsevik marxista pártok klérusának diktatúráját. A lakosság nem politizáló többsége jobban élt, mint a tőkés demokráciákban, ha nem politizált, ha nem vonta kétségbe az ideológia dogmáit, vitatta a párt tetteit.
A legnagyobb lakosságszámú, és a legmagasabb szintű társadalom a kínai volt. Amit nehéz osztálytársadalomnak nevezni, a császár isteni hatalma korlátlan volt. Ezt a hatalmát oktatási rendszerben szelektált mandarinokon keresztül gyakorolta, akik az elvárásait váltották valóra. Lényegében lefelé korlátlan hatalmuk és kiemelkedő jövedelmük volt, de ez kizárólag a császár bizalmán alapult. Nemcsak a hatalmuk és a jövedelmük, hanem az életük is a császár kegyétől függött.
A második legnagyobb kultúrában, az indiaiban nem is osztályok voltak, hanem vérségi alapú kasztok, amelyek mindegyikének megvolt a társadalmi és politikai státusza. Az értelmiségi kaszt tagjaitól elvárták a képzettséget.
Ebben a két osztálytársadalomnak aligha nevezhető kultúrában élt az emberiség nagyobb fele.
A japán társadalom ugyan jelentősen más volt, mint a kínai. A császár akaratát végrehajtók nem értelmiségiek, nem mandarinok, hanem magasan képzett katonák, szamurájok voltak. Valami hasonló különbség volt, mint a görög kultúrában az iparos és kereskedő polgárok városállamai között katonai elit hatalmára épült Spárta.
A délkelet-ázsiai társadalmak struktúrájáról kevés ismeretem van. Minden esetre nehéz lenne ezeket is a marxi osztálytársadalmak sémájára húzni.
A közel-keleti és az egyiptomi társadalmak sem nevezhetők homogéneknek. Egyiptom alapvetően a mezőgazdasági társadalomvolt, amiben a papság volt a fáraók hatalmát megvalósító osztály. Ezzel a kínai társadalomhoz hasonlítható. Ez a hasonlóság még inkább egyértelmű az Oszmán Birodalom társadalmi felépítésében.
A mezopotámiai kultúra társadalmai lényegesen tagoltabbak, mint az egyiptomi. Egyiptom lényegében a Nílus árterületére korlátozott, sivatagokkal izolált volt. Ezzel szemben a Tigris és az Eufrátesz völgye határtalan pásztorkodásra alkalmas térség. Ezért a Közel-Kelet politikai történetében nem annyira az önözött síkság, mint a sokszorta nagyobb pásztorkodásra alkalmas térség játszotta a politikai főszerepet.
Értehetetlen módon a történészek nem hangsúlyozzák, hogy a lőfegyverek előtti időkben a lovas pásztorok sokkal jobb katonák voltak, mint a bivalyokkal dolgozó földművesek. Ez a fogyatékosság azért irritál, mert a magyar történelem egyik kulcsának tartom a tényt, hogy az országunk csak addig volt jelentős katonai középhatalom, ameddig nem voltak lőfegyverek. Mohács azért volt számunkra történelmi fordulópont, mert megjelentek a lőfegyverek, mindenek előtt a tüzérség. Ettől kedve a katonai erő pedig már az urbanizációtól, az ipartól és a fegyelmezett polgárságtól függött.
Az elméletnek megfelelő osztálytársadalom a középkori nyugat-európai feudális társadalom volt Ez is csak az első évezred utolsó századaiban. Közel ötszáz éven át ennek sem volt világpolitikai jelentősége. A következő ötszáz évben azonban a kis Nyugat-Európa lett a főszereplő.
Előtte nem volt, és a technikai feltételek hiányában nem is volt világgazdaság, ezért nem is lehetett társadalmi főszereplő.

Világgazdaság

Világgazdaság nélkül a világtörténelem csak az egymástól független, izolált társadalmak történetének mozaikja lehet.
Mivel a sok egymástól független történelmi folyamat tele van párhuzamosságokkal, felvetődik a kérdés:
Mivel magyarázható a társadalmak fejlődését jellemző párhuzamosság?
Azzal, hogy a felépítmény ugyan determinált, de csak emberszabású lehet. Vagyis az alépítménynek szerves része az érintett karaktere, kultúrája, viselkedése, mindenekelőtt ember volta.
Darwin csak a környezet által okozott változást bizonyította, de nem hangasúlyozta, hogy a változás a faj karakterét nem változtatja, csak a körülményekhez igazítja. Ha a környezet csak kisebb változást igényel, akkor a faj nem változik, csak valamit módosul. Ha ilyen kisebb módosulás nem elég, akkor a faj vagy kipusztul, vagy fejlettebb fajjá változik, de még az sem tagadja meg a faj fő jellemzőit.
Ezt a tényt a fajok eredetét, rokonságát ábrázoló fája bizonyítja.
Ezért fajunk eddigi élete során nagy sok természeti környezethez igazodott, de ezek ellenére, mint faj nem változott, genetikailag ugyanaz maradt. Ezért aztán csak az izoláció ténye bontotta részekre a világgazdaságot, és a világtörténelmet. Ahogyan az óceánok meghódítása lehetővé tette a kultúrák találkozását, azonnal a világgazdaság működése elindult. Nemcsak elindult, de óriási hatékonyság növekedéssel járt.
Azt a közgazdaságtan kezdettől fogva felismerte, hogy a társadalmakon, kultúrákon belüli munkamegosztás óriási előnnyel jár, azt a lehetősége létrejötte után azonnal hasznosítani is kezdte, de a gazdaságtörténet nem mérte fel ennek a világgazdasági szintre emelkedéséből származó előnyt.
Világkereskedelem.
Az óceánok meghódítását először csak arra használták, hogy megsokszorozták a már eddig is cserélt áruk forgalmát. Elsősorban fűszerekkel, luxuscikkekkel, nemesfémekkel, olyan értékes árukkal kereskedtek, amelyek korábban a Selyem Úton kerültek forgalomba.
Amerika és Ausztrália, a két nagyon alacsonyan betelepült kontinens eltartó képességével nem is számoltak. Oda csak kincseket rabolni és őslakókat téríteni mentek az első bevándorlók.
Azzal, hogy mint jelentett a Nyugat számára a mintegy 50 millió négyzetkilométernyi szinte lakatlan új élettér, azt még ma sem mérték fel a társadalomtudományok, pedig Európa utóbbi ötszáz évének története, és még sokkal inkább a belátható jövője egészen más, sokkal sanyarúbb lett volna, ha nem a Nyugat élettere nem nőtt volna, és még inkább más jövő várna rá, ha az élettere nem nő ötször nagyobbra. A 10 millió négyzetkilométeres Európa ma 60 milliós életterű. Még nagyobb az élettér növekedés, ha azt csak Európa nyugati feléhez viszonyítjuk. Ami ma Nyugatnak számít, az ugyanis csupán a kontinens 5 millió négyzetkilométeres nyugati fele. Ennek az élettere tízszeres lett.
Még ennél nagyobb arányú a növekedés, ha csak a puritán Nyugatét nézzük, és a tengerentúli puritán nyugatnak csak Észak-Amerikát és Óceániát számoljuk. A puritán Nyugat európai hazája alig 2 millió négyzetkilométer, de ennek a tengerentúli területe közel 30 millió négyzetkilométer, azaz tizenötszörös. Csak ez a puritán Nyugat területének nagy többsége nem Európában van. Ez azért fontos, mert a Távol-Kelettel csak ez a Nyugat lehet versenyképes.
A Nyugat másik felét a latin népekének kell tekinteni. Ezek területének is a nagy többsége Amerikában van. Ezek ugyan két okból nem lehetnek a puritán Nyugattal, és a konfuciánus Távol-Kelettel versenyképesek, mert nem puritánok, és gyorsan szaporodnak. Ennek ellenére száz év múlva is az emberiség fejlettebb feléhez fognak tartozni. Elsősorban azért, mert a térségük nagyon alulnépesedett, tehát nem lesz akkora rajtuk a túlnépesedési nyomás, mint az eltartó képességéhez nagyon túlnépesedett Kelet- és Dél-Ázsián, és a sokkal gyorsabb népszaporulatú, és elmaradott Szahara alatti Afrikában.
Az Európában és Latin-Amerikában élő népek a belátható jövőben, talán e század végén is valahol a világ népességének a jobbik felében lesznek, de a puritánoktól jobban lemaradva. Európában élvezhetik a puritán nyugat közelségét, turizmusából származó bevételeit. Latin-Amerikában pedig a bőséges életterüket.

Marx legnagyobb tévedése.

Marx nem vette figyelembe, hogy a társadalmi erőviszonyok tartósan csak attól függenek, milyen a keresletük és kínálatuk viszonya. Minden társadalom felépítménye jutalmazza azokat, kikből hiány, és bünteti azokat, akikből felesleg van.
Ez az uralkodó osztályok esetében jelentkezik a legmarkánsabban. Az uralkodó osztályokat elintéztük azzal, mintha azok homogének volnának. A rabszolga társadalomban, ha egyáltalán lett volna ilyen, csak rabszolgatartókból, a feudális társadalomban csak a földesurakból, a tőkés társadalomban csak tőkésekből állt volna az uralkodó osztály. Ezzel szemben, minden osztálytársadalomban az uralkodó osztálynak voltak ugyanis jellemző tagjai, de bőven voltak olyanok is, akik nem vérségi vagy vagyoni alapon tartoztak oda.
Az osztálytársadalmak mintegy hatezer éves történetének kilenc tizedében az emberiség nagy többsége olyan társadalmakban élt, amelyikben a korlátlan hatalmú uralkodó tisztviselők gyakorolták a hatalmat, de a hatalmuk az uralkodó kegyétől függött. Nem volt az uralkodó hatalmától független hatalom. Ilyen társadalom volt a kínai, a legnagyobb népesség, és a legfejlettebb.
Gyakorlatilag ilyen volt az Oszmán Birodalom társadalma is.
A Közel-Keleten, az ókori társadalmak között a legnagyobb és a legtartósabb az egyiptomi is a fáraó bizalmát élvezők jelentették az uralkodó osztályt. Azzal a különbséggel, hogy az apparátus önkormányzatot évezett. A feladatok elvégzésére a megbízást a saját szerveztük hierarchiája adta, és vette el. Nagyon keveset ismerünk, az egyiptomi papság szervezeti felépítéséről, de az európai keresztény egyházéhoz hasonlítom. A királyok közigazgatási hatalmát az egyház gyakorolta. A vezetőit ugyan a király nevezte ki, de a kinevezésük után, a saját szervezetükben, a hatalmat maguk gyakorolták. A papok ki voltak vonva a világi hatalom felügyelete alól.
Marx a vallás társadalmi szerepét elintézte azzal, hogy kártékony volt. Történelmi materialista létére a társadalmak egyik általánosan jellemző főszereplőjét a vallások klérusát, annak tagjait, a papságot a történelemben kártékony statisztának minősítette. Ezért aztán az általa elképzelt ideális társadalomban szerepet sem kaptak.
Az már a történelem iróniája, hogy a hatalomra került marxizmus a proletárdiktatúrát a pártja apparátusával, vagyis az ideológiájának papjaival valósította meg.
A marxisták nem veszik tudomásul, amit Marx is figyelmen kívül hagyott, hogy a dolgozók hatalma elsősorban azon múlik, mekkora a munkaerőpiacon a munkaerővel szembeni kereslet. Ha ez meghaladja a kínálatot, a dolgozókat megbecsülik, és megfizetik. Ezt kellene a szakszervezeteknek is megtanulni, és nem a már munkaviszonyban lévők számára minél több jogért harcolna. Szem előtt tartani, hogy minél többet kiharcolnak a már dolgozóknak, annál reménytelenebb helyzetbe hozzák azokat, akik nem találnak munkát.

A marxizmus hibája, hogy idealista módszerekkel akarja megvalósítani az akaratát.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése