2016. április 6., szerda

Lázadoznak a pedagógusok

Tartalom

Kopátsy Sándor                 EO                   2016 04 05

Lázadoznak a pedagógusok

Hónapok óta lázadoznak a magyar pedagógusok. Keveslik a mozgásszabadságukat és a fűzetésüket. Abban a hitben élnek, hogy az oktatás színvonalának a csökkenését az akadályozza, hogy kevés az önállóságuk és a jövedelmük. A pedagógusok érvelése maximum a labdarúgás híveinek a véleményével azonos színvonalú. Azok is abban a hitben élnek, hogy kevés a stadion és a játékosok jövedelme. A pedagógusoknak is az a véleményük, hogy nem jók a tantervek és kevés a fizetésük.
Arra senki sem gondol, hogy az oktatás hatékonysága a pedagógusok szabadságának és jövedelmének a függvénye. Nem csak az oktatáspolitika, de a pedagógusok sem veszik tudomásul, hogy az oktatás színvonala a társadalom működésének színvonalától függ. A félreértések elkerülése végett, a deformált társadalomnak is lehetnek kiváló iskolái, csak azok átlagos eredménye elszomorító. Erre is van magyar példa. Az első világháború után a Trianonban megcsonkított magyar társadalom indulásával párhuzamosan alakult meg a Fasori Evangélikus Gimnázium. Máig az oktatás történelmében a legsikeresebbek között szerepel. Soha nem lehetett volna világhírű, ha előtte nem születik meg az első zsidótörvény, a numerus clausus.
Amikor aztán a numerus clausus megszövegezője, a belügyminiszter Klebelsberg Kunó húsz évvel később kultuszminiszter lett, ügybuzgalmának köszönhetően, fellendítette mind a népoktatást, mind az új egyetemek és kutatóintézetek létrehozását. Kultuszminisztersége alatt Magyarország fordított aránylag a legtöbbet az oktatásra. Ennek az áldásos következményeit máig élvezhettük. De a siker a deformált magyar társadalom sikere volt. Már a középszintű oktatásból is szinte teljesen kimaradt a társadalom alsó 90 százaléka.
Ma tanítani kellene, hogy a Horthy rendszer csupán a társadalom tizedére, az arisztokratákra és az úri középosztályra épült. A társadalom motorját jelentő zsidóságot törvénnyel korlátozták, a parasztságból és a munkásságból legfeljebb kivételesen szerezhettek középfokú képzést. Az én korosztályomból a fiuknak 4.2, a lányoknak 1 százaléka szerzett középfokú képzettséget. Ennek pedig tizede szerzett diplomát. Ezen joggal lehet káromkodni, vagy fütyörészni, de azt is le kell vonni, hogy a fiúk 4, a lányok szelektált 1 százalékát a legrosszabb oktatási rendszer is képes középfokon eredményesen oktatni.
Ezt az oktatási eredményt nem szabad összevetni a jelenlegivel, amikor a korosztály kétharmada szerez középfokú, és harmada felsőfokú képzést. Nincs semmiféle reális alapja annak, hogy a jelenlegi oktatási szintet a két háború köztivel hasonlítsuk össze.
Nagy baj azonban az, ha a rendszerváltás előttihez viszonyítjuk a jelenlegi helyzetet.
A jelenlegi oktatási válság azonban nem a számarányok növekedése miatt alakult ki. A fő ok, hogy a rendszerváltás után az oktatás társadalmi hátteret megromlott, méghozzá nem is kicsit. A politikai azt akarja elhitetni, hogy az államunk szuverenitása a legnagyobb, szinte az egyetlen mércéje a társadalmunk fejlettségének.

A magas foglalkoztatás.

Az oktatás elsődleges társadalmi feltétele a magas foglalkoztatás. A pedagógia hatékonysága elsősorban azon múlik, kiket képez. Ezt általánosabban is megfogalmazhatjuk, az oktatás eredményessége elsősorban a családi háttértől függ. A családok felső jövedelmi és képzettségi tizedében született és felnevelt gyermekek várható társadalmi éréke sokszorosa lesz az átlagnak. Ezzel szemben a tartósan munkanélküli, segélyből élő szülők gyermeknek képzése szinte reménytelen. Ezt ugyan a közvélemény világosan látja, az oktatáspolitikánk azonban elhallgatja. Ezért aztán nem sok értelme van annak, ha a politikusok leülnek a pedagógusokkal tanácskozni.
Az én tanácsom sokadszor leírtam. „Ha a családok felső jövedelmi és iskolázottsági harmadában annyi születne, mint az alsóban, és az alsóban csak annyi, mint jelenleg a felsőben, ötven év múlva háromszor gazdagabb lenne a magyar társadalom, mint amire a nagypolitika milyensége eljutathat.”
A tanácsomból az következik, hogy az oktatáspolitika elsődleges feladata a tartós munkanélküliség felszámolása. Csak azoknak a társadalmaknak lehet hatékony az oktatási rendszerük, ahol jelentéktelen a tartós munkanélküliség.
Ezt egyértelműen bizonyítják a PISA felmérés adatai. Az országok között a két első helyen Dél-Korea és Finnország cseréli egymást. E két országban gyakorlatilag nincs tartósan munkanélküli. A városállamok között pedig Szingapúr és Hong-Kong a két első. Mindkét városállamban teljes a foglakoztatás. Mi ugyan e mutató alapján az EU 28 tagországa között az utolsók vagyunk, de nem a tartós foglakoztatással, hanem a pedagógusok elégedetlenségének a lecsendesítésével iparkodunk.
Addig, amíg egy millió családban nincs legális munkajövedelem, értelmetlen az oktatási reformmal foglalkozni.
Annak ellenére, hogy az oktatás hatékonysága elsősorban a családi háttéren múlik, érdemes néhány további szempontra is nagyobb figyelmet fordítani.

A magzati kihordás.

Hatvan éve érdekel, az eredményét folyamatosan figyelemmel kísérem, de a törvény létrehozásának okát máig nem tudtam feltárni. A 30-as években a Szovjetunió megtámadta Finnországot, a tengeri kijáratának a feltételeit akarta biztosítottabbá tenni. Ez sikerült is, de bebizonyosodott, hogy a finnek sokkal jobb katonák, mind a Szovjetunió polgárai. A finnek csodálata mellett meglepett egy törvényük, hogy az újszülöttek fizikai méreteit rögzíteni kell, és ötévenként ellenőrizni az életútjuk eredményét.
Hatvan év tapasztalatai birtokában tudományos szenzáció volt annak az egyértelmű bizonyítás, hogy a magzati kihordás eredményessége az egész életpályára jellemző. Az újszülötteknek a testsúly, a hosszúság és a koponyaméret alapján felső tizede, az átlagnál is jelentősen eredményes állampolgár lesz. Több évet jár iskolába, magasabb lesz a jövedelme és háromszor annyi adót fizet.
Abban ugyan nem kételkedem, hogy a magzatkihordás minősége és a szülők jövedelme és iskolázottsága közt is szoros az összefüggés, de az vitathatatlan, hogy az eredményes kihordást a társadalomnak is ösztönözni kellene. Ezzel szemben a legtöbb társadalom a koraszülöttek megmentését tartja elsődleges feladatának. Azt még az orvosok sem vetik fel, hogy a minél sikeresebb szülés ösztönzése az elsődleges társadalmi feladat. A legolcsóbb és a legeredményesebb.
Az ugyan köztudott, hogy az eredményes magzatkihordás a jóléti társadalmakban a leginkább biztosított. Mégis a liberális közgazdászok százszor annyit foglalkoznak a jóléti államok költségességével, mint az eredményességével. Még az sem zavarja őket, hogy a jóléti államok járnak a társadalmi és gazdasági fejlettség élén.
A magzati kihordás eredményességét láttam abban is, hogy a falusi nép elvárásnak tartja az állapotos asszonyok kívánságainak teljesítését.

A négy éves korúak szókincse.

Egy éve újabb mániám az Egyesült Államokban közel tíz éve elindított felmérés. A négyévesek szókincsének mérése, és utána az iskolai eredményekkel való összevetés. Azt már korábban is megismertem, hogy Afrikában a gyerekek első négy évében nagyon fontos a megfelelő táplálkozás.
Az amerikai orvosok talán éppen a táplálkozás fontosságát az agyfejlődésével kapcsolták össze. Elkezdték mérni a szókincset. A négyévesek százezreinek rögzítették a szóhasználatát, és megmérték a szókincsük mennyiségét.
Az első meglepetést az okozta, hogy milyen nagyok már ebben a korban a szókincsben mért különbségek, és keresték a különbségek okait. A gyerekek szókincse jelentősen függ a szülők iskolázottságától, és a gyerekek közösségben töltött idejétől. A testvérek száma nem játszott jelentős szerepet.
Tíz év után már meglehetett állapítani, hogyan ha a korai nagyobb szókincs az agyfejlődésre. Kiderült, hogy nagyon. Ez lemérhető volt az iskolai eredményekben.
Kiderült, hogy az agyak kapacitása jelentősen meghatározódik abban, hogy hány szót használnak. Ennek alapján döntött a kormányzat arról, hogy a négy év alatti gyerekek legalább néhány napot óvodában töltsenek.
Ezek a hírek ismeretében lettem kíváncsi arra, hogy a különböző társadalmakban, mikor mennyi volt a négyévesek szókincse. Ebből kiderülne, hogy a jelenkori kommunikációs technika hogyan hat a gyerekek szókincsére. Lehet, hogy a következő generációk társadalmi értékét jelentős mértékben növeli a fergetegesen fejlődő kommunikáció. Márpedig, ha ez igaz, a szülőket kell felvilágosítani abban, hogyan fokozhatják a gyermekeik szókincsét.
A szókincs ilyen nagy szerepe arra tanít, hogy a gyermekek idegen nyelvre tanítása nemcsak életre szóló előnyt, hanem az agy kapacitásának fejlesztésében is fontos szerepet játszhat. Nem vagyok nyelvtehetség, de hiszem, hogy nincs olyan ismeret, aminek a megszerzéséhez szükséges tanuláshoz viszonyítva annyi előnyt jelent. Ez korunkban és a belátható jövőben fokozottan igaz lesz, mivel a képességek értéke egyre jobban függ attól, azt melyik társadalom mennyire igényli.

A környezetváltozás.

Arra korán felfigyeltem, hogy a több környezetben megforduló emberek értelmesebbek lettek. Ez leginkább a távolsági kereskedők esetében vált jellemzővé. De a kerekedők szellemi fölényét is azzal magyarázom, hogy a kereskedőknek folyamatosan a vegyes fogyasztókhoz kell alkalmazkodni.
Azt jóval később ismertem fel, hogy a változékony klíma önmagában is fejlettebb agyat, viselkedést követel. Ezzel magyarázom a négy évszakos, a mérsékelt éghajlat fölénybe kerülését. Utólag szinte megdöbbenve mértem fel, hogy a magyar mezőgazdaság évente mennyire egymástól eltérő életmóddal járt. Ezzel szemben a trópusokon viszonylag állandók az éghajlati feltételek.
A másik tudatformáló körülménynek a termelésre nem hasznosítható hosszú telek igényét tartom. A jövedelemarányos vagyonigény növekedését elsősorban a telek hosszával magyarázom.
Mindezekre a koronát a jégkorszak megszűnését követő változás tette fel. Ha nem szűnik meg a jégkorszak, ha az nem jár az életterek eltartó képességének nagyon jelentős változásaival, még ma is a gyűjtögető életmódban élnénk.
Ezek alapján fogalmazódott meg bennem, hogy az agyfejlődésre a környezetváltozások pozitíven hatnak.
A képességfejlesztő oktatás.
A társadalom oktatásigénye megváltozott. Mivel az osztálytársadalmak oktatásigényét a tárgyismeret elsajátítása jelentette, az oktatás ismeretátadásra épült. Ez különösen karakterisztikusan érvényesült a vallás klérusának oktatási rendszerében, ami dogmák kritika nélküli elfogadására, a hívők által nem ismert nyelv elsajátítására helyezte a hangsúlyt. Ez még a szakmák elsajátítására is jellemző volt. Mivel nagyon lassú volt a technikai fejlődés, elég volt a meglévő szakismeretek elsajátítása. Ott nem vallási dogmákat, hanem a változatlan termelési módot kellett elsajátítani.
Az oktatásnak ezzel párhuzamosan a kínai és az oszmán kultúrában volt egy másik feladata is. A korlátlan hatalommal rendelkező uralkodónak apparátusra volt szüksége. Ez az igény azonban a társadalmi élet minden ágának irányítását igényelte. Tehát nem elégedhetett meg a vallási klérus dogmákat elfogadó és elfogadtató feladatával.
A papoknak elég volt a vallási dogmák és szertartások ismerete, a gazdasági életet irányító mandarinoknak, illetve bégeknek viszont a legkülönbözőbb feladatokra kellett szakosodni. Ők voltak a császár, vagy a szultán akaratának a végrehajtói, a hadsereg, a közmunkák, az adók behatásának, a bíráskodásnak a szakmai felelősei.
A nyugati történészek máig nem hangsúlyozzák a kínai, majd az oszmán társadalom működtetését biztosító oktatási rendszernek eltérő módját, és hatékonyságát. Pedig kezdetben, Egyiptomban és Mezopotámiában is lényegében mandarin rendszer volt, csak a szakmai feladatok ellátása a vallás klérusa volt bízva. Ők voltak a hadsereg tisztikara, a közmunkák mérnökei, az adók behajtói, a bírói feladatok ellátói.
A görög és római kultúra oktatási rendszeréről keveset tudok. Ennek a rejtett módját azzal magyarázom, hogy ez a két kultúra nem volt önellátó, a kenyeréről a Közel-Kelet és Észak-Afrika gondoskodott. A görög városállamok távolsági kereskedelemmel, a Római Birodalom hadseregével gondoskodott a kenyeréről.
Az öntözéses magas-kultúráktól elértő kultúrát jelentett a nyugat-európai feudális társadalom, amelyik önellátó lett azzal, hogy megoldotta a télálló, a természetes csapadékra épült gabonatermelést és ehhez szükséges technikai feltételeket. Ez a termelési mód, a vízi szállítás hálózatának hiányában önellátó kis politikai elemekre épült. Voltak nagyobb térség feletti politikai hatalmat gyakorló királyok, világi és egyházi fejedelmek, de ezek gazdaságilag autonómok maradtak. Nemcsak ezek, de még a viszonylag kis települések is. A falvakba alig érkezett kívülről áru, ma elképzelhetetlen mértékben önállók maradtak.
A gazdaági tekintetben kistérségekre korlátozódott államok csak a vasúthálózat kiépülése után szűnt meg, és alakultak ki a nemzetállamok. Előtte az állam csak politikai egység volt. Ezt a minőségi változást alig hangsúlyozza a nemzeti államok történelme, holott ezzel vette kezdetét a kultúrák, etnikumok államának átalakulása nemzetállamokká.

A népoktatás megjelenése.

Azt, hogy a vallás is igényli az iskolázottságot, először a reformáció vetette fel. A puritán kultúrájú európai népek számára a latin népek kereszténysége túlságosan elvont, a néptől távoltartott volt. Viszont felfedezték a krisztusi tanításban is meglévő puritánságot. Az Újszövetséget alkalmasnak tartották arra, hogy a puritán kereszténység alapja legyen. Nem kellett a reformátoroknak céljukhoz igazítani a krisztusi tanítást, elég volt azt számukra is elérhetővé tenni. Ennek érdekében fordították le, tették a szertartásokat és fordították a népek nyelvére a bibliát. Közös lett a keresztény vallás és a nép nyelve.
Ebből fakadt, hogy a népet meg kellett tanítani az olvasásra. A gyülekezetek egyik fő feladta lett a hívők iskoláztatása. Vagyis a közoktatás nem a politikai állam, hanem a vallás, a reformáció érdekében vált általánossá.
Az oktatás az állam érdekévé csak a nemzetállamok kialakulása után vált. A közigazgatásnak volt szüksége a lakosság olvasni tudására. Tehát nem az írás, hanem az olvasás képességét követelte meg előbb az államérdek. A szakma az írás és olvasás elsajátítását együtt szerepelteti. Nem veszi tudomásul, hogy az írás ismerete csak a tudományos és technikai forradalom hatására lett általános társadalmi követelmény. Csak a második világháború katonáinak a levelezését feldolgozó tanulmányok leplezték le, hogy mennyivel többen tudtak olvasni, mint írni. A frontról küldött levelek többségét nem a feladója, hanem az erre szakosodott írta. Az írást is megtanították, de mivel nem kényszerültek rá, el is felejtették. Ezért tartom nagyon fontos fejlődésnek, hogy a kommunikációs forradalom napi szükségletté tette az írásos kommunikációt.

Az oktatás két pályán folyik.

Ma még az sem tűnik fel senkinek, hogy két szakterülten, a művészetek és a hívatásos sportolók képzésében nyoma sincs a lázadozásnak. Pedig, ha megértenék miért, rájönnének, hogy mi a teendő.
A művészeket és a hívatásos sportolókat ugyanis olyan oktatásban részesítjük, amiben nem romlik, hanem elképesztő sebességgel javul az eredmény. E két képzésben a világ élvonalában vagyunk, még azok az országok is irigyelnek bennünket, akik az oktatás egész területén messze előttünk tartanak.
Az oktatás reformjának az egyik kulcsa az, hogy mindenkinek találja meg a legértékesebb képességét, és annak fejlesztésére koncentrált tanulócsoportban folytassák a képzését. Fel kell adni azt az oktatáspolitikát, ami a korosztály 98 százalékából általános műveltséggel rendelkező állampolgárok képzésére koncentrál. Ennek a pedagógiai stratégiának az a következménye, hogy minden tanulócsoport nagyon heterogén, mind a képességek nagyságában, mind azok irányában. Tudomásul kell venni, hogy a képzésnek a tanulók képességéhez és azok színvonalához kell igazodni. Eltérő irányú és mértékű képességeket nem lehet eredményesen oktatni. Az ilyen homogén tanulócsoportokat ugyan az első évtől kedve képességük szempontjából folyamatosan kell korrigálni.
Az oktatáspolitikának a képességek felismerését kell biztosítani. Már a beiskolázás előtt fel kell mérni a képességeket, ahogyan azt a sportiskolákban teszik. Már az óvodában bizonyos képességek felismerhetők. Ebben a szülők is sok segítséget adhatnak, de a beiskolázást a képességvizsgáló intézetek végezzék el. Az már az iskolák feladata, hogy a tanulócsoportokat folyamatosan úgy korrigálják, hogy az osztályok minél homogénebbek legyenek nemcsak a képesség irányában, de annak szintjében is.
Ezt néhány távol-keleti iskolarendszer alkalmazza. Ennek köszönhetően vannak minden képességben csúcsosztályok, ahova a tanulók évente szelektálódnak. A leggyengébbek lejjebb kerülnek, helyükre azonban az alatta lévő színt legjobbjai lépnek. Ezért aztán az érettségiző csúcs osztályban vannak olyan diákok, akik már több lépcsőben kerültek oda.
Ezekből az osztályokból, aki kéri, államköltségen választhat külföldi egyetemet. Azok pedig ismerve a tapaszaltokat, kedvezményekkel is felveszik. Ezért aztán a szülők is megtesznek mindent annak érdekében, hogy a gyermekük minél magasabb szintű osztályba kerüljön.
Az államnak pedig biztosítani kell, hogy a legjobbak a legjobb osztályokban tanulhassanak. Ennek érdekében kollégiumokat kell biztosítani.

A pedagógusokat is teljesítményük alapján kell megfizetni.

Annak ellenére, hogy a társadalom elsődleges érdeke a tudásvagyon gyarapítása, ennek termelőit, a pedagógusokat munkájuk eredményességétől függetlenül fizetik.
Ezért az egyik első feladat a pedagógusok munkájának értékelése.
Ennek érdekében a pedagógusokat jutalmazni kell az olyan tanítványok után, akik tőlük képzettebb csoportba kerülnek. Ez a jutalom annál nagyobb legyen, minél magasabb szintű csoportba került a tanítványa.
A pedagógusok jövedelme elsősorban az igazgató mi nősítésétől függjön. De legyen jutalom azoknak is, akiket a pedagógusok maguk választanak, akiket a tanítványok a legjobbnak minősítenek.
Az iskolákban is be kell vezetni a demokratikus választások módszereit. Tapasztalataim szerint, a kollektívák, a kollégák és a tanítványok véleménye legalább olyan fontos, mint a szakmai felettesé.

Érdemes legyen pedagógusnak menni.

Szomorúan tapasztalom, hogy a lázongásban fel sem merül, hogy milyen képességű fiatalok lesznek pedagógusok. Pedig ezen a mércén mérve süllyedt a legjobban az oktatás.
Száz éve a néptanítók a korosztályuk legjobb egyetlen százalékából kerültek ki. A rangjuk, a tekintélyük a falvak lakosságának a felső egyetlen százalékába sorolta őket.
Az 50-es években a dunántúli, református kis községben, Kocson forgattunk egy filmet. Az iskola igazgatóját rektornak titulálták. Kiderült, hogy minden tíz református falu közül a püspökség kiválasztott egyet azzal a faladattal, hogy évente a tíz iskolából ő válassza ki azt, aki a Pápai Kollégiumba kerül. A rektor által kiválasztott diák, ha nem az ó falubelije, a maga iskolájában, mellette tanuljon. A rektor úr azzal dicsekedett, hogy az általa választott gyerekek közül mennyi lett tábornok, követ, egyetemi tanár. Megértettem, hogy tíz falu évjáratai mintegy 200 gyerek, 100 fiú, azok között a legjobb milyen képességű lehet.
Ma ilyen szelekció azokat sem éri, akik akadémikusok lesznek. Ugyanakkor pedagógus, ismerőseim beszámolója alapján tudom, hogy a fiúk közül szinte senki sem megy tanítónak.
Én ugyan a saját oktatói tapasztalataim alapján látom, hogy a gyerekek tanítása, képességének felismerése nagyon magas követelményeket támaszt, de akikre ez van bízva, kevés hatósági figyelmet kapnak.
Az elhibázott és a sikeres pályaválasztás között eleve óriási a különbség, de ezzel is csak a művészek és a sportolók esetében foglalkoznak. Az oktatás hatékonyságán a legtöbbet azzal lehet javítani, ha a képzést a képességhez igazítanánk.

A közoktatás azonban ebben az irányban nem tesz semmit. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése