2017. január 11., szerda

Foglalkoztatás

Tartalom


Kopátsy Sándor                EF                    2017 01 10

Foglalkoztatás

1954 óta prédikálom, hogy a társadalom érdeke a viszonylag magas foglalkoztatás, ezért a munkaerőt olyan árunak kell tekinteni, aminek olyan legyen az ára, amin viszonylag magas foglalkoztatás valósul meg. Azt mégsem fogalmazta meg egyetlen társadalomtudós sem, hogy minden osztálytársadalomban azért volt alacsony a foglalkoztatás, mert a munkaerő kínálata meghaladta a keresletét. A munkaerő kínálata pedig azért volt a keresleténél sokkal nagyobb, mert gyorsabb volt a spontán népszaporulat, mint amennyivel a munkaerő kereslete nőhetett. Csak az értheti meg az osztálytársadalmak közgazdaságtanát, aki a túlnépesedéssel, a társadalom foglalkoztatási igényénél több és jobb munkaerő kínálatával nem számol. Ezzel azonban egyetlen társadalomtudós nem számolt. Marx sem.
A Marx által elképzelt kommunista társadalom sokkal több és jobb munkaerőt termelt volna, mint ami a tőkésosztály igényéhez mérten is jobb és több lett. Fel sem vetette, hogyan lehet majd ezt a jobb és több munkaerőt foglalkoztatni. Ez a logikai hiba fényesen bebizonyosodott 1990 előtt Kínában. Pedig ott is megtörtént az erőltetett iparosítás, ami minden bolsevik szocialista társadalomra jellemző volt. Azonban kiderült, hogy a gyorsan növekvő lakosság felnevelését, munkahely teremetését és vagyonigényét képtelenség biztosítani.
Ahogyan a kínai pártvezetés felismerte, hogy az évente 25-30 millióval növekvő lakosság felnevelése felszívja a felhalmozási források jelentős hányadát. Ehhez járult, hogy évente ennél is többel nőtt volna a spontán urbanizáció, a munkahely teremtési igény. Kínában is bebizonyosodott, hogy az 1-2 ezreléknél gyorsabb lakosságnövekedés esetén nem lehet növelni az egy laksora jutó jövedelmet, vagyont és iskolázottságot. Ezért nyúlt az erőszakos gyermekvállalás korlátozásához a kínai reform. Az amerikai demográfusok számításai szerint, a reform első 25 éve alatt 500 millióval csökkent a gyermekvállalás. Azt azonban nem számolta ki senki, hogyan alakult volna Kínában az egy lakosra jutó jövedelem és vagyon, az iskolázottság átlaga és színvonala, ha nem történik meg az egyetlen gyermekvállalás drasztikus kikényszerítése.
Miért maradt a nyilvánvaló túlnépesedés rejtett.
Minden társadalmi sejt, a családtól az államig természetes adottságnak, problémamentesnek fogadta el a népszaporulatát. Csak azt látták, hogy a közvetlen versenytársaikkal szemben előnyt jelent a nagyobb létszám. A népesebb állam, a népesebb település és a népesebb család látszólag előnyt jelentett a versenytársakkal szemben. De csak látszólag, az erőszak alkalmazása esetén.
Bármennyire egyértelmű volt az általános jelenég, hogy a kisebb államokban magasabb volt az egy lakosra jutó jövedelem és vagyon, mint a nagyokban. Ami óta, ha nem is mérni, de felbecsülni tudjuk az egy lakosra jutó jövedelmeket, a városállamokban mindig magasabb volt ez a mutató, mint a nagy államokban. Az európai középkorban a városállamok voltak a leggazdagabbak, az államokon belül pedig az önkormányzatú városok. Jelenleg Európa hat leggazdagabb, legfejlettebb állama, Norvégia, Dánia, Svédország, Finnország, Svájc és Hollandia, viszonylag kis lakosságú. A másik négy a tíz között, Kanada, Új-Zéland, Ausztrália és az Egyesült Államok között csak az utóbbinak van 50 milliónál nagyobb lakossága. Az EU négy legnagyobb lakosságú országa közül csak kettő van az első húsz között, kettő pedig csak az első harmincban.
A katonai erő és a jólét mércéje szinte ellentétes volt. A történészek mégis az államok nagyságát a lakosságukkal mérték és mérik ma is.
A családok esetében még inkább egyértelmű, hogy a kisebb családok a gazdagabbak. Ennek ellenére még nem találkoztam olyan szociológiai felméréssel, ami kimutatta volna, hogy a családok egy tagjára jutó jövedelem döntően a keresők és az eltartók arányától függ. Ez a jelenkori társadalmakban még markánsabban jelentkezik, hiszen egyre jobban kitolódik a keresővé válás.
Ennél is fontosabb mérce a jelenkori fejlett társadalmakban a felnevelés költsége. A jelenkori nemzedéknek már közel vele diplomázik, és 80 százaléka középfokú végzettségű lesz, azért a keresővé válás 19-24 éves korra nyúlik. Az pedig az egyik utolsó felmérésem eredménye, hogy az iskolázottság szintje és minősége szorosan függ a gyermekszámtól. Az egyetlen gyermek felnevelése a legjobb, és ez a vállalt gyermekszámmal egyre csökken. Ez olyan markánsan jelentkezik az oktatási rendszerben, hogy az államok igyekeznek titokban tartani.

Több gyermek született, mint amennyit a szülők akartak.

A római katolikus vallás hisztérikusan ragaszkodott a dogmához, hogy a fogamzás isteni akarat, amibe a szülőknek nincs beleszólása. Ez a fogamzásgátlás megoldása esetében elviselhetetlen népszaporulatot jelentett volna. Vagyis e vallás hívei lényegesen több gyermeket neveltek, mint amennyit akartak. Illetve a katolikus vallás hívei, ha nem elviselhetetlenül gyors a népszaporulatuk, rendszeresen használják a fogamzásgátlókat.
A történészek azt sem vetik fel, hogy a nagyarányú gyermekvállalás fontos oka volt a megszületett gyermekek magas halandósága. A középkorban a gyerekek harmada egy éves kora előtt meghalt. Több évszázadon keresztül csak egyéves korban keresztelt az egyház, mert a szülők szerették volna a keresztnevüket a gyermekükkel örököltetni.
Még meggyőzőbb a tapasztalat, hogy még a leginkább elmaradt társadalmakban is csökkent a gyermekvállalás, ráadásul a szülők jövedelmével és iskolázottságával fordítottan arányosan.
A mindkét nem számára elérhető fogamzásgátlók előtt nem volt eszköze ahhoz, hogy a fogamzást szabályozzák. Az emberi faj természetes szexuális vágya, ahogy 25 év fölé emelkedett a várható életkor egyre több szülést eredményezett, mint amennyi utód eltartásának a képessége növekedhetett.
Először a gabonatermelő és a pásztorkodó társadalmak biztosítottak a 25 évnél magasabb várható életkort, ami viszonylag gyorsan, spontán egész százalékos népszaporulatot eredményezett. Ezzel szemben az életterek eltartó képessége legfeljebb 1-2 ezrelékkel nőtt. Ezért az osztálytársadalmak spontán népszaporulata nagyságrenddel nagyobb lett, mint a lakosságeltartó képesség növekedése.
Minden társadalmi egység a családtól az államig a versenytársaival folyó versenyben arra törekedett, hogy népesebb legyen. A családtól az államig az egymással szembeni erő látszólag a létszámtól függött. Ezért aztán tudomásul sem vették, hogy az elért eredmény, vagyis az egy lakosra jutó jövedelem és vagyon optimuma csak a nagyon kismértékben változó lakosságszám mellett volt biztosítható. Ennek ellenére csak két kivételes példát ismerek az optimális lakosságszám elérését szolgáló megoldásra.

Az európai agrártechnikai forradalom feudális társadalma.

A földesurak felismerték, hogy a birtokuk jövedelme akkor lesz maximális, ha a földjüket viszonylag nagy jobbágytelkekre osztják fel a kiscsaládos jobbágyaik között. Ez a nyugat-európai társadalomfejlődés egyik legjelentősebb forradalmi változása volt. Ennek ellenére a történészek szinte említést sem tesznek arról, hogy Nyugat-Európa elsősorban annak köszönhetően vált a sokkal ősibb magas-kultúráknál hatékonyabbá, mert a kiscsalád sokkal hatékonyabb társadalmi sejt, mint a nagycsalád.
Ezt már középiskolás koromban felismertem. A Nyugat nagy társadalmi forradalmai, a reneszánsz, a reformáció, az ipari forradalom, a felvilágosodás, a tudományos és technikai forradalom csak a kiscsaládos Nyugaton terjedhetett el. Azt már csak most teszem hozzá, hogy a Távol-Kelet is csak akkor vált a Nyugat versenytársává, amikor ott is a kiscsalád vált a jellemző családformává.
A jelenkorban pedig egyre inkább a kiscsalád válik jellemzővé még a túlnépesedő és lemaradó társadalmakban is.
Annak ellenére a családformával alig foglalkoznak a társadalomtudományok, pedig ez volna a jelenleg folyó események megértésének egyik kulcsa.

A magyar református falvak egykézése.

Ezzel a problémával már nagyon fiatalon találkoztam. Fülep Lajos könyve, a Magyarság pusztulása hívta fel rá a figyelmemet. Nemcsak az enyémet, hanem a népiekét általában. Aztán, mint a Nemzeti Parasztpárt Baranya-megyei titkára munkaterültem részévé vált az egykével való foglalkozás is. Többször találkoztam vele Zengővárkonyban a református parókián. Mivel apámnál is idősebb, mogorva református papot ismertem meg, nem pedig Ady Endre ivó cimboráját, vitába nem keveredtünk annak ellenére, hogy én az egykésben inkább a pozitívumot láttam. Erre Baranya-megyében bőven volt alkalmam, hogy az egykézés előnyét is lássam. Előtte ugyanis három Somogy-megyei faluban földosztó voltam, és az kellett látom, hogy a falvakban háromszor annyian kényetlenek megélni, mint amennyi elegendő volna a föld megművelésére. Elsősorban azért maradnak szegények a falvak, mert többen voltak kényetlenek megélni a falu határának megműveléséből, mint amennyi elegendő volna a megműveléshez. Baranyában aztán az is láttam, hogy az egykéző reformtus falvak lényegesen gazdagabbak, mint a sok gyermeket vállaló katolikusok.
A másik érven pedig az volt, hogy nálunk nem kevesen születnek, hanem hamar meghalnak. Akkor Ausztriában és Csehországban annyi volt a nők termékenysége, mint nálunk, de 8, illetve 6 évvel hosszabb volt a várható életkor. Ezért fel sem merült a népesség pusztulása. Tehát nem a születés volt kevés, hanem a halálozás sok.
Már akkor is feltűnt, hogy az egyetlen gyermeket jobban felnevelték, iskoláztatták. A Parasztpárt községi titkárai között a sikeresek szinte mind református egyetlen gyermek voltak. De akkor még nem volt tényleges értelmiséghiány, mint ma. Most az írogatom, hogy az egyetlen diplomás nagyobb érték a társadalom számára, mint hat képzetlen. De a 40-es években még én sem ott tartottam. Most azt hirdetem, hogy Kínában ugyan túlságosan csökkent a gyermekvállalás, de az átlagos értékük sokkal nagyobb lett. A jelenkor társadalmának nem több lakosra, hanem több kiművelt emberfőre van szüksége. Ennek ellenére a liberális Nyugat ma is darabra méri a következő generációt, pedig az értékével kellene mérni. Ekkor kiderülne, hogy Kínában ugyan csökken a generáció létszáma, de az éréke sokkal gyorsabban nő, mint bárhol a világban.
Megint csak idézem a tanácsomat.
„Ha Magyarországon a családok felső harmadában annyi gyermek születne, mint az alsóban, az alsóbban pedig csak annyi, mint jelenleg a felsőben, ötven év múlva háromszor gazdagabb társadalom lennénk, mint a jelenlegi gyermekvállalási struktúra mellett.”
Még egyszerűbben megfogalmazva, a jelenkori társadalom jövője elsősorban a gyermekvállalás családi struktúráján múlik.

A Nyugat élettere tízszeresére nőtt.

Az emberi faj története Amerika felfedezéséig lényegében az egymással alig érintkező kultúrák életterében játszódott. Azon belül kellett egymástól szinte függetlenül, eredményt mutatni. Amerika és Óceánia felfedezése azonban a Nyugat számára teljesen új, megkülönböztető lehetőséget biztosított. A nyugati keresztény Európa mintegy 5 millió négyzetkilométer életteréhez 50 milliónál nagyobb új, viszonylag alig lakott, és a társadalmi fejlődésben elmaradott élettérhez jutott. Ennek a jelentőségét még nem vetette fel senki.
Európa nyugati fele soha nem volt olyan túlnépesedett, mint a nála évezredek óta sokkal fejlettebb eurázsiai magas-kultúrák. Az emberiség három magas-kultúrája, a távol-keleti, vagyis a kínai, a dél-ázsiai, vagyis az indiai, valamint a közel-keleti, vagyis a mezopotámiai és az egyiptomi viszonylag gyorsan túlnépesedettek lettek, és terjeszkedésükre nem kínálkozott további élettér.
Ezzel szemben a Nyugat kezdettől fogva viszonylag alulnépesedett volt, mivel a természetes csapadékra épült gabonatermelése tized akkora népességet tudott eltartani, mint az önözött gabonatermelés. Ehhez járult, hogy a Nyugat feudális társadalma egy nőre 2-3 születéssel alacsonyabb gyermekvállalású volt. Tehát sokkal alacsonyabb túlnépesedési nyomás alatt működő táradalom volt.
A felfedezett kontinensek viszont eleve nagyon kis lakosságúak voltak.
Amerikában ugyan volt két magas-kultúra, de azok mindegyike megrekedt a kapás növénytermelés szintjén, és a kultúrát eltartó képességű térségeknek tizedét sem talpülte be.
A maya kultúra Észak-Amerikában csak a mai Mexikó területén volt, amelyik ugyan tudásban, kultúrában, mindenekelőtt az építészetben és a csillagászatban, valamint a kapás növénytermelésben a három klasszikus magas-kultúra szintjére emelkedett, de képtelen volt a nagy lakosságot eltartó szántóföldi növénytermelésre. Tegyük hozzá, hogy Amerikának a pásztorkodásra alkalmas óriási térsége viszonylag lakatlan maradt.
Dél-Amerikában pedig csak az Andokban volt hasonló szinten az inkák kultúrája. A szántóföldi öntözött gabonatermelésre alkalmas térségei ennek is kihasználatlanok maradtak.
Az eleve alacsony számú őslakosság nagy többségét az európai telepesekkel behozott betegségek is elpusztították.
Óceániában, azaz Ausztráliában és Új-Zélandon, pedig nagyon gyér őslakosságot találtak, akik többtízezer évvel elmaradottabb szinten éltek.
Így lett a viszonylag kis életterű Nyugatból a legnagyobb életterű, de viszonylag alulnépesedett magas-kultúra. Ez a klímaváltozás hatására még karakterisztikusabb lesz, hiszen az északi térségek eltartó képessége nő meg.
A klímaváltozással foglalkozó tudósok ezrei között szinte senki sem akad, aki a változás pozitív hatásaival is foglalkozna. Én ugyan azok közé a kevesek közé tartozom, aki a klímaváltozás egyenlegét pozitívnek tartom, de ezen belül is a legnagyobb nyertes Eurázsia és Észak-Amerika északi térsége lesz.
Érdekes módon nemcsak az érintett emberiség, de a tudósok is a jégkorszak megszűnésének egyenlegét negatívnak látják, holott fajunk történetében óriási pozitív eredménye volt. Még nem írta le senki, hogy a jégkorszak viszonyai között Eurázsia és Észak-Amerika északi harmada szinte lakatlan, nagyon hideg és többségében jéggel takart volt. A jelenleg már folyamatban lévő felmelegedés fő haszonélvezője Oroszország és Kanada lesz.

Foglalkoztatás.

1954 óta prédikálom, hogy a társadalom elsődleges érdeke a viszonylag magas foglalkoztatás, ezért a munkaerőt olyan árunak kell tekinteni, aminek olyan legyen az ára, ami viszonylag magas foglalkoztatást valósít meg. Azt mégsem fogalmazta meg egyetlen társadalomtudós sem, hogy minden osztálytársadalomban azért volt alacsony a foglalkoztatás, mert a munkaerő kínálata meghaladta a keresletét. A munkaerő kínálata pedig azért volt a keresleténél sokkal nagyobb, mert gyorsabb volt a spontán népszaporulat, mint amennyivel a munkaerő kereslete nőhetett. Csak az értheti meg az osztálytársadalmak közgazdaságtanát, aki a túlnépesedés állandó problémájával nem számol. Ezzel azonban egyetlen osztálytársadalom nem számolt.
Minden társadalmi sejt természetes adottságnak fogadta el a népszaporulatát. De nem is volt eszköze ahhoz, hogy ezt szabályozza. Az emberi faj természetes szexuális vágya több szülést eredményezett, mint amennyi utód eltartásának a képessége növekedhetett. A gabonatermelő és a pásztorkodó társadalmak olyan várható életkort biztosítottak, ami mellett egész százalékos lett a spontán népszaporulat. Ezzel szemben az életterek eltartó képessége legfeljebb 1-2 ezrelékkel nőtt. Ezért az osztálytársadalmak spontán népszaporulata nagyságrenddel nagyobb volt, mint a lakosságeltartó képesség növekedése.
Minden társadalmi egység a családtól az államig a versenytársaival folyó versenyben arra kényszerült, hogy népesebb legyen. A családtól az államig az egymással szembeni erő elsősorban a létszámtól függött. Mind a népesebb család, mind az állam versenytársához viszonyított ereje a létszámától függött. Ezért aztán tudomásul sem vették, hogy az elért eredmény, vagyis az egy lakosra jutó jövedelem és vagyon optimuma az optimális lakosságszám mellett volt biztosítható. Ennek ellenére csak két kivételes példát ismerek az optimális lakosságszám elérését szolgáló megoldásra.

Az európai agrártechnikai forradalom feudális társadalma.

A földesurak felismerték, hogy a birtokuk jövedelme akkor lesz maximális, ha a földjüket viszonylag nagy jobbágytelkekre osztják fel a kiscsaládos jobbágyaik között. Ez a társadalomfejlődés egyik legjelentősebb forradalmi változása volt. Ennek ellenére a történészek szinte említést sem tesznek arról, hogy Nyugat-Európa elsősorban annak köszönhetően vált a sokkal magas-kultúráknál hatékonyabbá, mert a kiscsalád sokkal hatékonyabb társadalmi sejt, mint a nagycsalád.
Ezt már középiskolás koromban felismertem. A Nyugat nagy társadalmi forradalmai, a reneszánsz, a reformáció, az ipari forradalom, a felvilágosodás, a tudományos és technikai forradalom csak a kiscsaládos Nyugaton terjedhetett el. Azt már csak most teszem hozzá, hogy a Távol-Kelet is csak akkor vált a Nyugat versenytársává, amikor ott is a kiscsalád vált a jellemző családformává.
A jelenkorban pedig egyre inkább a kiscsalád válik jellemzővé még a lemaradó társadalmakban is.

Ennek ellenére a családformával alig foglalkoznak a társadalomtudományok, pedig ez volna a jelenleg folyó események megértésének a kulcsa.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése