Kopátsy
Sándor PS 2015 02 11
A házasságon kívüli szülés
Tekintettel
arra, hogy a jelenkori fejlett társadalmaknak érdeke a következő nemzedék minél
jobb felnevelése, mert elsősorban a felnevelés hatékonyságától függ a társadalom
jövője. Ezért a társadalomnak joga és kötelessége a gyermekvállalás
szabályozása. Mivel a hatékony gyermeknevelés feltétele a család, és a
felnevelés eredménye elsősorban a családi környezettől, a szülők jövedelmétől
és iskolázottságától függ, a társadalom érdeke, hogy minél több gyermek
szülessen az olyan családokban, ahol a felnevelés feltételei jók, és kevés ahol
kedvezőtlenek. Ez a minőségi szelekció elsődleges feltétele.
A
gyermekvállalás társadalmi szabályozását, illetve támogatását arra a tényre
kell építeni, hogy gyermeket csak családok vállalhatnak, azok felnevelésének
támogatása annak kilátásával legyen arányos. Azok a családoknak pedig, akik a
várakozásnál eredményesebben nevelnek gyereket, az elért eredménynek megfelelő
utólagos jutalom jár.
Az a tény, hogy
a gyermeknevelés költségének jelentős hányadát az állam viseli, jogot ad arra,
hogy az állam feltételekhez kösse a gyermekvállalást. Ilyen feltételnek
tekinthetjük a szülők korát, jövedelmét, iskolázottságát, egészségi állapotát.
- -
- - -
Történészként
egyik nagy felismerésemnek tartottam, és tartom, hogy a nyugat-európai feudális társadalmak jó tíz évvel a nemi érettség utánra
kényszerítették ki házasságot, és ezzel az első gyermek születését. Ezt
olyan törvények kényszerítették ki, hogy csak az olyan házasságot ismerték el gyermeket
vállalhatónak, amelyiket az egyház papja kötött. Tehát a középkori római
katolikus egyház a házasság szentségét csak azok számára biztosította, akik
számára a földesuruk jobbágytelket biztosított. Ez volt a történelem egyetlen
gyermekvállalást korlátozó rendszer.
Ebben a nemi értettség után mintegy tíz
évvel késleltetett házasságban látom a kulcsot Európa nyugati felének sikeres
felemelkedésére.
Magyarországon, 2010
óta a házasságok száma nagyon alacsony szintre zuhant, és megnőtt a házasságon
kívüli születések száma, ennek negatív hatását látom. A házasságok száma azért
csökkentek le, mert a viszonylag alacsony
születésszámon belül magas a házasságon kívül születettek aránya. Ez azt
jelzi, hogy az új nemzedék házasságon kívül születettek jelentős hányada hátrányos
családi háttérben születik, nevelődik. Márpedig
ezek várható éréke alacsony, gyakran negatív lesz. Magyarországon ugyanis
nem az a nagy baj, hogy viszonylag kevesen születnek, hanem az, hogy azok magas
aránya hátrányos felnevelési eséllyel indulnak.
Még a
demográfusok sem ismerték fel hogy a
társadalom érdeke elsősorban nem nagyobb létszámot, hanem nagyobb átlagos
értéket kíván.
A tudományos és
technikai forradalom olyan társadalmi alépítményt hozott, és hoz létre, ami nem
nagyobb létszámot, hanem minél magasabb értékű lakosságot igényel. A fajunk történetében először nem a lakosság
mennyisége, hanem a minősége az elsődleges.
Valamikor, talán
pontosan hatvan éve jelent meg Németh László esszégyűjteménye, A minőség forradalma címmel. Középiskolás koromban kevés irodalmi
mű volt rám ennél nagyobb hatással, pedig akkor csak azt éreztem meg, hogy jó életfeladat minőségi emberré válni. Ma
már egészen másként, társadalomtudós fejjel értelmezem a minőség forradalmát.
Németh László sem így értelmezte, csak érzékeny lelkű íróként ráérzett a
változás lényegére.
A mai véleményem
röviden így fogalmazom meg:
Fajunk egész
eddigi életét a fejlett agyának a túlzott kapacitása jellemezte. Az emberi agy kapacitása nagyobb volt
annál, amennyit a társadalom hasznosítani tudott. Az osztálytársadalmak nagyobb
szellemi vagyonnal, kapacitással rendelkeztek, mint amennyire szükségük volt.
Csak a tudományos és technikai forradalom
teremtett az agyunk kapacitásának kihasználását mozgósító igényt. Fajunk
jelenkorig tartó történetét az agyunk kapacitását ki nem használónak kell
minősíteni. A okos emberből mindig több volt, mint amennyit a társadalom
hasznosítani tudott. Most az értékes
ember lett a szűk keresztmetszete. Az a társadalom sikeresebb, amelyik
jobban szelektál a szellemi vagyon maximalizálására.
Ezt a fordulatot
semmi sem jellemzi jobban, mint a tény, hogy eddig a fizikai erő
maximalizálására volt szükség, olyan faj
voltunk, amelyiknek nem volt szüksége a minőségi szelekcióra, most pedig szinte
minden azon dől el, mennyire sikerül a minőség lakosság minőségének a javítása.
Még egyetlen
biológustól sem hallottam annak felismerését, hogy az emberi faj eddigi történelme nem élt a minőségi szelekcióval. A
fejlett fajok mindegyikére az jellemző, hogy az utód nemzésének jogáért a hímek
nagyon megküzdenek, csak a legerősebb hímeknek vannak utódai. Becslésem szerint,
a szarvasoknál minden hatodik hímnek lesznek utódai. A háziállatoknál az ember
ennél ma már százszor, ezerszer nagyobb szekciót gyakorol. A lovaknál szinte
minden száz méncsikóból egyetlen mént választanak. A telivéreknél a
szelekciónak még ennél is sokkal szigorúbb szabályai vannak. A tehenek mesterséges
termékenyítése esetében a technika még ennél is szigorúbb szelekciót tesz
lehetővé.
Az emberi faj életében a hímek között alig
volt szelekció. A párválasztás, vagyis az apa minőségének a szempontja
elhanyagolhatónak számított. A szülőpárok választásában ezerszer inkább a társadalmi
és a vagyoni érdek, mint a minőségi szelekció alapján döntöttek. Múltunkban nem volt sem szelekció, sem
kontraszelekció.
A jelenkori fejlett társadalmainkban azonban
megjelent a kontraszelekció. Ezt tette lehetővé a fogamzásgátlás. Kiderült,
hogy a szülők iskolázottságával és jövedelmével fordítottan arányos
gyermekvállalás önmagában kontraszelekciót okoz. Ezt a kontraszelekciót
felgyorsította a gyermekvállalás állami támogatása, ami a gyermekszámtól függő
összeg. Ennek a támogatásnak a súlya a családi jövedelemmel fordítottan
arányos. Ez vezet oda, hogy minden társadalomban a szegényebb és kevésbé
iskolázott szülők vállalnak több, a nagyobb jövedelműek, iskolázottabbak pedig
kevesebbet.
Mivel a gyermeknevelés hatékonysága
elsősorban a szülők jövedelmétől és iskolázottságától függ, minden fejlett társadalomban
az erős kontraszelekció a jellemző.
Történt ez éppen
akkor, amikor fajunk életében először
vált alapvető társadalmi érdekké a minőségi szelekció. Ez bármennyire
keményen jelentkezik, még hírét sem hallottam, hogy a társadalomtudomány
felismerte volna.
Annak ugyan nem
vagyok ellene, hogy a nemi értettséggel
párhuzamosan kezdődjön el a szexuális élet, de csak akkor, ha ez nem jár
gyermekvállalással. Tehát nem az a negatív társadalmi jelenség, hogy korán
kezdődik a szexuális élet, hanem az, hogy a születések jelentős hányada vagy házasságon
kívül, vagy a gyermeknevelésre fel nem készült családban történik.
Amennyire
érthető, hogy a fogamzással járó szexuális életet tiltotta minden társadalom és
vallás, ez annyira értelmetlenné vált attól kezdve, hogy lehetővé vált a fogamzásmentes
szexuális élet. Azt kellene még a keresztény egyházaknak is felismerni, hogy a fogamzásveszélyes szex csak azért volt
bűn, mert a társadalom érdekét számos okból sértette a házasságon kívüli
születés. A házasságon kívüli szülés most is sérti a társadalom érdekét, de
ma már megoldott a fogamzásmentes szexuális élet. Tehát nem a házasságon kívüli szexet kell a társadalomnak tiltani,
hanem a házasságon kívüli szülést. E kettő csak az óta elválasztható,
amióta megoldott a fogamzásgátlás. Ezért
tartom a fogamzásgátlás megoldását fajunk talán legnagyobb találmányának.
A fogamzásgátlás
megoldhatóságának köszönhető, hogy fajunk fejlett ötöde megszabadult a
túlnépesedési nyomástól, ezzel a halálozás okozásától. Történelmünk folyamán először
nem okoz társadalmi kárt a szexuális élet, ha az nem jár utódra irányuló céllal.
A fogazásgátlás megoldottságának
köszönhetjük, hogy a legerősebb ösztönünket kiélhetjük a nélkül, hogy ezzel
súlyosan sértsük a fajunk érdekét.
Az ember fejlett
agyának köszönhetően egyre inkább csúcsragadozóvá vált, a biológiai szaporasága
azonban eleve nagyon nagy volt. Minden fajnak a szaporaságát egyensúlyban kell
tartani a létszámának tartásával. Ez alól néhány csúcsragadozó, a nagy macskák
és a jegesmedve a kivétel. Ezek azonban ösztönösen utódpusztítók lettek, ha
módjuk van rá, a kölyköket megölik.
Az ember akkor lett túlszaporodó faj,
amikor a várható életkora túllépte a húszas évek közepét. Ez a
növénytermelésre és az állattartásra való áttérés után következett be. Ahogy mintegy hatezer év alatt a várható
életkor túllépte a termékenységünkkel összhangot teremtő húszas évek közepét,
egyre önpusztítóbbá kellett válnunk.
Ezt a problémát oldotta meg a tudomány a
fogamzásgálással. ezzel vált először lehetővé a fogamzásmentes szexuális élet. Ettől
kezdve, nem kell a fogamzásmentes szexuális életet bűnösnek, a társadalmi
érdeket sértőnek minősíteni. a társadalmi érdeket csak a fogamzást sértheti.
Ma már tény,
hogy a jómódban élő diplomások spontán
lemondtak a túlszaporodásról. Velük szemben azonban nincs szükség a
társadalom születésszabályozó beavatkozására, sőt ezeket kellene több gyermek vállalásában érdekeltté tenni. Ezzel
szemben a szegény, önmaguk munkából való ellátására is képtelen családok
vállalnak a társadalom érekénél is több gyermeket.
A fogamzásgátlás a jelenkorban lehetővé tette
a gyermekvállalás hatósági korlátozását. Ezzel a lehetőséggel él 1990 óta
Kína. Az eredménye az emberiség történelmének legnagyobb csodája, az
életszínvonal, a várható életkor, és az iskolázottság példátlan emelkedése. Ez az út azonban csak diktatúrában járható.
Erre a demokratikus politikai felépítmény képtelen.
Még nem találkoztam olyan anyaggal, amelyik
kimutatta volna, hogy a különböző országokban milyen erős a kontraszelekció. Egy
ilyen felmérésből kiderülne, hogy a puritán kultúrájú népek a gyermekvállalás
kontraszelekciója ellenére is gyorsabban fejlődnek, mint a tőkés
osztálytársadalmak valaha. Azt, hogy a viszonylag jó eredmény is mennyivel jobb
lehetne, ha nem volna kontraszelekció, mutatja Kína sikere. Ott kétszer
gyorsabban nőnek az eredmények, mint a puritán társadalmakban, és háromszor,
mint a kulturálisan heterogén Nyugat-Európában, vagyis az EU tagországaiban.
Azt a közelmúltban írtam meg, hogy a kínai
születéskorlátozás ugyan megszüntette a kontraszelekciót, de ott sem működik a
minőségi szelekció. Ezért egyelőre csak azt lehet elképzelni, mire lenne képes
a modern társadalom, ha három feladatot megoldana.
1. A munkaerejét magas szinten foglalkoztatja.
2. Leállítja a lakosság számának gyors változását.
3. A gyermekvállalást ott támogatja jobban, ahol
eredményesebbnek ígérkezik, és fékezi ott, ahol gyenge eredmény várható.
Az első
feltételt is a távol-keleti országok oldják meg a legjobban.
A második feltétel
egész Európában, és a Távol-Keleten megoldott.
A harmadik feltétel
pedig még feladatként sem merült fel.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése