2016. március 3., csütörtök

Sok volt nekünk a demokrácia.

Tartalom

Kopátsy Sándor                   EH                 2016 02 19

Sok volt nekünk a demokrácia.

Marxnak abban igaza volt, hogy a társadalmi felépítményt az alépítmény határozza meg. Ezt a zseniális felismerését azonban nála következetlenebben talán senki sem alkalmazta. Kitalált egy felépítményt, a kommunista társadalmat, és azt hogyan kell azt akár erősszakkal is, az alépítményektől függetlenül megvalósítani. Vagyis elhitette magával, és az elkötelezett híveivel, hogy a nagyon eltérő alépítményekre is rá lehet építeni az általa ideálisnak tartott kommunista társadalmat. Még azt a fáradságot se vette, hogy igyekezett volna megállapítani mi is a társadalom alépítménye, ami meghatározza, hogy arra milyen felépítmény épülhet. Ennek lett aztán a következménye, hogy a marxisták nem azokban a társadalmakban kerültek hatalomra, ahol az alépítmény még éretlen volt az átalakulásra. Ez aztán a hidegháborúban karakterisztikusan megjelent. Bekövetkezett, amit a fiatal Marx még meggyőződéssel vallott: „Ha ott győz a forradalom, ahol még nem értek meg annak a feltételei, hamarosan visszaáll a régi szemét.”
Ez aztán a Szovjetunió szétesésével megtörtént, az európai marxista államok megszűntek. A kisebb Kelet-Németország újraegyesült a nagyobb és közben jobban meggazdagodott demokratikus Nyugat-Németországgal. Csehország egyre inkább visszakerült oda, ahol a náci megszállása előtt volt, a puritán nyugat-európai államok társaságába. A közép-európai Lengyelország, Magyarország és Szlovákia, valamint a három balti ország maradt az ezer éve kitűzött célja, a fejlett Nyugathoz való felzárkózási igyekezeténél. Az ortodox keresztény kultúrájú népek számára pedig a demokrácia, az állampolgárok politikai szabadsága mellett még hátrább csúsztak.
Európában lényegében fennmaradtak a reformáció óta kialakult egymáshoz viszonyított helyzetek. Európa három kultúrája három szinten maradt.
Ugyanakkor a Távol-Keleten, Kínában megteremttették az elmaradt társadalom felzárkózásának a feltételeit, a gazdaságot piacosították, az gyors népszaporulatot pedig leállították, de a politikai diktatúrát továbbra is fenntartották. A második világháborút követő legnagyobb gazdasági és társadalmi csodák a kelet-ázsiai konfuciánus kultúra térségében történtek. A kisebbek államok a japán példát követve a hidegháború alatt felzárkóztak, Kína pedig az emberiség ötöde számára a felzárkózását káprázatos sikerrel folytatja.
A 20. század második fele azt igazolta, amit Max Weber már a század elején felismert. A tudományos és technikai forradalom olyan társadalmi alépítményt hozott létre, amire a másokénál hatékonyabbam működő felépítményt csak a protestáns népek képesek építeni. Ezt a század elején még csak a Nyugatra, illetve Európára értette. „A tőkésosztály társadalmait másoknál hatékonyabban csak azok a népek tudják működtetni, amelyek viselkedését a protestáns erkölcs jellemzi.” Ez azt jelenti, hogy Európában csak a puritán népek, az angolszászok, a germánok és a skandinávok képesek a társadalmukat másoknál hatékonyabban működtetni. Weber még nem tudhatta, hogy a Távol-Keleten még a Nyugat protestánsainál is puritánabbak a konfuciánus erkölcsű népek. Ennek ellenére a Marxon is túllépő marxistának tartom Weber felismerését: felismerte az alépítmények a felépítmény számára a legfontosabb elemét, a lakosság viselkedési kultúráját.
Viszont azt csak a kínai vezetés ismerte fel, hogy önmagában a puritanizmus sem elég, az is feltétel, hogy a lakosság létszáma 1-2 ezreléknél ne növekedjen gyorsabban. Ezt azonban a jelenkor társadalomtudománya máig sem veszi tudomásul. Ezt Kína, mint a siker elengedhetetlen feltételét, megvalósította annak ellenére, hogy csak durva erőszakkal tehette meg, mert a lakosság többsége ellene volt. Ebből következik a kor parancsa, a viszonylag elmaradt társadalmakban bizonyos elengedhetetlen feltételek biztosításához politikai diktatúrára van szükség.
A kínai csoda negyedszázados szédítő eredménye azt bizonyította, hogy társadalmi felzárkózás sikernek két alépítményi feltétele van. A lakosság viselkedése legyen puritán, és a lakosság száma lassan változzon.
A Nyugat liberális politikusai és társadalomtudósai azonban nem hajlandók tudomásul venni, hogy azonos felépítménye csak a közös kultúrájú, hasonló fejlettségi szintű és lassan változó lakosságú társadalmaknak lehet. Mivel a társadalmak kultúrái, fejletségi szintjük egyre jobban differenciálódik, a társadalmi felépítmények is egyre eltérőbbek lesznek. Mind a kultúrában, mind a gazdaságban minél magasabbra emelkedik a lakosság, a felépítmények annál eltérőbbek lesznek. A vallások prófétáinak általános tévedése az, hogy az emberiség az egységes boldogulás felé halad. Ezzel szemben a tények azt bizonyítják, hogy minél magasabb a szellemi és fizikai szintünk, annál jobban differenciálódunk. Marx is olyan próféta volt, aki azt hitte a fejlett emberiség társadalma homogén lesz. Pedig minél fejlettebbek leszünk, annál jobban differenciálódunk. Nem a tudatlanok, hanem a zsenik között nagyok a különbségek.
Ezt hagyták figyelmen kívül az Európai Unió alapítói és ezt hagyják még inkább figyelmen kívül a jelenlegi működtetői. A jövő Európáját kulturális és gazdasági egységnek képzelték el, pedig Európa ezer éve kulturális és politikai tagoltságának köszönhette sikereit, a tudományos és technikai forradalom hatására pedig egyre még színesebbé, tagoltabbá fog válni.
Az alépítményre épülő felépítmény elve alapján nem egyre nagyobb államokra, hanem egyre több önálló államra osztódik az emberiség. Ugyanakkor Marx hirdette meg a világ proletárjai egyesüljetek hamis jelszavát. Ennek éppen az ellenkezője következett be. A munkások a saját államukon belüli jogaikért küzdenek. Felismerték, hogy nekik nem érdekük, hogy az elmaradt világ proletárjai hozzájuk jöhessenek. A jelenkori gazdag társadalmakban még a munkanélküliek is jobban élnek, mint a hazájában azok, akik a hatalom birtokosai lettek.

Európa kulturális megosztása.

Európa lakossága egymástól nagyon eltérő három kultúrából áll. Ezt az alapvető különbséget az Európai Unió hívei azzal fedték el, hogy Európát kereszténysége egységgé teheti. Nem vették és nem veszik tudomásul, hogy Európa három kereszténysége három nagyon eltérő vallás, ami mindegyike nagyon eltérő kultúrához igazodott. Ez önmagában is elég ok arra, hogy nem lehet közös felépítményük. A világvallások egyik problémája, hogy több kultúra igényéhez nem lehet igazodni.
Marxnak abban igaza volt, hogy a vallás is csak felépítmény, de abban tévedett, hogy a nagyon eltérő alépítményekre a marxista vallást rá lehet építeni. Ezt a megoldhatatlan feladatot a kereszténység azzal oldotta meg, hogy ezerötszáz év alatt annyi keresztény egyház alakult ki, ahány kultúrában gyökeret vert. Szent Pát Krisztus tanítását a görög-római kultúra igényére szabta. Jó ezer év alatt az európai kereszténység is már kettészakadt. Európában a 11. században a kiscsaládos társadalommá vált nyugat-európai kereszténység és a nagycsaládos kelet-európai kereszténység külön vallássá vált. A 16. században pedig az északnyugati puritánok nagykorúvá válva protestáns egyházakat alakítottak, elszakadtak a latin kultúrára épült római katolikus kereszténységtől. Beigazolódott, ha a két kultúra annyira különbözik, hogy nem lehet közös a vallásuk, nem lehetnek gazdasági egység sem. Ezért a puritán Németországra szabódott gazdasági felépítmény közös európai felépítménnyé erőltetése eleve kudarcra ítélt cél lett.
Európa megosztottsága nemcsak azért szükségszerű, mert három nagyon eltérő kultúra él benne, de azért sem mert nagyok a gazdaságuk fejletsége közti különbségek is.

Demokrácia Európában.

Adenauer, és de Gaulle ugyan nagyformátumú politikusok voltak, de nem értették meg, hogy a protestánsok és a latin népek Amerikában sem alkothatnak közösséget, a protestáns és a latin kultúrának Európában sem lehet azonos politikai és gazdasági felépítménye. Európa nyugati felén a két legnagyobb ország vezetője, miután felmérte, hogy nemcsak az Egyesült Államokkal, de haderejük tekintetében még a Szovjetunióval sem lehetnek közös súlycsoportban, legalább az Európai Közösség hátán legyenek hangadó világhatalmak.
Azzal nem is foglalkoztak, hogy Európa nyugati fele milyen szinten alkothat egységet. Ha ezt megvizsgálták volna, kiderül, hogy Európa országait legfeljebb csak az áruk és a szolgáltatások vámuniójába lehet szervezni. De ez is csak akkor lehet hatékony, ha minden tagja szuverén állam marad. A vámunió a kulturálisan és gazdasági tekintetben eltérő államok között ugyanis csak akkor működhet hatékonyan, ha a tagállamok szuverenitása sértetlen marad. Vagyis, Európa csak akkor alkothat hatékony közösséget, ha a közösség hangadói nem szabályozhatják a tagállamok politikai és gazdasági felépítményét. Ez azért elengedhetetlen követelmény, mert a közösség minden tagjának a saját kultúrájuknak és gazdasági fejlettségüknek megfelelő felépítményre van szüksége.

A közös felépítmény kulturális feltételei.

Az EU csődje a közös valuta bevezetésével vált nyilvánvalóvá.  Az eltérő kultúrájú és fejlettségű államoknak nem lehet közös valutájuk, de még közös adórendszerük sem. Ennek ellenére, az Európai Unió kezdettől fogva közös politikai és gazdasági felépítményt kényszerített a tagjaira.
Az elsődleges közös felépítmény a már fejlett, gazdag és demokratikus álmoknak megfelelő liberális demokrácia volt. Ugyanabba a hibába estek, amibe Marx. Meggyőződésük volt, hogy minden alépítmény számára az ideális politikai felépítmény a magas szintű politikai demokrácia. A marxisták a közös proletárdiktatúrát tekinteték minden kultúra számára az egyetlen elfogadható politikai felépítménynek, még ott is, ahol még proletárok is alig voltak. Ott megelégedtek azzal, hogy a marxista ideológia elkötelezett hívei gyakorolják a korlátlan politikai hatalmat. A liberálisok pedig olyan politikai felépítményt akartak, amiben a szabadon alakítható pártok közötti szövetség gyakorolhatja a politikai hatalmat. A lényeg, hogy a pártok közti szövetség a törvényhozásban többséget élvezzen. Az fel sem merült, hogy esetleg a több párt közötti hatalmi harc maga is olyan felépítmény, aminek alépítményi követelménye van, hogy a politikai demokráciának is vannak alépítményi követelményei.
Nem véletlen, hogy általános és titkos szavazás először a második világháború után, és csak akkor is a legfejlettebb társadalmakban jelentek meg. Előtte minden társadalomban a felnőtt lakosságnak csak a kisebbsége rendelkezett titkos választói joggal. Ki voltak rekesztve a nők, a szegények, az iskolázatlanok, az egyenrangúnak el nem ismert etnikumok, vagyis a felnőtt lakosság többsége.
A két háború között, például Magyarországon, a már elve nagyon korlátozott választó jog a falusi településeken nem lehetett titkos.
A történelmi tapasztalatok ellenére, az Európai Unió meghirdette az egységes politikai felépítményt, függetlenül attól, hogy a tagország lakossága milyen kultúrához tartozik, és milyen fejlettségi szinten van. Számos tagország még soha nem volt politikai tekintetben demokrácia. Ennek ellenére azt követelik tőle is, hogy ugyanolyan demokrácia legyen, mint amilyenek a skandináv állalmok.
A múltban is azért volt sokféle politikai struktúra, mert az mindig, és mindenütt a kultúrához és az elért gazdasági szinthez igazodott.
Ennél is nagyobb társadalmi vakságot jelent az, hogy az Európai Unió a tagjaival szemben mind a politikai, mind a gazdasági felépítmény tekintetében követelményt támaszt.
A liberális demokrácia következetes megvalósítása általános követelmény. Ezt ugyan semmi sem teszi indokolttá, mégis elsődleges elvárás.
Ezzel eljutottam tervezett mondanivalómig. Az EU egyik születési hibája, hogy a maximális politikai szabadságot, minden tagjával szemben elsődleges követelményének tekinti. Ezzel szemben a demokrácia is olyan, mint minden orvosság, nem szabad túladagolni.

A liberális demokrácia túladagolása Magyarországon.

A saját hazám történelmének megértéséhez talán a legtöbbet azoktól a fiatal, marxista történészektől kaptam, aki már a bolsevik rendszer elején megmutatták, hogy a magyar társadalom ezer éves történelme során nemesekben nagyon gazdag, polgárokban pedig katasztrofálisan szegény volt. Ennek számokban való illusztrációját soha nem felejtem el bemutatni.
A nyugat-európai feudális társadalmakban a lakosság 1 százaléka volt nemes, de 6 százaléka polgár. Magyarországon a lakosság 6, a magyar etnikum 12 százaléka volt nemes. Vagyis a magyarságon belül 12-szer annyi nemes volt, mint Nyugat-Európában. Ugyanakkor az ország lakosságának 1 százaléka sem volt polgár, de a magyar etnikumon belül 1 ezreléket sem érte el a polgárok aránya. Ez maradt jellemző egészen az Oszmán Hódoltságig, amikor ott a városi méretekre duzzadt falvak lakossága végre polgárosodott.
Polgár hiányosan ért bennünket a vasúthálózat kiépülése, ami végre megteremtette a polgárosodás gazdaságföldrajzi feltételeit. A vasútnak köszönhetően a települések közti távolságok a tizedre csökkentek. A polgárosodási lehetőséggel azonban a magyar arisztokrácia és a nemesség nem élt, annál jobban a zsidó kisebbség. Az európai zsidóság történetében a Kárpát Medencében élő zsidóság sikere a 19. század második felében talán a világtörténelemben is példátlan volt. Nem véletlenül, mert a magyar arisztokrácia és nemesség alkalmatlan volt a polgárosodásra. Ezért vált köztük vált a magyar zsidóság Európán belül is a legsikeresebbé. A viharos sikerük adott okot arra, hogy a magyar arisztokrácia és a megszűnt nemesség szerepét átvevő úri középosztály elsődleges feladatának tekintette a magyar zsidóságtól való megszabadulást.
Az első világháború után megmaradt országban az arisztokráciának, az úri középosztály támogatásával, sikerült megtartani a vagyonát, és megerősíteni a hatalmát. Ezt elsősorban az eleve irreális teljes revízióra és a zsidóságtól való megszabadulásra koncentrálta. A revízióból a végén semmi sem maradt, a társadalom élcsapatát, a zsidóság öthatodát pedig elvesztettük.
Szerencsénkre, a Szovjetunió felügyelete alá kerültünk, és a zsidóságunk egy hatoda is megmaradt. A Szovjetunió ugyan ázsiai módszerekkel. de felszámolta az arisztokrácia és az úri középosztályt. A megmaradt zsidóság pedig hajlandó volt a megszállók védelme alatti bolsevik rendszer szolgálatára. Ezt a magyar közvélemény jelentős hányada bűnüknek rója fel, nem veszi tudomásul, hogy a csatlós állapot azért lehetett nálunk kevésbé ostoba, mert abban a zsidóság vállalta a vezető szerepet. Ha nem is az egyetlen, de ez volt az elsődleges oka annak, hogy mi lettünk a legvidámabb barakk.  Még nem írta le egyetlen történészünk, hogy a sztálinista rendszer üzemeltetése nálunk azért lehetett kevésbé brutális és ostoba, mert a hatalomgyakorlásban az okos zsidósának fontos szerepe volt. A Rákosi rendszer ugyan érzéktelen volt a magyarság elvárásaival szemben, de Rákosi, Gerő, Révai és társaik okosak voltak. Vessük őket össze a többi csatlós ország vezetői garnitúrájával. Elég volna arra gondolni, hogy helyettük kik lettek volna alkalmasak arra, hogy a moszkvai vezetés bizalmát évezzék.

A rendszerváltás után.

A rendszerváltást a többi csatlósnál kevesebb sikerrel éltük meg. Ez magyarázatra szorul.
A rendszerváltásra a legjobban, az állampártban is aktív liberálisok készültek fel. Ezek részben az állampárton belül, részben már a maguk liberális pártjában, az SZDSZ-ben készültek fel. Az állampártban belül már jó tíz évvel korábban, a legfelső vezetők tudtával az esetleges bukásuk után a Kisgazdapárt választási győzelmét várva, Antall Józsefet szemelték ki a Kisgazdapárt elnökének, és kormányfőnek.
Miért tartották Antall Józsefet erre a legalkalmasabbnak?
Mert az apja miniszter volt a Kisgazdapártból a Rákosi rendszer alatt. Annak különös érdemei voltak a zsidóüldöző Horthy rendszerben. A Belügyminisztérium egyik főtisztviselőjeként ő foglalkozott a külföldiek ügyeivel. Ebben a minőségben nagy érdemeket szerzett a lengyel hadsereg menekült tagjai ügyei intézésében. Érdemeit Izraelben is nyilvánosan elismerték.
Schulteis elvtársat, az egészségügyi minisztert bízták meg azzal, hogy Antall József felkészülhessen a miniszterelnöki szerepre. Ezért a minisztérium keretében megalapították számára az Egészségügyi Történelmi Intézetet. Kapott ehhez egy elkülönült épületet a Budai Várban, és szabad kezet a káderek kiválasztásához. Az itt végezett munkájáért, pártonkívülisége ellenére, és kimagasló eredmény nélkül, magas állami kitüntetésben részesült.
Az Antall József politikai pályát előkészítő terv azonban néhány évvel a rendszerváltás előtt összeomlott.
Egyrészt Antall József még jelentős pozíciót sem kapott a Kisgazdapártban. Ezzel az állampártnak a Kisgazdapártra épített terve összeomlott.
Másrészt Lakitelken elindult a Demokrata Fórum szerveződése, és egyre gyarapodó népszerűsége inkább nyilvánvalóvá tette, hogy ezzel a közép-jobb párttal szemben nem győzhet a Kisgazdapárt.
Az hamar kiderült, hogy a Demokrata Forum vezetői között vannak olyanok, akiket a liberálisok veszélyes antiszemitának tartottak. Ez a félelem ugyan nem volt reális, de érthető. A magyar zsidóság okkal félt még az antiszemitizmus árnyékától is. Figyelmen kívül hagyták, hogy a kor Európájában nem férhetett volna meg a nyíltan antiszemita kormányzás.
Ekkor már Aczél György kényszerült arra, hogy átvegye Antall József pályájának az egyengetését. Azt ugyan sejteni sem lehet, hogy Aczél György tervét milyen szinten hagyták jóvá, de az tény, hogy a pártvezetés hallgatólagos egyetértés elengedhetetlen volt. Azt sem tudom, hogyan tálalta tervét Aczél, hogyan győzte meg a Demokrata Fórum vezetőit, hogy érdekük Antall Józsefet elnökükként elfogadni. Az is kétségtelen, hogy a nyugati demokráciák és főleg a világ zsidósága szempontjából elfogadhatóbb ember a miniszterelnökségre Antall Józsefnél nem volt.
Azt azonban csak sejthetem, hogy Antall József tervezett karrierje Németh Miklós és Nyers Rezső számára ismert volt. Csak ez adhat magyarázatot arra, hogy a rendszerváltás előtti kormány szinte szolgaian felkészült a hatalom átadására. Ők, ketten sem éltek azokkal a lehetőségekkel, ami csökkenthette volna azt, hogy az egy pártrendszer bukása után ne legyen túlságosan liberális politikára váltó áttérés, és kevésbé kudarcos legyen az állampárt választási szereplése. Meggyőződésem szerint, a veszteséges vállalatoktól való megszabadulás szükségességét és a Szovjetunióval való kereskedelmi kapcsolatok felszámolását már e két, általam nagyra becsült politikus is szükségesnek tartotta. Pedig nagyobb veszély nem fenyegette a rendszerváltást, mint a veszteséges vállatok leállítása és a Szovjetunióval való külkereskedelmi kapcsolatok elhamarkodott leállítása.
Azt, hogy mindketten többet tehettek volna a túlzottan liberális privatizációra térés ellen, hittem és hiszem.
Féleértés elkerülése végett, leírom, hogy én a liberális irányban való mozgást ezer éve az elsődleges feladatnak tartom, de azt is megtanultam, hogy semmi sem erősíti jobban a magyar társadalom liberális ellenességét, mint az erőltetése. A privatizációt követő húsz év egyik legnagyobb vesztesége, hogy a magyar társadalom liberalizmus elutasítása nem csökkent, hanem erősödött. A Fidesz elseprő győzelme és népszerűsége a rendszerváltás utáni liberális győzelmek hatására történhetett meg.
A magyar zsidóság történelmi érdemeit nálam nagyobbnak legfeljebb ők maguk tartják, de a liberalizmusuk túlhajtásának a következménye, hogy a Fidesz ilyen népszerű lett.

Az első demokratikus választás.

A rendszerváltást jelentő első választáson, az előzetes várakozásnak megfelelően, az MDF került ki a legerősebb pártként, de nem volt parlamenti többsége, ezért a Kisgazdapárttal koalícióra kényszerült. Antallnak ez jól is jött, mert neki elsősorban az volt a fontos, hogy az MDF lakiteleki közép-jobb erőit kellett féken tudja tartani. Ebben olyan erőkre kellett támaszkodni, akik részben karrierből, részben a politikai múltjuk okán, a legerősebb pártban, az MDF-ben keresetek menedéket. Ezt jól bizonyította, hogy amikor kormányelnökként Antall hozzájut az ügynöklistához, azt látta, hogy bőven vannak azon nemcsak párttársai, de még kormánytag is.
Azt kellene, legalább utólag a történészeknek látni, hogy Antall a Kisgazdapárt és a liberálisokkal való szövetség nélkül nem lehet elég erős a kormányzáshoz.
Ezért vállalta azt a romantikus kisgazda álláspontot is, hogy a bolsevik rendszer legnagyobb áldozata a parasztság volt. Ebben ugyan, főleg lélektani okból volt igazság. A Rákosi rendszer valóban jobban üldözte a parasztokat, de Nagy Imre, majd Kádár alatt a parasztság járt jobban.
Nemcsak a közép-jobb politikai elit és a nacionalista közvélemény, de még a történészek is inkább a parasztság, a falusi lakosság sérelemit hangsúlyozzák. Ezzel szemben, 1953 után a bolsevik Magyarország volt az egyetlen olyan állam, amiben a parasztok, általában a vidéki lakosság jobban élt, mint a munkások, általában a városi lakosok. A mezőgazdasági településeken ugyan többet dolgoztak, de a munkaidő után végzett munkájuknak köszönhetően, jobban éltek, mint a munkások. Ehhez hasonló vidéki fölény legfeljebb Dániában lehetett.
A háztáji volt az első lépés abban az irányban, hogy a marxista rendszer is elinduljon a piacosítás felé. Ha nem is a munkaviszonyban, de az után, a vidéki lakosság jelentős jövedelmet termelhetett magának. Nagyrészt a háztájinak köszönhettük, hogy mi lettünk a legvidámabb barakk.
A sajáterős házépítés nyertese is elsősorban a falusi lakosság volt. Nem ismerek nemzetközi példát arra, hogy volt olyan ország, amiben a lakásépítkezések többsége vidéken és kertes ház formájában történt. Az urbanizációval járó városi lakásigényt kielégítették a házgyárak. Ugyan ezek a lakások is nagy társadalmi és civilizációs előrelépést jelentettek a vidékről felköltözők számára, de nem alkottak szomszédsági szövetet. Ezzel szemben, a sajáterős falusi házak egészséges társadalmi hátteret szolgáltak. A bolsevik társadalmakban ezek a házak jelentettek a falusi lakosság számára, hogy a személyes tulajdonú vagyonuk a nemzeti vagyonnál is gyorsabban gyarapodott.

Antall József és a liberálisok.

Az első választás számomra meglepetést okozott. A két liberális párt, az erős SZDSZ és a kistestvére, a Fidesz olyan erős törvényhozói súlyt kapott, a mire még a gazdag nyugat-európai országokban sem volt példa.
A liberálisok sikeres szereplése jórészt az Antall-Tölgyessy Paktumnak volt köszönhető. Ez olyan választási törvény, ami a kisebb pártoknak kedvezett, aminek köszönhetően az első öt választáson a kormánynak csak egyszer volt abszolút többsége, a lényeges változtatáshoz szükséges kétharmad pedig csak 2010-ben jöhetett létre.
Rajtam kívül még senkitől nem olvashattam, hallottam, hogy ez a Paktum azt jelentette, csak akkor lehet egyetlen párt kormányának kétharmados többsége, ha a választókerületek 99 százalékban nyert. Mivel erre a demokráciák történelmében nem volt példa, joggal érezhette az SZDSZ, hogy soha nem lehet kétharmados győzelem, azaz a fontos törvények megváltoztatása. Ez volt az én véleményem is. Ezt igazolta a második választás, amiben az MSZP ugyan a körzetek 80 százalékát megnyerte, de a kétharmadtól messze lemaradt a törvényhozásban. Ezért az Antall-Tölgyessy paktum szerepét sokkal jobban kellene az 1990-2010 közti politika alakulásában hangsúlyozni.
Ennek a húsz évnek a történelme lényegesen másként alakul, ha csak azok kerülhetnek be a törvényhozásba, akiket a választók a körzetben megválasztottak. Ezt azért tartom fontosnak, mert a sok párt versenye teszi tönkre nemcsak az európai, de még sokkal inkább a latin-amerikai országok, valamint India és Izrael társadalmi fejélődését.

Milyen lenne a jó választási törvény?

Máig a legjobb választási törvény az, ami csak a körzetben győzteseknek ad részvételi jogot a törvényhozásban, és lényegében két párt harcát dönti el egy ciklusra. Ennek máig csak az angolszász országok törvénye felel meg, és ezek közt is a legjobban az Egyesült Államoké.
A sok párt főleg a felzárkózni akaró latin országokban terjedt el. Brazíliában jelenleg már 28 pártnak van parlamenti képviselete. Az európai mediterrán országokban is a sok párt közötti alkudozás a jellemző. A dél-európai mediterránokra és az amerikai latinokra már a két háború között jellemző volt a fasizmusra, vagy a katonai diktatúrára való átállás. Ez akkor változott, ha a katonai diktatúrákat a számukra különösen elviselhetetlen sok párti demokráciák váltották fel. Ez jellemző ma is Latin-Amerikában.
A sok párttól való megszabadulást keresést először a jelenlegi olasz miniszterelnök vetette fel. Olyan választási törvényt kíván előterjeszteni, ami a legerősebb egy vagy két pártot erősíti. Az ellenkezője annak, ami általános, hogy a kis párok juthatnak be a törvényhozásba. Terve szerint, az a párt, amelyik megszerzi a körzetek 40 százalékát, annyi további annyi mandátumot kap, hogy többséget nyerjen. Lényegében ilyen választási törvény van már Görögországban is. Főleg a társadalmi fél-perifériákon előnyösnek tartok minden olyan választási törvényt, amelyik a körzetekben a legerősebben szereplő pártot jutalmazza. A nem erősen polgáros és fejlett társadalmak érdeke az olyan választási törvény, amelyik biztosítja, hogy a legerősebb pártnak egy ciklusra alkalma legyen arra, hogy tervét bizonyítsa. Nem lehet hatékony az olyan választási eredmény, amelyik koalíciót kényszerít ki. A sok párt részvétele a törvényhozásban egy ciklusra csak bizonytalanságot teremt. Nem a pártok alakítását kell korlátozni, hanem a választásokat úgy kell megszervezni, hogy csak annak érdemes pártot alapítani, aki azt remélheti, a két legerősebb egyike lesz. Ezt érik el az angolszász országok választási törvényei. Nem lesz sok párt ott, ahol csak annak lehet sikere, amelyik legalább a második lesz.
Ez történik az Egyesült Államokban, ahol viszonylag sok elnökjelölt próbálkozhat, de csak annak lehet reális esélye, akik a két párt jelöltjei között az elsők. A választás eredménye tehát a két nagy párt leginkább támogatott jelöltje közti választást jelent. A nyertes azonban biztosan a ciklus tartalmára a kormányt alakító államfő marad.
Miért szeretik a politikusok a listás törvényhozókat biztosító választási törvényt?
Mert a listás törvényhozókat nem a választók, hanem a pártvezetés választja.
A közvélemény azonban annál alacsonyabbra értékeli a politikusokat, minél nagyobb a választási ciklusok közti hatalmuk.
Az első öt ciklusban minden győztes koalícióra kényszerült. Ha nem lett volna lista, minden esetben szilárd kormány működhetett volna. Ráadásul a második ciklusban kétharmados többséggel.
A rendszerváltást azért lehet csak kudarcként megítélni, mert a lehetőségek kihasználásának elmulasztásai jellemzik.

A foglalkoztatásunk katasztrofális mélyégbe zuhant.

A rendszerváltás előtt a foglalkoztatás az optimálisnál magasabb és a munkaerő felső harmadának az érdekeltsége a kívánatosnál gyengébb volt. A rendszerváltás során elég lett volna a foglalkoztatás csupán néhány százalékos csökkentését, mintegy százezer munkahely leépítésé, és a munkaerő árujellegének tovább erősítését hangsúlyozni.
Ezt azonban már a Németh kormánynak el kellett volna kezdeni, nem a demokratikusan megválasztott kormányra hagyni. Ezzel szemben hangot kapott a veszteséges vállaltok leállításának a szükségessége, a Szovjetunióval való gazdasági kapcsolatok radikális leépítése. Ennek éppen az ellenkezője lett volna kívánatos. Megmutatni, hogy a veszteséges vállatok mintegy kétmillió embert foglalkoztatnak, azok többségének minősége nem üti meg azt a mértéket, amire a nyugati tőke igényt támaszthat. Már a Németh kormánynak fel kellett volna mérni, hogy a veszteséges vállalatok leállítása hogyan érintené a költségvetést. Elosztani azt a megalapozatlan hiedelmet, hogy a veszteséges vállalatok leállítása javítani fogja a költségvetést. Az ilyen információk minden bizonnyal növelték volna az állampárt szavazótáborát. Nem következett volna be az MSZP katasztrofális veresége sem. Ezt jól mutatta a következő választáson elért sikere és a Kádár rendszer máig tartó pozitív megítélése is.
Az MSZP-ben máig nem jutott senkinek az eszébe, hogy a Kádár rendszerre büszkék is lehetnek. De nemcsak ez, az sem, hogy a rendszerváltás nem jól vizsgázott. A privatizáció során súlyos hibákat követett el. Ebből egyedül az MSZP nyerhetne. Be kellene vallani, hogy ezért elsősorban a pártban nagy befolyást élvező liberálisok a hibásak. Ezt most már Gyurcsány kiválása után indokolt volna bizonyítani. Ezzel szemben az MSZP, nem indoktalanul, de aránytalan mértékben viseli az elrontott privatizáció felelősségét.

A munkaviszonyon túl termelt jövedelem szinte megsemmisült.

A Kádár rendszer páratlan sikert ért el a szabadidőben történő értéktermelés biztosításában. Ezt már ebben az írásomban is, korábban kifejtettem. Ennek a jövedelmet és sikert termelő módnak a méltatása tejesen elmaradt.
A társadalomtudományok sem ismerték fel, hogy minél fejlettebb a társadalom, a munkamegosztásban végzett munkával járó siker tudatformáló hatása annál kisebb. Ugyanakkor a munkaviszonyon túli sikerek annál hatásosabbak. Ezt a kertes házakban, az üdülőkben, a hobby kertekben, a sajáterős házépítésben, a sportolásban való részvétel hatásában ismertem fel.

A gyermekvállalás csökkent és a struktúrája romlott.

A társadalmak várható eredménye a gyermeknevelés minőségének a javításán múlik. Ennek a hatékonyságával a politika nem is foglalkozik. Megelégszik azzal, hogy az iskolarendszer módosítgatja. Pedig a következő generáció minősége elsősorban azon múlik, milyen a gyermekvállaló családok minőségi struktúrája. A rendszerváltás legnagyobb bűne az, hogy felerősödött a gyermekvállalás mögötti családi struktúra kontraszelekciója. Ezért lett a rendszerváltás utáni gyermekvállalást látva a jelmondatom: „Ha a családok felső minőségi harmadában annyi gyermek születne, mint az alsóban, és az alsóban csak annyi, mint a felsőben, negyven év múlva háromszor gazdagabb, fejlettebb társadalom lennénk, mint a jelenlegi gyermekvállalási struktúra mellett.” Ezzel azt állítom, hogy az országunk jövője kevésbé függ a felsorolt gazdasági és erkölcsi hibáktól, mint a gyermekvállalás struktúrájától.
Ez fakad abból, hogy a gyermeknevelés végeredménye elsősorban a családi környezeten múlik. Ezt az alábbiakkal bizonyítom.
A magzati kihordás minősége.
Finnországban már 70 éve figyelik az újszülöttek életpályáját attól függően, hogy mekkorák voltak a születéskori fizikai adataik. Ebből kiderült, hogy az életpályák várható átlagos eredménye és a születéskori fizikai állapot között szoros az összefüggés. A finnországi összefüggést ugyan csak az újszülöttek adatai alapján vizsgálták. Arról nincsenek adatok, hogy a jó magzati kihordás mögött milyen szerepet játszik a szülők jövedelme és iskolázottsága. Pedig minden bizonnyal itt is szoros a kapcsolat, annak ellenére, hogy a finn társadalomban nincs jelentős leszakadó réteg, mint nálunk a rendszerváltás óta.
A rendszerváltás óta ugyanis többszörösére nőtt a tartósan munkanélküliek száma, és az ilyen családok gyermekvállalása. Ráadásul ez a katasztrófa aránytalan mértékben a cigányságot sújtja. Erről sincsenek felméréseink, sőt politikai bűnnek tartják a felvetését is. A cigányság problémájával foglalkozók 20 százalékosnak becsülik a foglalkoztatásukat. Az ugyan általános jelenség Európában, hogy éppen a leggyorsabban növekvő közel-keleti, afrikai etnikumok foglalkoztatása jelentősen alacsonyabb az átlagnál, de a közép-európai, közte a magyar cigányság foglalkoztatása még ezekénél is alacsonyabb. Ugyanakkor ezek a családok vállalnak az átlagosnál több gyermeket.
Ha végeznénk egy felmérést arról, hogyan érintette a cigányságot a magyar privatizáció, kiderülne, hogy az átlagnál is sokkal jobban.
A négy év alatti gyerekek táplálkozása és szókincse.
Azt az afrikai és indiai adatok is egyértelműen bizonyítják, hogy az első négy életév táplálkozásának minősége jelentősen kihat az agyfejlődésre, az pedig életpálya eredményére. Ez ugyanazt a hátteret tárja fel, mint a magzat kihordása. Minden bizonnyal szoros az összefüggés a terhes anyák és az 1-4 éves gyermekek táplálkozási színvonala között is.
A 4 éves gyerekek szókincse és a várható iskolai eredmények közti szoros kapcsolatot az Egyesült Államokban több millió gyermek esetében tíz éve vizsgálja. Kiderült, hogy a szókincsük és a várható iskolai teljesítményük között is szoros a korreláció. A felmérés az agykutatókat is meglepte, de megértették az összefüggést. Minél több szóval dolgozik a gyerekkori agy, annál nagyobb lesz a kapacitása az élete során. Ezt megértve indult el a kétéves kortól kezdődő óvodai részvétel állami támogatása. Itt is érthető a kapcsolat a szülői környezet és a szókincs között.

A szülők érdekeltsége a gyermeknevelésben.

Az idősekről való gondoskodás, a nyugdíjrendszer és a gyermekvállalás támogatását jelentő családi pótlék a tőkésosztály és az imperialista állam érdekének szolgálatára született.
A nyugdíjalapok létrehozása is a tőkésosztály érdekében történt. Ez azt jelentette, hogy a munkaerő árából levont összeg fedezi a várható nyugdíjakat. Vagyis a munkabér egy részét a tőzsdékre vitték, hogy ott a bérekkel arányosan gyarapodjanak. Ezzel a részvényekre többlet keresetet teremtettek, ami felvitte a tőkések befektetéseinek árát is. Még nem találkoztam olyan tanulmánnyal, ami megmutatta volna, milyen arányú többletkeresetet, ezzel mekkora áremelkedést eredményezett a tőzsdén a nyugdíjalapok által támasztott kereslet.
Az össznépi társadalomnak azonban már az elsődleges érdeke az, hogy minél jobb minőségű legyen a következő generáció. Ezért olyan öregkori ellátásra volna szüksége, ami a szülőket nem a több, hanem a jobb minőségű gyermeknevelésben teszi érdekeltté. A jelenlegi nyugdíjrendszer azonban a gyermekvállalás ellen hat, a hatása pedig annál nagyobb minél nagyobb a szülők potenciális jövedelme. Még arról sem láttam kimutatást, hogyan aránylik a gyermekvállalás költsége a szülők, mindenekelőtt az anyák keresetére. Az életkeresettel arányos nyugdíj ugyanis annál inkább hat a gyermekvállalás ellen, minél nagyobb a szülők potenciális keresőképessége. A kontraszelekciós hatás a diplomás anyáknál a legnagyobb, vagyis éppen a potenciálisan legjobban nevelő anyákat tántorítja el a gyermekvállalástól.
Az öregkori jövedelmüket ezért attól függővé kell tenni, hogy ne minél több, hanem inkább kevesebb, de értékesebb gyerekeket neveljenek. Egy diplomás gyermek felnevelése ugyanis nagyobb társadalmi eredményt hoz, mint amennyit hat alsó szinten iskolázott.
A jelmondatomat így is fogalmazhatnám meg. „A következő generáció értékét nem a mennyisége, hanem a minősége határozza meg.”

Miért volt sikertelen a rendszerváltás?

Nem olyan közép-jobb kormányokat hozott létre a választás, amilyen közép-jobb a magyar társadalom. Ezt fokozta, hogy sokkal erősebbek voltak a liberális pártok, mint amennyi liberalizálást a magyar társadalom képes volt befogadni.
Az állampártban olyan erősek voltak a liberálisok, hogy a közép-jobb Demokrata Fórum éléről eltávolították a közép-jobb elnököt, azt az űri világot képviselő Antall Józsefre bízták. Ezzel a közép-jobb Demokrata Fórumot a felszámolódás útjára állították. Vagyis a liberálisok elképzelése sikerült, hiszen ez a siker azt jelentette, hogy a rendszerváltás liberálisok igényének megfelelően alakult, és húsz éven keresztül nem lehetett a közvélemény nagy többségét maga mögé támasztott közép-jobb kormányzat.
Húsz évnek kellett eltelni ahhoz, hogy a kis liberális párt, a Fidesz felismerje, hogy a liberális pályán nincs jövője, de a felszámolódásra ítélt MDF üresen hagyta a magyar társadalom igényének megfelelő közép-jobb politikai teret.
A Fidesz példátlan 2010-es nyeresége ugyan azt jelenti, hogy belátható időre közép-jobb kormányaink lesznek. Ez mégsem jelenti ez azt, hogy a rendszerváltás hibái belátható időben korrigálhatók.

A hivatalos politika csak azt hangsúlyozza, hogy végre szuverén állam lettünk, de azt nem, hogy a lehetőséggel nem jól éltünk. Az elkövetett hibák korrekcióját azzal kellene kezdeni, hogy az idegen uralom alatt viszonylag jól teljesítettünk, a szuverenitásunk birtokában azonban viszonylag gyengén.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése