2015. november 3., kedd

A szovjeturalom alatti évtizedek mérlege

Tartalom

Kopátsy Sándor                 EH                   2015 10 24

A szovjeturalom alatti évtizedek mérlege

Az 56-os forradalom ünneplése élesebb megvilágításba helyzete, hogy az 1945-1990 közti időről mennyire negatív mérleget állítunk. A rendszerváltás óta eltelt idő eredményét azzal akarjuk illusztrálni, hogy a megelőző 45 évet minél sötétebbnek festjük. Ezért a történészeink is felelősek.
Az ugyan vitathatatlan, hogy a második világháborút követően ránk a kelet-európai kultúra módszereit kényszerítették. Úgy kellett viselkednünk, mintha kelet-európaiak volnánk. Pedig mi ezer éve nyugat-európaiak akartunk lenni.
Ez legfeljebb néhányszor a királyi udvarnak sikerült. A Kárpát Medence mindig nagyon messze maradt Nyugat-Európától. Általános divat volt hangoztatni az országuk területének kedvező adottságait. Az ugyan igaz, hogy az ország területe gazdasági egység volt, de az nem, hogy elérhető távolságra voltunk Nyugat-Európához. Említést sem találtam arról, hogy szállításban, elérhetetlen távolságra voltunk a Nyugattól. Nem tanítjuk, hogy a szárazföldi utakon az egy napi járóföld nagyon rövid volt. Ennél messzebb az ember és a holt áru csak nagy erőfeszítéssel, illetve költséggel jutott. Kedvező összeköttetést csak a vízi út jelenthetett. Nekünk az egyetlen vízi út a Balkánon keresztül vezetett.
Mindig vágytam az olyan térképre, ami azt ábrázolta, Európának mely része, milyen szállítási költséggel képes árut szállítani Nyugat-Európába. Ez világossá tette volna, hogy a magyar termékek sokkal drágábban jutottak a nyugati piacokra, mind az ukrán, a lengyel és a balti területekről.
Ennek tükrében válik világossá, miért a vasúthálózat kiépítésével kerültünk először közel a Nyugathoz. Az emberek és az áruk húszad idő és költség árán érhettek Nyugat-Európába.
Ezzel azonos időben lett, a gyorsan magyarosodó zsidóságnak köszönhetően először magyarul beszélő, a Nyugaton is otthonosan viselkedő polgárságunk. Ideje volna elkészíteni egy olyan könyvet, mint jelentett a számunkra a vasút és a zsidó polgárság.
Amennyit hangsúlyozzuk, hogyan lettünk a nomádból földművelő, a pogányból keresztény feudális állam, nem mutatjuk meg ennek az ezer éves kudarcának az okát. Nagyon leegyszerűsítve: Legyőzhetetlen távolágra voltunk, és nem volt polgárságunk. A 19. század végére a vasútnak köszönhetően közel kerültünk, és a zsidóságnak köszönhetően lett magyarul beszélő polgárságunk. Ezért lehetett Budapest Európa egyik legdinamikusabban fejlődő városa. A sikerhez azonban hiányzott a Kárpát Medence nem magyar etnikuma lakosságának a megnyerése.
Az általunk is kezdett első világháború elvesztése után etnikai elemeire esett szét Magyarország. A megmaradt rész még az etikai határainál is szűkebb területre szorult. A kicsi, de etnikailag viszonylag homogén ország azonban, a helyett, hogy végre a saját lábára állt volna, a semmilyen realitású revízióra koncentrált, és kiüldözte, kipusztította a zsidó polgárságát. A helyett, hogy modernizálódott volna, feudálisabb és polgárhiányosabb lett, mint a világháború előtt volt.

Magyarország a második világháború után.

A két háború közti Magyarország a társadalmi fejlődésében lényegesen hátrább került, mint ahol az első világháború előtt volt.
Ez a Magyarország került szovjeturalom alá. Ezt már nagykorúként élhettem meg. Azt előtte is tudtam, hogy a megszállás brutális lesz. Annyit a kelet-európai és a balkáni nagycsaládos társadalmakról tudtam, hogy emberséget nem tőlük kell tanulni. Ráadásul hazájuk azon területén jöttek keresztül, ahol a fasiszták sem ismertek könyörületet.
Nekik a félfeudális Magyarország már Nyugat-Európának számított. A mi kétszobás lakásunk, zongoránk, világvevő rádiónk tőkés gazdagságnak számított. A nőket és a magántulajdont nem, de a gyerekeket és az öregeket tisztelték.
Azt, hogy mint jelent a szovjet megszállás, Pécsett a május elseje ünneplése értette meg velem. Számukra a marxista ideológia az ortodox kereszténység ellenpárja volt. A felvonuláson a marxista szentek képét és szövegeit hordták, és ideológiai dalokat énekeltek.
Tudomásul vettem, hogy az övék más vallás, mint az enyém. Ugyanakkor biztos voltam abban, hogy amit össze kell törnünk, és abban számíthatunk rájuk. Ezt kellene a történészeknek tudatosítani. Az első két választáson, mint a Nemzeti Parasztpárt megyei titkára vettem részt és felmérhettem, hogy az úri Magyarország restaurációja volt a választók nagy többségének a vágya. Ha nincsenek itt a szovjet megszállók, aligha kerülhetett volna ki más kormány, mint olyan, amelyik nem ott folytatja, ahol a Horthy-rendszer a német megszállás előtt abba hagyta. Nemcsak az úri középosztály tarthatta volna meg a hatalmát, de a munkások többsége is olyan Szocialista Pártot támogatott volna, amelyik kommunista ellenes volt, a falvak lakosságának többsége pedig az őskonzervatív katolikus egyház által támogatott, kommunista ellenes pártra szavazott volna, közte még azok a parasztok is, akik födet kaptak. Az Ellenőrző Bizottságban pedig a Szovjetunió képviselője nem érvényesíthette volna az akaratát.
A Szovjetunió akaratának az érvényesülése azonban azt biztosította, hogy sem a Szociáldemokrata, sem a Kisgazda Párt nem állt a Nyugat oldalára. De máig sem tudatosítottuk, hogy csak a Kommunista és a Parasztpárt állt a következetes társadalmi átalakulás mögött. Ketten is boldogok lehettek, ha a szavazatok negyedét megkapták. Nyugati megszállás esetén ennyire sem számíthattunk volna.
Azt sem valljuk be, hogy a Horthy rendszerben vezető rétegnek jelentős hányada elhagyta az országot, és külföldön várta a szovjetek kivonulását.
Ennek ellenére úgy állítjuk be a teljes hatalomátvétel előtti néhány évet, mintha azok akkor is olyanok lettek volna, ha a szovjetunió nem kap szabad kezet.
Nem lett volna ilyen következetes földreform. Nem Moszkvából hazatért kommunista, Nagy Imre lett volna a földművelésügyi miniszter, nem a kommunistákkal együttműködő belügyminiszter. Tehát nem azt mondom, hogy nem lett volna földreform, de nem ilyen következetes. A belügyminiszteri tárca végig a kommunisták kezében maradt. Ennek volt köszönhető, hogy a választások levezénylése mindig kommunista kézben volt. Ugyanakkor azt is tudom, hogy nem a választási csaláson múlt a Kommunista Párt hatalma, hanem a szovjet megszálláson.
A tekintélyes világi és egyházi vezetőket letartóztatták, Moszkvába vitték, politikai perekben elítélték. Vagyis állandó volt a megfélemlítés. Nemcsak a Nyugat-barátokat, de még a Titóval kapcsolatot tartókat is eltették láb alól.
A fordulat éve után pedig olyan iparosítást vezettek be, amire a nyugati megszállás alatt nem kerülhetett sor. A szovjet megszállás legnagyobb eredményének a teljes foglalkoztatást eredményező iparosítást tartom. Nem azért, mert hatékony gazdaságot építettünk fel, hiszen a magyar gazdaság nem volt hatékony, drágán és elavult technikával működött, hanem azért mert felszívta a munkanélküliséget. Közgazdászként ugyanis azt tartom, hogy az iparosítás sikerének első feltétele, hogy munkaerőhiányt teremt. A munkásoknak csak ott lehet hatalmuk, ahol hiány van belőlük. Márpedig a túlhajtott iparosítás ezt valósította meg.
Marxnak is az volt a legnagyobb tévedése, hogy forradalmi terveiben mellőzte a munkaerő keresletének biztosítását. Szinte megbotránkoztatónak hangzik, pedig igaz, hogy a munkaerőnek csak ott lehet politikai hatalma, ahol nagyobb a kereslete, mint a kínálata. Azt ugyan nem mondom, hogy az erőltetett iparosítás eredeti célja a munkaerő keresletének felpumpálása volt, sőt tudom, hogy ettől megijedtek volna. A bolsevik marxisták a korlátlan párthatalmat akartak, és nem a munkaerőt hatalmi pozícióba hozni. Sőt olyan munkajogi feltételeket teremtettek, amiben a munkás a vállat vezetésének és a vállalati pártszervezetnek ki voltak szolgáltatva. Ennek ellenére a munkaerő hiánya a munkást hatalmi pozícióba hozta.
A bolsevik társadalmakban szinte csak a munkásnak volt hatalma.
Marx és a marxisták azt hitték a párté minden hatalom. Ezzel szemben sehol nem volt a párttal szemben hatalom, még a pártban sem. Sőt ott volt a legnagyobb az alárendeltség, a kiszolgáltatottság. A legnagyobb arányú kivégzés, internálás, indoklásnélküli elbocsájtás a pártapparátuson belül volt. A legkisebb viszont a munkások között.
De a munkaerőhiányból fakadó bérszabályozás azt is elérte, hogy a gyenge minőségű munkaerőnek is megbecsülése volt. Az átlagbérnél kevesebbet kereső munkás tette lehetővé, hogy a magasabb képzettségűket is meg tudják fizetni.
Még nem írta el senki, hogy ezer éves történelmünkben csak a bolsevik rendszerben volt foglalkoztatás. Ettől eltekintve békeidőben mindig munkaerő felesleg volt. Márpedig akiben felesleg van az akkor is jogtalan, ha a rendszert proletárdiktatúrának hívják.
Marx ugyan elméletében materialista volt, mégis azt hitte, hogy erőszakkal is lehet munkáshatalmat teremteni. Annak az elsődleges feltétele, hogy a munkaerőben hiány legyen.
Ez bármennyire érthető, nem hangsúlyozzuk, mert a liberális demokráciák képtelenek a teljes foglalkoztatásra.
Erdei Ferencet egyszer azzal leptem meg, hogy feltettem a kérdést.
Ki tett a legtöbbet a falusi lakosság érdekében?
A válasz: A Rákosi rendszer.
Az indoklás: A túlnépesedett falvak munkaereje nagyobbik felének állást teremtettek a városokban. Ő értette meg a legjobban, milyen lett volna az agrárpolitika, ha az ipar nem vonja el a felesleges munkaerőt.
Ideje volna olyan adatokat leírni, hogy a magyar történelemben először valósult meg, hogy minden munkaképes munkából élhetett meg. Ez a rendszerváltással újra elmúlt, de most legalább a munkátlanok kapnak alamizsnát. Ez ugyan emberséges, de mégis kártékony.

Táplálkozás

Jó hatvan élve, hogy megtaláltam az életminőség legjobb mércéjét, az átlagos testmagasság alakulását. Külön örömöt jelentett számomra, hogy ezt egy kaposvári magyar, zsidó gyermekorvos, Dr. Véli György alkalmazta először. Ezt a nemzetközi szakirodalom következetesen elismeri, Magyarországon még az orvosok sem tuják. Pedig ehhez hasonló mérce nincs a történészek számára. Hatvan éve követem az erre vonatkozó publikációkat. Minden társadalmi változás eredményét helyesen világítja meg.
A szocialista rendszerben a sorozási adat katonai titkok volt. 2.000-ben juthattam először hozzá, és megdöbbentett. A magyar történelemben a leggyorsabb változást a háborút követő tíz évben születettek sorozásai mutatják. Magam is meglepődtem. Én is csak a padlások seprésére és a kevésbé ízletes munkahelyi kosztra, az üres élelmiszerboltokra emlékeztem. De utána gondoltam, és a testmagasság ez esetben sem hazudott.
Ami a padlások seprését illeti.
Ez tagadhatatlan, de ezer éve először volt minden falusi lakosnak saját termelésű búzája. Hiszen először volt saját földje. Azt nem tette soha senki hozzá, hogy a háború előtt a falvak lakossága felének nem volt földje, aki kenyeret akart adni a családjának az elment sommásnak. A kenyérvásárlásra ugyanis nem volt pénze. Azt sem említik, hogy a begyűjtött búzából olcsó kenyeret gyártott az ipar. Olyan olcsót és sokat, hogy még a hízónak is jutott.
Arról is megfeledkeznek a siránkozók, hogy ekkor már áramlott vissza városban munkát vállalók bére.
Azt sem az irodalomból tudom, hogy a falusi táplálkozás nemcsak szegény, de egyoldalú is volt. A többség hetente egyszer evett húst, zöldséget, zöldfőzeléket is keveset. Családom sem a nyomorban nőtt fel, négyünkből hárman lettünk diplomások, de hetente egyszer ettünk húst, annak a többsége is házinyúl és galamb volt. Nem is értettem a pénteki böjt értelmét, hiszen minden hétköznap böjt volt.
De az érveimen ne is vitatkozzunk, vegyük tudomásul, hogy a Rákosi uralma alatt született gyermekekből egyre magasabb katonák lettek. A két háború közti társadalom felső tizedének ugyan sokat romlott a sorsa, de az alsó kétharmad lényegesen jobban élhetett.
Nem is az a bajom, hogy a szabadságérzet fontosságát a nyertes politikusok, és a történészek hangsúlyozzák, csak azon káromkodom, hogy a lakosság foglalkoztatását, élelmezését figyelmen kívül hagyják. Pedig az utóbbi a sokkal fontosabb.

A nők egyenjogúsága.

A történészek máig nem hajlandók tudomásul venni, hogy a társadalmak fele nő. A történészek nemcsak a lakosság hétköznapjait nem kezelik kellő fontossággal, hanem a nőkét sem.
Számomra az egyik legnagyobb történelmi élményt annak a felismerése okozott, hogy a kapásnövények és az istállós tehéntartás emelt a legtöbbet a nők családon belüli rangján. De nemcsak a nőkön, hanem a lakosság egészének élelmezésén is ezek minden politikánál többet javítottak.
Azt, hogy az erőszakos kollektivizálás embertelen volt, megéltem azzal, hogy nem agitáltam érte. De az, hogy hatvan és sem volt elég arra, hogy belássuk, a nők csak a nagyüzemben lettek egyenrangúak. Életem egyik nagy élménye volt, amikor egy traktoros fiatalasszony felvilágosított. Boldogan dicsekedett a valóban rázós traktoron ülve, hogy életében először most van a férjétől független jövedelme, méghozzá több volt a fizetése, a munkaegysége, mint a férjének. Elmondta, hogy anyám még nem ült az asztalnál, csak a sámlin. Én meg már kereső lettem. Az az eszébe sem jutott, hogy ezért tűrni kellett a rázós traktort.

A népi kollégiumok.

A jelenlegi politikai hatalom élcsapata többségének népi kollégiumokban felnevelt diplomás volt a nagyapja. Sőt még ők is népi kollégisták voltak. Ennek ellenére alig tesz valaki említést arról, hogy ahol tartunk, azt annak köszönhetjük, hogy a jelenlegi értelmiségnek már munkások és parasztok voltak az őseik.
Többször elmondtam, hogy a 20. században két miniszternek köszönhetünk a legtöbbet, Klebelsbergnek és Rajknak.
Klebelsberg számolta fel az analfabétaságot azzal, hogy a tanyai és a pusztai gyerekek számára megoldotta az iskolázottságot. Revizionizmusát ugyan elítéltem, az antiszemitizmusát pedig bűnnek tartom, de az alapfokú oktatási rendszer általánossá tétele és az új egyetemek építése minden miniszterek közül kiemeli.
Rajk történelmi érdemét a népi kollégiumok kiépítésében és megvédésében látom. Amit a második világháború óta elértünk, abban a legfontosabbnak a teljes foglalkoztatás mellett az új értelmiség felnevelését tartom. Az úri középosztály ugyanis erre teljesen alkalmatlan volt. Ezt számomra mindennél jobban bebizonyította, Antall József politikai szerepe a rendszerváltást követő első kormány élén. Ő még megpróbálta a társadalom vezetését az úri középosztály és az arisztokrácia maradványaira bízni. Szerencsénkre, az annyira nem sikerült, amihez hasonló vereséget a demokráciák történelme sem ismer. Nem találtam az 1994-es választáshoz hasonló kormányvereséget. Vele szemben az állampárt utódja nyerte meg a körzetek négyötödét.
Ennél is súlyosabb vereséget csak a szoclib kormány szenvedett, amikor a közép-jobb Fidesz nyerte el a körzetek 99 százalékát. Húsz év után beigazolódott, hogy a népi kollégiumok ugyan nem nemes urakat, de közép-jobb nemzedéket neveltek. Nagyot kell a közép-jobb kormánynak hibázni, hogy veszélybe kerüljön a kétharmad.

Nemesi társadalom.

A magyar történelem megértéséhez a kulcsot a fiatal marxista történészektől kaptam. Ők tárták fel, hogy amíg a nyugat-európai feudális társadalmak a földesurak társadalmai, a lengyel és a magyar feudális társadalom a nemesség társadalma voltak. Sokszor idézem a két feudális társadalom közti különbséget. A nyugat-európai feudális társadalmakban 1 százalék, a földesúr volt nemes, de 6 százalék volt a polgár. A lengyelben és a magyarban 6 százalék volt a nemes, többségük hét szilvafás, de csak 1 százalék a polgár. Magyarországon a magyar etnikum tizede volt nemes, polgár pedig csak 1 százalék volt, de az sem magyar. Magyar polgárság csak a Hódoltságban volt, a módos parasztság. Kereskedő és tőkés polgárságunk csak a kiegyezés után volt, a magyarul is beszélő zsidóság.
Kevés ismeret lepett meg jobban, Gyilas naplója a Sztálinnal folytatott beszélgetése. Ez nem 56 után, hanem évekkel korábban történt. Sztálin ugyan Titót hívta meg, de ő nem akart Sztálin markéba kerülni, de elküldte egyik helyettesét, Gyilast. Neki mondta el Sztálin, hogy a csatlósok közül csak a lengyelektől és a magyaroktól fél, hogy nem akarnak neki engedelmeskedni. Szerinte, e két népben olyan erősek a nemesi hagyományok, hogy a függetlenségüket mindennél fontosabbnak tartják. Ezt a bölcsességet nem néztem ki belőle.

A Rákosi rendszer zsidó uralom volt.

Annak, hogy a szovjetmegszállást az úri középosztály nem fogadta el, azt átmeneti állapotnak tekintette, hogy a politikailag tapasztalt káderek tartózkodtak a kommunistákkal való együttműködéstől, szinte nem volt más megoldás a Szovjetuniótól támogatott kommunisták számára, mint a nagyon kevés hívő kommunistára, és a zsidóságra támaszkodjanak.
A vete3ránok többsége dogmatikus és műveletlen hívő volt, minden politikai vezetési tapasztalat nélkül. Ellenben a megmaradt zsidó értelmiség lelkesen csatlakozott. Ebben volt ugyan karrierizmus is, de elsősorban az úri világ antiszemitizmusától való félelem.
A magyar zsidóságnak minden oka megvolt arra, hogy a legkisebb antiszemita veszélyt is félelemmel kezelje. A két háború között érthetetlen naivsággal kezelte a magyar uralkodó réteg, az arisztokrácia és az úri középosztály antiszemitizmusát, a háború után az árnyékától is megrémült. Amennyire érthető volt ez a háború után közvetlenül, annyira túlzottnak tartottam a rendszerváltás során, és főleg ma.
A megmarat magyar zsidóság létbiztonságának hiánya volt az oka annak, hogy a Rákosi rendszerben olyan buzgó sztálinisták lettek. Azzal mégsem értek egyet, hogy a Rákosi rendszer azért volt olyan brutális és népidegen, mert a zsidók vezették. Még keményebb lett volna, ha nem a zsidó értelmiség kezében van a korlátlan hatalom. Ezt Nagy Imre miniszterelnöksége előtt is érezhettem. A rendszer legprimitívebb hibáit Gerő gyomlálta ki. Neki köszönhetjük a gyapot, a citrom és a gumipitypang terelés felszámolását, az erdészetben a világpiaci árarányok bevezetését. A politikában azonban minden demokráciát ellenzett.
Nagy Imre megjelenése, majd a gazdasági mechanizmus bevezetése során a zsidók is ott voltak az élcsapatban. Nyers Rezső csapatában pedig többségben voltak. Nélkülük nem lehettünk volna a legvidámabb barakk.

A szocializmusunk a magyar zsidóság nélkül nem dicsekedhetett volna azzal, hogy a többi csatlósnál jobban csinálja.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése