Kopátsy Sándor PG 2017 10 30
Foglalkoztatás.
A társadalmak működésének hatékonyságát merő mutatók
között szerepeltetném a munkaképes lakosság foglalkoztatását is. Ehhez azonban
a jelenleg használt mutatóját módosítani kell.
A 15 év felett tanulókat foglalkoztatottnak kell
tekinteni. Ezek ugyanis a legfontosabb nemzeti vagyont, a szellemit
gyarapítják. Azzal, hogy munkaképes korukban képzettebbek lesznek, étékesebb munkaerővé
válnak. Jelenleg a 15 év felettiek szinte mindegyike tanul. Nagy társadalmi kár
származna abból, ha a fiatalok 15 éves korukban befejeznék a tanulást, és
munkát vállalnának. A középfokú képzettségnél megállók is hibáznak, ha képesek
diplomát szerezni, de inkább elmennek munkavállalásba. A fejlett társadalmakban
a korosztály közel fele egyetemen tanul tovább, és 25 éves kora után vállal
munkát.
Még bonyolultabb a gyermeket vállaló nőket a szülés
miatt kieső évben munkanélkülieknek tekinteni, hiszen ezzel a következő
nemzedék újratermelését szolgálja.
A nem
foglalkoztatott munkaképes lakosság a társadalom számára veszteség. A munkanélküliséget a
klasszikus közgazdaságtan nem tekintette veszteségnek, mert a foglalkoztatás tejes
költségét meg nem térítő foglalkoztatást nem tudta megoldani annak ellenére,
hogy a társadalom számára az is jövedelem lenne. Az osztálytársadalmak azért fejlődtek lassan, mert a munkaerejük
jelentős hányadát nem tudták hasznosítani. A
népszaporulat gyorsabb volt, mint a társadalom munkahelyet növelő képessége.
A tőkés munkaadók nem voltak képesek a gyenge minőségű munkaerőt úgy
foglalkoztatni, hogy az számukra jövedelmező legyen. Pedig a tőkés társadalom
érdeke is megkívánta, hogy az is dolgozzon, aki nem termel a munkaadója számára
akkora értéket, amekkora költséggel járt a foglalkoztatása. Ez csak akkor
oldható meg, ha az állam a gyenge minőségű munkaerő foglalkoztatását támogatja.
Ez azzal is megoldható, hogy az állam a bérekkel arányos elvonásokat csökkenti.
Ez megoldható azzal, hogy a gyenge munkaerő bére utáni elvonást csökkeneti,
vagy elengedi. Nincs ugyanis akkora kedvezmény, ami sok volna a tartós
munkanélküliség által okozott társadalmi kárnál.
A magas
foglalkoztatás fontos társadalmi érdek.
A magas foglalkoztatásnak szakszervezetek voltak a
legnagyobb ellenségei. Azok ugyanis csak a már foglalkoztatottak érdekvédelmi
szervei, érdekük a már foglalkoztatottak számára minél magasabb bért kiharcolni.
Viszont figyelembe sem veszik, hogy minél
magasabbak béreket harcolnak ki, annál kisebb lesz a gyenge munkaerő kereslete,
annál magasabb a munkanélküliség. Nemcsak a társadalom, de a dolgozók összességének az érdeke azonban az
olyan bérezés, aminél legmagasabb a foglalkoztatás. Ezt azonban csak akkor
lehet elérni, ha a gyenge munkaerő a munkaadónak olyan olcsó lesz, ami érkeltté
teszi azok foglalkoztatását is. A
társadalomnak ugyanis az olyanok foglalkoztatása is az érdeke, akik akár a bérüknél
is kevesebb értéket termelnek. Ezért olyanok foglalkoztatását is biztosítani kell,
hogy a gyenge minőségű munkaerőt is érdemes legyen alkalmazni.
Jelenleg
azonban az állam azt is elvárja, hogy a munkaadó ne csak a munkás bérét fizesse
meg, hanem a nyugdíját, a családjának az egészségellátást is fedezze. Ezek fedezetét a
munkaadóknak bérarányosan kell megfizetni. Ezzel a gyenge minőségű munkaerő olyan
drága lesz, ami mellett a gyenge minőségű munkaerőt a magas ára kiszorítja a
piacról. Jelenleg olyanok a foglalkoztatási feltételek, amik a munkaadó számára
a veszteséget jelentenek. A társadalom
érdeke azonban az, hogy gyenge minőségű munkaerő foglalkoztatási költsége akkora
legyen, hogy érdemes legyen foglalkoztatni. Ezt az elvárást a bolsevik rendszer sikeresen oldotta meg azzal, hogy
nem a gyenge munkaerő foglalkoztatását tette olcsóvá, hanem egyrészt
meghatározta a fizethető átlagbért, másészt a veszteséges vállalatokat
támogatta. Az állam nem a kifizetett bérek mennyiségét, hanem az átlagbért szabályozta. Ez csak akkor tette
lehetővé az igényes, jobban megfizetett munkás alkalmazását, ha ellensúlyozását
az átlagbérnél olcsóbb munkaerő felvételével ellensúlyozta. Ezzel a kis értékű
munkaerő számára keresletet teremtett. Gyakran egy jó mérnököt csak akkor
tudott jól megfizetni, ha három olcsóbérű munkást is talált ezzel párhuzamosan.
A bolsevik rendszer összeomlását követő rendszerváltás
azonban olyan politikai és gazdasági vezetést hozott, amelyek a veszteséges
vállatok leállításával akarták versenyképesebbé tenni a gazdaságot. A magyar rendszerváltás olyan foglalkoztatási
rendszert hozott létre, amiben az olcsó, kis értéket termelő munkaerő
foglalkozatási rátája alacsonyra zuhant. A bolsevik rendszer erőltetett
iparosítása a gyenge minőségű munkaerő foglalkoztatásban megelőzött minden demokratikus
osztálytársadalmat. Ezt akkor én is úgy láttam, hogy a foglalkoztatási rátánk
meghaladta az optimumot, nem tudtuk a jó munkaerőt jól megfizeti, ezért azt a
maximális teljesítményre ösztönözni. Ugyanakkor a gyenge minőségű munkaerő
fegyelme is laza volt.
Ma úgy látom, hogy a statisztikai adatok alapján a foglalkoztatási
rátánk ugyan magas volt, de a nagyon
alacsony és sok kedvezményes a nyugdíjkorhatár, a sok hiányzás és a szabadság,
a gyenge érdekeltség és munkafegyelem mellett, kevés volt az egy dolgozó által
ledolgozott teljesítmény. Ezekkel ugyanis a fejlett tőkés társadalmakhoz
viszonyítva, sereghajtók között voltunk.
A
foglalkoztatási mutatók tekintetében a világelső Dél-Korea. Ott nemcsak a
foglalkoztatás magas, de az évente ledolgozott órák száma 600-al meghaladta a
mienket. A ténylegesen nyugdíjba menők kora pedig nálunk 58 év, náluk 71.9 év, vagyis
közel ott az átlag 14 évvel tovább dolgozik. Ideje volna a foglalkoztatást azzal is mérni, hogy az országokban
mekkora a munkaviszony egész idején, a munkavállalás és a nyugdíjba vonulás
között ledolgozott órák száma. Ebből kiderülne, hogy a bolsevik rendszerben
ugyan szinte mindenkinek volt munkája, de az egy munkás élete során ledolgozott
órákban nemcsak most, de akkor is a kelet-ázsiaiak jelentősen előttünk jártak.
Azt csak a
közelmúltban ismertem fel, hogy a nem puritán és alacsonyan képzett munkaerőt
nem havonta, hanem hetente kellene fizetni. A háború előtt minden államban csak a tisztviselők
kaptak havi fizetést, a munkások pedig hetente. A tartósan munkanélküli, leszakadt
réteg, és a cigányság még ma sem érett arra, hogy havonta fizessük. A heti bért jobban beosztják, és azért
jobban megdolgoznak.
Az egységes fogalakoztatási feltételek tehát csak ott
lehetnek hatékonyak, ahol a munkaerő minősége és jövedelmét beosztó képessége
homogén. Megint csak azt kell látni, hogy a
foglalkoztatást szabályozó feltételek, az egységes felépítmény csak a homogén
társadalmakban lehet hatékony.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése