Kopátsy Sándor
PO 2015 10 05
Utolsók vagyunk a
legutóbbi PISA-felmérésben
A legutóbbi felmérés 2013-ban készült a digitális
szövegértést rangsorolták. Azt ugyan nem tudom megítélni, hogy a digitális
szövegértés mennyire tükrözi az oktatási rendszer minőségét, de ebből is fontos
következtetéseket lehet levonni.
A rangsorban 22 OECD ország szerepel, köztük az utolsók
vagyunk. Ez ugyan a nemzetközi élmezőny, de utolsónak lenni, mégis
elgondolkodtató.
Az első Dél-Korea. Ez nem meglepő, hiszen évtizedek óta
Finnországgal cserélődnek az első helyen. De minden bizonnyal ezeket is
megelőzi a két távol-keleti városállam.
A második Japán. A két első távol-keleti, homogén etnikumú,
konfuciánus kultúrájú ország. Azt mindig előnyösnek tartottam, ha az ország
kulturálisan nagyon homogén.
A harmadik Kanada. Ez ellentmond az előnyt jelentő etnikai
homogenitás elvének. A négy tengerentúli angolszász ország mindegyike az első
tíz között van. Köztük az Egyesült Államok az utolsó. Ez is magyarázatra szorul.
A másik háromban kicsi az afrikai és a mediterrán etnikum aránya. Az Egyesült
Államokban ugyanis ezek rontják az átlagot. Azt már Max Weber felismerte, hogy
a négy angolszász országba bevándorolt európai népek puritánok lettek. Azt
hozzá tehetjük, hogy a latin-amerikai gyarmatokra bevándorló puritánok is latin
viselkedésűekké váltak.
Meglepett, hogy Izrael az utolsóelőtti helyen van. Pedig
érthető mert a sok közel-keleti zsidó bevándorló, és az arab lakosság is nagyon
nehezen oktatható. Amennyiben ezt elfogadjuk, magyarázatot találunk a mi utolsó
helyünkre is.
A két háború közt azért volt jó a magyar közép- és felsőfokú
oktatás, mert a középfokon tanulók szinte csak az úri középosztályból és a
zsidó polgárságból kerültek ki. Az egyetemekre pedig már a felső húszadból
szelektálódott a nagy többség. Ezeket könnyű volt tanítani.
A bolsevik rendszerben aztán felhígult a családi háttér.
A rendszerváltás után
aztán az alsó fokú képzés színvonala már azért esett, mert a cigányság
gyermekvállalása felgyorsult, az értelmiségé pedig lelassult.
Ezzel el is jutottam mániámhoz, hogy az oktatás eredménye elsősorban a szülői háttértől és a diákok
képességéhez igazodástól függ. Talán századszor idézem a véleményem: Ha a
családok felső harmadában születne annyi gyermek, mint az alsó harmadba, és
fordítva, az alsó harmadban csak annyi, mint jelenleg a felsőben, 50 után az
ország fejlettsége közel kerülhetne az élvonalhoz.
Életem egyik álma teljesülne be, ha készítenénk egy olyan
felmérést, hogyan alakul a gyermeknevelés hatékonysága a családok
iskolázottságától, jövedelmétől és etnikai hovatartozásától függően. Egy ilyen
felmérés várható eredményét a közvélemény ösztönösen és gyermekei iskolai
tapasztalatai alapján érzi, de már ez is politikai bűnnek számit.
A magyar oktatási rendszer azért van az utolsó helyen, mert a
népszaporultunk kontraszelektív. Márpedig ettől függ a jövőnk.
De nemcsak az iskolarendszerünk romlott le, hanem a
következő generáció javát is megcsapolja a kivándorlás. A sikeresen
iskolázottak ugyanis hatványozottan nyernek abból, ha fejlettebb társadalomba
mennek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése