2015. november 16., hétfő

A gyorsan változó világ

Kopátsy Sándor                 PP                  2015 11 12

A gyorsan változó világ

Jó nyolcvan éve élek a szédületes sebességgel változó világban. Ezt sokszor azzal illusztrálom, hogy a pusztán születésem óta körülöttem többet változott a világ, mint előtte ötszáz év alatt. Ezen belül az utóbbi ötven évben tízszer annyi, mint előtte ötven év alatt. Közben azt látom, hogy Kínában még sokkal gyorsabb a változás, mint itthon, körülöttem.
Néha mégis megdöbbenek egyes változások gyorsaságán. Most előttem van egy statisztika arról, hogyan nőtt a moziba járók aránya az Egyesült Államokban és Kínában 2004-2012 között, azaz nyolc év alatt. Az Egyesült Államokban a jegybevétel 9.5 milliárd dollárról 10.5 milliárdra nőtt. Vagyis az egy laksora jutó jegybevétel alig változott. Ezzel szemben Kínában 100 millióról 10 milliárdra, vagyis százszorosra. Ott tehát az egy lakosra jutó mozijegyvásárlás is százszorosára ugrott.

A változás sebessége reálisan szinte nem is érzékelhető. Ehhez képes az én közép-európai életem szinte stagnálásnak tűnik. El sem tudom képzelni, hogyan fognak a kínaiak reagálni, megemészteni a mienkénél is sokkal gyorsabb változást. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése