2017. augusztus 25., péntek

Az emberi faj kontraszelekciós túlnépesedése

Tartalom

Kopátsy Sándor                 ED                   2017 08 11

Az emberi faj kontraszelekciós túlnépesedése

A 20. század dereka óta fajunk kontraszelekcióval és féktelenül gyorsan szaporodik. Ha ilyen az állatvilágban, de akár a fajunk történelmében elszabadulhatott volna, talán kipusztulunk, legalábbis degenerálódunk.
Egyszer már az elszabadult népszaporulat hasonló veszéllyel fenyegette a fajunkat, de akkor tized ennyin sem voltunk, és a spontán népszaporulat tized ilyen gyors sem lett volna.
A kor emberisége ösztönösen felismerte a sorsát fenyegető veszélyt, és szervezett halálokozással védekezett ellene. Ez a fajunk létét fenyegető veszély mintegy hatezer éve a jégkorszak megszűnésével, a gyűjtögetésről a termelésre való áttérés hatására jelentkezett.
A túlnépesedésünk féken tartása érdekében olyan osztálytársadalmakat alakítottunk ki, amelyikben állandósult a társadalom halálokozása. Ezt három módon valósítottuk meg.
Növelték a lakosság többségének nyomorát.
Az értéktermelő lakosság jövedelmét adókkal és szolgáltatásokkal az indokoltnál jobban megcsapolták. Egyetlen történésznek nem jutott eszébe, hogyan alakult volna a halandóság, ha kisebb a rabszolgák, a jobbágyok és a munkások kizsákmányolása. Ezt jól bizonyította a tény, hogy az időjárás ingadozásával együtt mozgott a halandóság. Néhány kedvező év után nőtt a lakosság, az aszályos években pedig csökkent. Arra mégsem gondolt egyetlen társadalomtudós, hogy mi lett volna akkor, ha a lakosság növekedése akárcsak egyetlen százalékkal gyorsabb.
Sokat áldoztak a haderők fejlesztésére.
Szinte nyoma is alig található annak, az osztálytársadalmak mennyit költöttek a hadseregre, háborúzásra. Ma ezerszer annyit foglalkozik a sajtó a hatalmas hadkiadásokkal, holott ez a költség a jelenkor fejlett társadalmaiban a nemzeti jövedelem alig 1-5 százaléka. Az osztálytársadalmakban ez 10-20 százalék volt. A háborúk során ez ennek többszöröse volt. Még nem találtam olyan történészi munkát, ami kiszámolta volna az osztálytársadalmak hadászati és háborús kiadásait olyan módszerrel, amilyennel jelenleg számolják. A legénység a több éves katonai szolgálaton nem kapott fizetést. Kivéve a zsoldosokat. A háborúzás során ölték az embereket, terjesztették a járványokat, pusztították a vagyont.
Elég lenne azt felmérni, hogy fegyverkezés és háborúk nélkül hogyan alakult volna a lakosság száma. Ezt is csak becsülni tudom, de minden bizonnyal hadikiadások és háborúk nélkül elviselhetetlen lett volna a túlnépesedés.
Minden osztálytársadalom szervezetten üldözte a tudásvágyat.
A történelmet ma is úgy taníjuk, hogy az emberek oktatása elsősorban a vallások feladta volt. Arról még említést sem találtam, hogy minden vallás ugyan tanította a dogmákat, de üldözte a tudásvágyat. Számomra a zsidó biblia, a keresztény ószövetség legnagyobb problémáját az ember tudásvágyáért járó kárhozat jelentette. Fajunk azért bűnhődött, mert a tudás fájáról akarta a gyümölcsöt leszakítani.
Ennek kutatása során döbbentem rá, hogy minden vallás szervezetten üldözte a tudásvágyat. Márpedig a tudomány számára, ami minden osztálytársadalomra egyaránt jellemző, az objektív szükségszerűség. Ha minden osztálytársadalomra jellemző volt a tudásvágy üldözése, az végső soron társadalmi érdeket szolgált. Ha minden társadalom csak azzal tudott védekezni a túlnépesedése ellen, hogy fokozta a többség nyomorát, és fegyverrel növelte a halandóságot, akkor a két társadalmi jellemzőt szükségszerűnek kell elfogadni, és az indokoltságát megkeresni.
A társadalomtudománynak elsődleges feladata lett volna annak kiderítése, hogy miért volt társadalmi szükségszerűség a nyomor fokozása, a hadakozás és a tudásvágy üldözése.

Minden kultúra mítosza az osztálytársadalommal kezdődik.

A tudomány egyértelműen megállapította, hogy fajunk, a homo sapiens mintegy 150 ezer éve Dél-Afrikában jelent meg. Ezzel szemben minden nép az ember teremtését a saját életterébe helyezte, és alig az időszámításunk előtti mintegy 5 ezer évre tette.
A zsidó, a keresztény és a mohamedán vallás az ember születési helyét Mezopotámiába, idejét pedig az időszámításunk előtti 6. évezredbe helyzete. Vagyis nem Dél-Afrikába, és nem 150 ezer évvel előbbre. Ezt az évet a zsidó időszámítás az 5.780-ra, a helyét pedig Mezopotámiába teszi. De nem az évszám és a hely, hanem a logikája egyértelmű.
Lényegében minden vallásban az emberteremtés nem az ember megjelenésével, hanem már a termelőmunkából megélő emberrel kezdődik.
A homo sapiens már mintegy 150 ezer éve él, amikor egy jelentős felmelegedés hatására a gyűjtögetésből való megélést biztosító életterek jelentős hányadán a gyűjtögetésből való megélés eltartó képessége jelentősen a csökken. Ugyanennek következtében óriási fajpusztulás történik. A kipusztulásra ítélt néhány állatfaj domesztikálódik, az ember gondoskodására szorul. Ugyanakkor a tengerek szintje mintegy 70 méterrel emelkedik. Ezt a megélők tudata vízözönként és Noé állatmentő bárkájaként őrizte meg.
Az embertől független felmelegedés azonban jókor jött. Akkor, amikor az ember már fel volt készülve a megváltozott viszonyokhoz való alkalmazkodásra. Ezzel azonban a kor történészei nem foglalkoznak, nem keresik arra a magyarázatot, hogy a növények és az állatok sokasága kipusztult, az ember pedig ennek a változásnak köszönhetően vált sokkal magasabb rendű lénnyé. Ez csak azzal jelenik meg, hogy a megváltozott természeti környezetthez alkalmazkodó ember teremtését ehhez kötik.

Az ember, a rénszarvas és a kutya közössége.

Ma már megállapított tény, hogy a felmelegedés előtt mintegy 15 ezer évvel az ember és a kutya beépült a rénszarvas csordákba. A rénszarvasok csordájába beépült ember volt az első már nem gyűjtögető, de még nem termelő.
Az ember számára a legkevésbé alkalmas élettér az északi sarkkör térségének tundrája volt. Itt nagyon gyér növényzet és nagyon hosszú fagyos tér volt. Ennek következtében nagyon kevés állat számára volt élettér. Két ragadozó élt a tundrán. A jegesmedve, a legnagyobb medve, de az nem a tundrán, hanem a tengeren élt.
A farkas, ami csak nagyobb csapatokban maradhatott életképes. Elsősorban a rénszarvasok jelentettek számukra táplálékot.
A kutya, ami azonban az előbb említett versenytársaihoz képest versenyképtelen volt.
Az ember eltartó képessége nagyon alacsony volt. Nyáron bőven voltak vadgyümölcsök, de a hosszú teljen szinte csak halat találhatott. Olyan alacsony volt a térség embert eltartó képesség, hogy a beltenyészet, a vérfertőzés általános volt.
Azt ma már a biológusok megállapították, hogy a kutya 20 ezer éve a vadászó ember társa volt. Erre kényszerült, mert a jegesmedvével és a farkasokkal nem versenyezhetett. Önmagába a kutya az egyelten ostoba ragadozó. Akkor is csahol, riaszt, ha nem éhes, az olyan vadat is zavarja, amelyiket nem ejthet el.
A bunkóval, dárdával vadászó ember számára azonban éppen a rossz vadászra volt szüksége. Az ember ezzel a két fegyverével csak akkor lehet eredményes, ha a kutyák segítik, megtalálják a vadat, elterelik a figyelmét.
A történészek a fegyverek szerepét a vadászatban hangsúlyozzák, de a legfontosabb segítségét a kutyát meg sem említik. Pedig a vadászatban semmi sem növelte úgy az eredményt, mint a kutya.
A rénszarvas csak úgy élhetett meg a tundrán, ha évente több ezer kilométert bejárva megkeresi, hogy mikor, hol talál a hó alatt táplálékot. A jegesmedvének és a farkasoknak kiszolgáltatott rénszarvasok több ezres csordákba szerveződve vándorolnak, és elviselik a ragadozók pusztításait.
Az ösztönök egyik csodája, hogy az ember és a kutya felismerte, hogy számára a legjobb megoldás, ha a sokezres rénszarvas csordákhoz köti a sorsát, velük vándorol.
Az embereknek számára a rénszarvasok szánokon elhúzzák a felszerelésüket, élelmiszer tartalékukat. A nyájból pedig elég élelmet jelent, ha a lesérült állatok húsát fogyasztják. Ugyanakkor a csorda védelméről tűzzel, fegyvereikkel és kutyáikkal gondoskodnak.
A kutyák élelmezése is megoldódik a levágott állatok maradványaiból. Ugyanakkor a kutyák ébersége nélkül nem volna hatékony a ragadozók elleni védekezés.
A rénszarvasok pedig felismerték, hogy számukra az emberek és a kutyák jelenléte a legjobb megoldás.
Ez az életforma ugyan még nem pásztorkodás, hiszen nem az ember terel, hanem vele vándorol. A hó alatti zuzmót, füvet, mohát csak a rénszarvas orra érzi meg. A vonulását tehát a csorda ösztönére kell ma is bízni.
E három faj közössége a jelenkorig fennmaradt, legfeljebb a motoros szánokkal egészült ki.

A kapás kultúrák megjelenése.

A gyűjtögető életmódot a történészek máig nehezen értik meg. Nem tudatosult, hogy a gyűjtögető társadalmakban a legnagyobb értéket a nagyobb tapasztalat, a nagyobb értelem jelentette. Szinte minden járóképes gyerek és öreg is tud gyűjtögetni, ha van köztük valaki, aki megmondja, hogy hol, mint lehet találni. Ezért miden 50-100 fős gyűjtögető közösségben az értékrendet a tapasztalat, az ismeret mennyisége méri. Mindenki alkalmas arra, hogy gyűjtse a gombát, a vad gyümölcsöt, a csigát, de ritka, aki tudja, hol, mint érdemes keresni.
A gyűjtögetők eredményességében nagyobb a különbség, mint a tudósok között. Tudós lehet valaki a szorgalmával, kiváló gombagyűjtőnek ugyan sok tapasztaltra van szüksége, de kiváló csak az lesz, aki erre született.

Az osztálytársadalmak munkaerőigénye.

Az elmúlt hatezer éven az emberiség tudásvagyona ugyan óriási mértékben nőtt, de ezzel párhuzamosan a munkaerő többségével szembeni tudás és képességigény csökkent. Ebben csak a 20. század tudományos és technikai forradalma hozott fordulatot. A társadalomtudományok nem vettek tudomást arról, hogy az osztálytársadalmakat a munkaerő minőségi és mennyiségi túlkínálata jellemzi. Márpedig aminek a kereslete kisebb, mint a kínálata annak az ára az értéke alatt van. A rabszolgákat, a jobbágyokat és a munkásokat nem azért zsákmányolták ki, mert gonoszak voltak a rabszolgatartók, a földesurak és a tőkések, hanem azért, mert a munkásokból túlkínálat volt.
A 20. század derekára a fejlett világban, az emberiség ötödében leállt a népszaporulat és hiány keletkezett a minőségi munkaerőben.
A század végére a puritán Nyugaton, és Kína kivételével, a puritán Távol-Keleten megszűntek az osztálytársadalmak. Kiderült, hogy az olyan országokban, ahol az egy laksora jutó jövedelem meghaladta a 30 ezer dollárt, az iskolázottság a 12 évet, piac szabályozta a gazdaságot, és általánosan elterjedt a fogamzásgátlás, spontán megszűnt a túlnépesedés, ezzel az osztálytársadalmi felépítmény szükségszerűsége is. Kiderült, hogy ezeket a feltételeket csak a puritán erkölcsű társadalmakban lehet megteremteni.
Az emberiség másik egyötödét kitevő, puritán erkölcsű Kínában erőszakkal megteremették az osztálynélküli társadalom megszűnésének a feltételeit. A kommunista diktatúra felismerte az osztálytársadalmon túllépés számukra hiányzó feltételeket, a túlnépesedést, a gazdasági elmaradottságot és a piac hiányát, 1990-ben erőszakkal létrehozta ezeket a feltételeket, piacosította a gazdaságát, erőszakkal megfékezte a túlnépesedés okát, a sok gyermek vállalását, biztosította a fogamzásgátlókkal való ellátottságot.
A reformoknak példátlan sikere lett. Az egy lakosra vetített gazdasági fejlődés elképzelhetetlenül felgyorsult.
Ezzel Kína a 21. század közepére a gazdag osztálynélküli társadalmak sorába kerül, vagyis minden puritán erkölcsű társadalom száz éve még elképzelhetetlen jólétben élhet. De csak ezek. A tízmilliárd létszám felé közeledő emberiség kétötében a létszám bevándorlásokkal stabilizálódik, de az arányuk így is csökken.
A jelenlegi háromötöd azonban továbbra is féktelenül, 2-3 százalékkal szaporodik. Ezzel számukra nem közeledik, hanem távolodik az osztálytársadalmak felszámolhatósága. Ezt a Nyugat társadalomtudománya nem képes tudomásul venni, és abban a hitben él, hogy a túlszaporodó társadalmakban kierőszakolt politikai demokráciával létre lehet hozni az osztálynélküli, demokrata társadalmakat. Pedig ezekben nem közelednek, hanem távolodnak attól, hogy osztálynélküli társadalmakká váljanak. A fejlett világ társadalomtudományában nem tudatosul, hogy osztálynélküli társadalom csak ott lehet, ahol megáll a túlnépesedés. Ez a fajlett, már gazdag Nyugat és Távol Kelet társadalmaiban spontán megtörtént, a még szegény, de puritán Kínában pedig erőszakkal bevezették. Néhány nem puritán országban ugyan leállt a túlnépesedés, de mivel nem puritán viselkedésű a lakosságuk, egyre jobban lemaradnak. Ennek klasszikus példája Oroszország, illetve az ortodox keresztény Kelet-Európa és a Balkán.
Az a tény ugyan egyértelmű, hogy egyetlen nem puritán lakosságú ország nem lett sikeres, a Nyugat politikai és tudományos elitje ezt nem veszi tudomásul. Ennek példája a bankárok által kitalált BRICs országok, Brazília, Oroszország, India és Kína, négyese, amiben egyedül a fergeteges sikereket elérő Kína puritán lakosságú. A másik három nem felzárkózó, hanem nagy, de lemaradó ország.

A gazdag ötöd következő generációja kontraszelekciójú.

Az emberiség gazdag ötöde kontraszelekcióval neveli a következő nemzedékét. Az ugyan bebizonyosodott, hogy a túlnépesedés spontán csak a gazdag társadalmakban szűnt meg, de azt nem veszik tudomásul, hogy a fejlett országokban a lakosság gyermekvállalása a szülők anyai helyzetével és iskolázottságával fordítottan arányos. Az emberiség gazdag ötödében a gyermekvállalás ugyan a létszámot még biztosító szintre csökkent, de ezen belül ott születik az átlagosnál több gyermek, ahol a család gyermeknevelési adottsága viszonylag kedvezőtlen.
Ez ugyan abból is következik, hogy a gazdag és képzett szülők számára a gyermeknevelés nagyobb áldozat, de annak is a következménye, hogy minden társadalom a gyermekvállalást darabszáma arányában adja. Ez azt jelenti, hogy az állami gyermekvállalási támogatás a szegényebb, kevésbé iskolázott családok számára nagyobb, a családok felső harmadában azonban a ráfordítással és a felnevelés eredményével fordítottan arányos. A fejlett társadalmaknak elsősorban a következő nemzedék minősége a fontos, ennek ellenére a várható eredménnyel fordítottan arányos a gyermekvállalás társadalmi támogatása.
Azt ugyan senki sem vitatja, hogy a társadalom érdeke sokkal inkább a következő nemzedék minősége, mint létszáma, ennek ellenére a társadalom a mennyiségére ösztönöz.
Húsz éve prédikálom, hogy a nyugdíjrendszer a társadalomtávlati érdekével ellentétes irányban ösztönöz. Az öregkori társadalmi gondoskodás mértékét nem az életkeresethez, hanem a gyermeknevelés eredményével arányossá kellene tenni.
A legtöbbet idézett jó tanácsom: Ha a családok felső harmadában annyi gyermek születne, mint jelenleg az alsó harmadban, és ott csak annyi, mint jelenleg a felsőben, ötven év múlva még egyszer olyan gazdag társadalom lennénk, mint a jelenlegi gyermekvállalási struktúra esetén. Tehát egy társadalom jövője nemcsak attól függ, hogy ne szülesse gyors népszaporulatot adó gyermek, hanem attól még jobban, hogy milyen családi struktúra volt a születések mögött.
Még hírét sem hallottam olyan állattenyésztőnek, aki rossz párt válogat, de még olyant sem, aki számára közömbös, hogy milyen apát választ az állatainak. Ezzel szemben a politikusok és a demográfusok tudomásul sem veszik, hogy milyen apát találnak az állatik számára.
Ezzel szemben száz éve olyan gyermekvállalási rendszer működik minden társadalomban, amelyik a felneveléssel járó költségekkel fordított arányban támogatja a szülőket. Ez ugyan a legostobább állattartókat tönkre teszi, a jelenkori társadalom nemzedékei mégsem romlanak, legfeljebb lassabban fejlődnek. A felnevelés eredménye ugyanis nemcsak a családi hétértől függ, hanem a társadalom fejlődésétől is. A mai gyermekek ugyanis egyre több információt kapnak a környezetüktől, az egyre magasabb iskolázottságtól. A mai információ százszor annyi ismeretet közvetít, mint amennyit az előző generáció kapott.
Az agykutatás legújabb eredményei szerint az agyfejlődésben óriási szerepet játszik az első négy életévben megszerzett szókincs. A szókincs szó is évezredekkel előbb született, mint a tudomány felismerte, hogy az első négy életéven elsajátított szavak száma fontos szerepet játszik a felnőttkori agyunk kapacitásában.
Amennyire csodáltam, hogy a gyűjtögetésről a termelésre való áttéréssel szinte egy időben azonnal ösztönösen minden osztálytársadalom létrehozta a túlnépesedés ellen a társadalmilag szervezett halálokozást, a jelenkor társadalma az emberiség nagyobb felét érintő népességrobbanásra nem reagál.
Még egyetlen európai történész nem vetette fel a Szahara alatti Afrikában és Dél Ázsiában történő népességrobbanás és feltételek nélküli urbanizáció várható következményeit.
Nigéria lakossága 1914-ben 7 millió volt, jelenleg 184 millió. Száz év alatt 25-szörösére nőtt. Lagos néhány ezer lakosú város volt, most 20 millióra becsülik, és 2050-re 46 milliós lakosúnak várják a francia tudósok. 1914-ben annyi lakosa volt, mint 1919-ben a Trianoni Magyarországnak. Ma már közel annyi, mint Németországnak, Nagy Britanniának és Franciaországnak összesen. Nem kell hozzá fantázia, hogy ilyen népszaporulatot egyetlen európai ország sem viselhetett volna el. Lagos lakossága pedig az infrastruktúra nélkül több lett, mint a három legnépesebb nyugat-európai város összesen.
India lakossága évente 30 milliónál többel nő. Ez azt jelenti, hogy az EU 27 tagországa évente 10 millióval nőne. Ebbe ugyanis beleroppanna. Most politikai válságot okoz az 1 millió közel-keleti és afrikai bevándorló is. Igaz nem annyira a mennyiségük, mint a nem használható minőségük okozza a nagyobb problémát.
Európában a nagyvárosok lakossága a vasút századában alig 3 százalékkal nőtt, mégis kegyetlen forradalmak robbantak ki a nagyvárosokban. Arra nem gondol senki, hogy hova fog vezetni az elmaradt világ nagyvárosainak lakosságrobbanása. Ez európai milliós városok népszaporulata 1, a négy óceánokon túli alulnépesedett városokban 2, a leggyorsabban szaporodó észak-amerikai városé pedig 4 százalék. De ezekben a városi infrastruktúra ezeknél gyorsabban nő, mint a népesség. A féktelen urbanizáció várható veszélyeiről azonban említést sem tesz a sajtó.
Ötven éve mondtam, amikor hisztérikus félelem volt jellemző az atomháború emberveszteségeiről: A 21. században, az elmaradt világ sokmilliós nagyvárosaiban kézi fegyverekkel százszor annyi embert fognak megölni, mint a fejlett világ atomháborúiban.

Utószó.


Az utókor azt fogja megállapítani a jelenkorról, hogy a tudomány és a technika csodálatos fejlődése annyira elkápráztatta a politikusokat és a tudósokat, hogy a társadalmi változásokat figyelmen kívül hagyták.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése