Kopátsy Sándor EE 2017 10 27
Miért hibás az
értékelmélet
Kezdő közgazdászként az Országos Tervhivatalba kerülve
azonnal összeütköztem az értékelmélettel. Gerő Ernő a gazdasági szféra
megkérdőjelezhetetlen ura szólította fel a Tervhivatal elnökét, vizsgálja meg
annak az okát, hogy a bútoripar miért nem jut diórönkhöz, amikor a háború előtt
bőven volt diórönk.
Mint parasztpárti, a Tervhivatal Mezőgazdasági
Főosztályán dolgoztam, rám sózták ezt a feladatot.
Az erdőgazdaságban dolgozók azonnal magyarázatot
adtak. Ott is a Szovjetunióból átvett önköltségi árakat vezették be. Ez pedig
számukra azt jelentette, hogy ami korábban drága volt, az olcsó lett, ami meg
olcsó volt megdrágult. Mivel a korábban nagyon drága volt a hámozási rönk, az
idős fák egyenes törzse, nagy értéket jelentett, vigyáztunk ennek a választéknak a megmentésére. A fák gyökeres
tönkjeit pedig a földben hagyták, mert nem kaptunk érte annyit, amennyiért
kiásták, feldarabolták volna. Most meg a hámozásra alkalmas rönknek alkalmas
egyenes törzseket is felvágják tűzifának, mert azért többet kapnak. Ráadásul a
diórönk mindig a családi kertek kiöregedett fájából származott. A bútoripar
számára értékes törzsek áráért tízszer több tűzifát vásárolhattak.
Szerencsém
volt, hogy éppen az erdészetben találkoztam az önköltségi árrendszer
ostobaságával. Itt a leghosszabb a termelési folyamat, a nyolcvan éve elültetett
csemeték kerülnek kitermelésre, közben ugyan viszonylag olcsón, de ápolni,
rikítani kell, hogy minél érékesebb legyen a véghasználat, amiben a hámozási
rönk százszor annyit ér, mind a tuskó, hússzor annyit, mint a tűzifa. A
nyolcvan éves ráfordítás nagy többsége a drága hámozási rönk mennyisén térül
meg. Ez minden erdész számára természetes. Legendásan emlegetik, hogy Németországban
van olyan erdő, ahol 300 éves korukig nevelik a tölgyeket, hogy aztán mesés
áron adják el a bútoriparnak. Minden egyes fát külön árverésen adnak el.
Az erdészek felvilágosítása alapján megírtam a
jelentést. Ha bevezetjük a világpiaci
árakat, megfordul a választék, nagyságrenddel megváltozik a termelési érték.
A bátor és nagytekintélyű elnökünk, Vas Zoltán
megdöbbenéssel olvasta a jelentésem, de azt tanácsolta, hogy aludjunk rá egyet,
mert a piaci árak indokoltsága dogmákat dönt. Másnap este pedig hívott a
lakáson. Elmondta, hogy Gerő elvtárs, szokása szerint, azonnal válaszolt.
„Állítson fel egy szakértői bizottságot, és ha ez így van, változtassunk
rajta.” A tekintélyes erdészekből
összeállt bizottság bemutatta választékokként, hogy mi az önköltségi és mi a
világpiaci ár. Szinte ellentétesek voltak az árak.
Gerő Ernő azonnal döntött, hogy vezessük be a világpiaci faárakat. A következő évben minden
erőgazdaság élüzem lett, ötszörösére
nőtt a kitermelés értéke, a veszteség pedig nyereséggé vált. A hússzoros
ára emelkedett diórönk pedig elárasztotta a bútoripart.
Az élet
belelökött a legjobb illusztrálásába annak, hogy az értékelmélet értelmetlen.
Az árakat nem az újratermelés költsége, hanem a kereslet és kínálat aránya
alakítja.
Ennek a leckének köszönhettem, hogy két évvel később,
1954 augusztusában, azzal bízott meg a miniszterelnök Nagy Imre, hogy két
munkatársával közösen készítsük el egy gazdasági reformjavaslatot.
Ebben a legjobb mesterem a lengyel akadémikus, Oszkár
Lange volt, aki új modelleket
javasolt. Az én elképzelésem azonban a
kereslet kínálat által alakított árrendszer volt, de felmértem, hogy azt szentségtörésnek
fogja Rákosi és Gerő, a két félelmetes politikai erő minősíteni. Ezért döntöttem, hogy a javasolt
reformunkat új mechanizmusnak nevezzük. Az új mechanizmus alatt a kereslet és
kínálat hatásának érvényesítését értettük.
Nagy Imre a hármunk által írt közel száz oldalas
javaslatot változatlan formában a minisztertanács elé terjesztette. Gerő
azonban azonnal megállapította, hogy ez „Bucharinista förmedvény!” Tájékoztatta
Rákosit, aki azonnal összehívta a párt Gazdasági Bizottságát. Az letiltotta az anyag
tárgyalását, a szétküldött anyagot visszagyűjtette, és megsemmisítette. Tőlünk
még az indigókat is begyűjtötték. Nagy Imre kérésére a javaslat három
készítőjét azonban nem vonták felelősségre.
A következő harminc évben nemcsak én hittem, hogy
örökre elveszett az új mechanizmus első megfogalmazása, de Nyers Rezső és Fehér
Lajos is nálam kereste. Ennek ellenére néhány évvel a forradalom után
megalakultak a reformbizottságok, amelyek munkájába engem is bevontak, de a
szerepem már másodlagos maradt, kivéve, hogy a legjobb propaganda anyagának, a Magyarázom a mechanizmust címen
megjelent rajfilm sorozatnak én lettem a szerkesztője. Ez lett életem egyik
legsikeresebb szereplése.
Az 1954-ben Nagy Imre számára készített anyagunkat
azonban 1980 körül egy kutató megtalálta.
A következő bekezdést most írom le először, mert csak most
mértem fel a jelentőségét.
A mechanizmus
reform kizárólag a miniszterelnök, Nagy Imre miniszterelnök programjának
készült. A párton belüli hatalmi viszonyokon nem akartunk változtatni. Arra
figyeltem, hogy az anyag mind a magyar, mind a szovjet pártvezetés számára
elfogadható legyen. Ne érintse a pártvezetés hatalmát. Sem a Szovjetunió sem az
Egyesült Államok vezetését, vagyis a világpolitikai helyzetet nem láttam
nemcsak akkor, de 1956 őszén sem érettnek arra, hogy politikai változás is
történhessen. Ezért gondosan vigyáztunk arra, hogy csak a gazdaságot működtető
módszerek reformjánál maradjunk.
Még fontosabb
érvünk volt, hogy Magyarországon nem szabad olyan politikai reformmal
foglalkozni, amiből a magyar zsidóságot kizárjuk, mert nélkülük nem lehet
sikeres a reformunk kivitelezése sikeres. Rákosi és köre ugyan a magyar közvélemény számára
elviselhetetlen módszereket alkalmazott, de okosabbak voltak, mint akiket az
elszabadult népharag állított volna az élvonalba. Ha Rákosi és köre Moszkvából azt érzi, hogy a brutalitásukat nem
támogatják, és ott is a gazdaság működtetésének rugalmasabb, piacosabb módját
keresik, ők is változtatni fognak.
A Horthy rendszerben egy életre megtanultam, hogy Magyarországon a magyar zsidóság kizárása
esetén nem működhet a társadalmi haladást serkentő rendszer. Ezt azonban
nemcsak Rákosi és társai, de még Nagy Imre és csapata sem értette meg.
Azt csak feltételezhetem, ha Rákosi és társai a politikai hatalom birtokában maradnak, ha
1954-ben tudomásul veszik az Új mechanizmus reformot, és elkerüljük a példátlan
támogatást élvező, de az első tíz nap után vállat irreális célokat vállaló 56-os
forradalmat is.
Azt, hogy a forradalmat leverő szovjet haderőt
elismerő Kádár és nem Rákosi került hatalomra, elsősorban Münnich Ferencnek
köszönhetjük, aki felpakolta Kádárt, és elvitte a Szovjetunióba. Kádár pedig
csak azzal a feltétellel vállalta a behívó szerepét, ha Rákosi nem jön vissza.
Azt akkor is, és ma is úgy látom, hogy a legjobb
megoldás az lett volna, ha a több pártos demokráciát már Nagy Imre és Kádár
János hívja be a szovjet csapatokat. Ennek elmulasztása és a szovjet csapatok
bevonulása után Nagy Imrének le kellett volna mondani.
Azt a jelenlegi rendszer sem képes megérteni, hogy a
Kádár átállása, és nem a forradalmi harc folytatása volt az egyetlen megoldás. A forradalom hősei nem a Szovjetunió
hatalma alól való kiszabadulásért harcolók, hanem a még elérhető legkisebb
rosszat elfogadóknak köszönhetjük, hogy elkerülhettük a borzalmas megoldást.
Ennek ellenére, életem legnagyobb élménye az ország
lakosságának 95 százaléka által lelkesen támogatott forradalom első tíz napja
volt. De csak eddig, amíg nem lépte át az elérhetetlenség határát. De már október 25.-én felmértem, hogy baj
van, amikor Nagy Imre a Kossuth téren, a palament ablakában tudomásul vette,
hogy nem elvtársaihoz beszél, és megrémültem, amikor több pártos kormányt
alapított.
Azt ugyan már 1945. május elsején, Pécsen felmértem,
hogy a bolsevik rendszer nem marxizmus, hanem annak egy ortodoxvallássá torzultsága.
Azonban megértettem, hogy nélkülük, belső erő hiányában nem számolhattuk volna
fel az arisztokrácia és az úri középosztály fél-feudalizmusát. A mai népszerű közép-jobb kormány is nagyon
más lenne, ha nem kerülünk a Szovjetunió hatalma alá.
Egészen
1990-ig semmi reményt nem éreztem arra, hogy felmerülhet a kommunista
társadalom piacosításának a lehetősége. A hidegháború szocialista oldalán Európában nem volt
olyan ország, amik elég erős és puritán lakosságú és alkalmas lehetett volna a
példamutatásra. A Szovjetuniót pedig olyan válságba sodorta az erejét messze
meghaladó fegyverkezési verseny, hogy semmi reményt nem éreztem arra, hogy
onnan reformok kezdeményezésére számíthatunk. A hatalma és puritán lakosságú Kínában
a kulturális forradalom ázsiai terrorja és a lakosság túlszaporodása okozott reménytelenséget.
Ezért
váratlanul ért 1990-ben a minden igényemet meghaladó reformra. Nemcsak a
gazdaságot piacosították, de sor került az eddig sehol nem emlegetett
gyermekvállalás korlátozása is.
Számomra ugyan Weber és a Bródy-Rácz könyv olvasása
után, vagyis az 50-es évek óta egyértelmű volt, hogy Kínában a 3 százalékos
népességnövekedése eleve a piacosítás kudarcát jelenti. Meglepett, hogy hogy Teng és a pártvezetés is tisztában volt ezzel,
és a gazdaság piacosításával párhuzamosan a gyermekvállalás kegyetlen
korlátozását is bevezették. A kellemes
meglepetésem ellenére elképzelni sem tudtam az elmúlt 27 évben elért eredményt.
Ha Marx felismerte volna, hogy az árak nem az érték
körül ingadoznak, hanem azokat a kereslet és a kínált az értékétől függetlenül
alakítja, akkor a kizsákmányolást nem a
tőkéstulajdon természetévvel, hanem csak a túlnépesedéssel, a munkaerő
túlkínálatával magyarázhatja.
Abból, hogy az
árcentrumát az értékük jelenti, nemcsak a klasszikus közgazdaságtan, de Marx
sem szabadulhatott meg, és kénytelen volt a föld- és a bányajáradék áralakító
szerepét elfogadni. Nem tűnt fel neki, hogy a földesúr jövedelmét nem ugyanolyan
kizsákmányolásnak tekinti, mint ahogyan a
profitot a tőkés tulajdonviszonnyal magyarázta. Ahogyan a földesúr
jövedelme a földhiányból, a bányatulajdonos jövedelme az ásványok hiányából
fakadt. Erre a két járadékra, ami a tőkés osztálytársadalom előtt is árelem
volt, nem állította, hogy a tulajdonviszonyból fakad, a tőkés kizsákmányolást mégsem a tőkehiánnyal, hanem a tőkés
tulajdonformával magyarázta. Pedig a profit ugyanúgy a tőkehiányból
származik, ahogyan a föld- és a bányajáradék is a termőföld és az ásványi
kincsek hiányának a szükségszerű következménye.
Marx másik
elméleti tévedése pedig a munkaerő árujellegének a figyelmen kívül hagyása
volt. Forradalmár
buzgalma nem engedte meg, hogy a munkaerő kizsákmányolását a túlkínálatával
magyarázza. A tőkések kizsákmányolását
nem tőkések politikai hatalmának felszámolásával, hanem a munkaerő
túlkínálatával lehet megszűntetni. Ha
Marx tudomásul vette volna, hogy a munkaerő ára csak akkor emelkedhet, ha
megszűnik a túlkínálata, nem forradalmár lesz, hanem demográfus. Ezzel
szemben a munkaerő jobb megfizetését a munkások politikai hatalmának biztosításával
akarta megteremteni.
Arra sem gondolt, hogy a jobban megfizetett munkás
tovább él, és több gyermeket nevel, akik nagyobb munkaerő kínálatot teremtenek,
az pedig a munkaerő árának csökkenését fogja okozni. Ha a munkaerő áru, az ára a keresletéhez viszonyított kínálatának a
nagyságától függ. A munkaerő csak addig lesz kizsákmányolva, amíg többen
vannak, mint amennyi munkaerőre a vállalkozásoknak szükségük van.
A példátlan
nagyra nőtt bányajáradék oka. 1990 után a kínai iparosítás a nyersanyagok olyan óriási
keresletét támasztotta, ami példátlan áremelkedését okozott. Ez a világgazdaság
történelmében páratlan bányajáradékot eredményezett. Ahogyan befejeződött a
kínai iparfejlesztés kezdeti, nyersanyag igényes szakasza, és nőtt a drága ára
miatt nőtt a nyersanyagokkal való takarékosság, csökkentek a nyersanyagok árai,
ezzel a bányajáradékok harmadára zuhantak.
Mivel nem történhet a világgazdaság történelmében a
kínaihoz hasonló iparosítás, a takarékosabb felhasználás pedig
megállíthatatlanul folytatódik, a magas bányajáradék a belátható jövőben nem
térhet vissza.
Még egy másik,
bizonyítékokat is szolgáltat a kínai reform.
A munkaképes lakosság csökkenésének köszönhetően nem
csak a kínai dollár milliárdosok sokasodtak meg, hanem a világtörténelem legnagyobb
nyomorcsökkenése is ott történt. A Világbank felmérése szerint, az elmúlt
negyedszázadban megszűnt Kínában a mély nyomor. 1990-ben 650 millió kínainak
volt 1.9 dollár alatt a napi jövedelme. Mára ennek 90 százaléka megszűnt. Ez
azt jelenti, hogy a Kínai reform során
nemcsak a dollármilliárdosok száma nőtt meg negyedével, de 600 millió kínai 90
százaléka is kiemelkedhetett a mély szegénységből. Az utóbbi azt jelenti,
hogy az emberiségen belül a nagyon
szegényeknek nemcsak az aránya, de a száma is felére csökkent.
Sok mindent el tudtam képzelni, de azt nem, hogy a tudományos és technikai forradalomnak
köszönhetően csökken a nagyon szegények aránya is. Még inkább meglepődtem
azon, hogy ez a nagyon gazdagok gyors növekedésével párhuzamosan történt meg.
Közel száz éve nem volt közgazdaságtani műnek akkora tudományos
sikere, mint Pikettynek, a francia akadémikusnak. Aki a művében azon háborog,
hogy egyre nő a vagyonok differenciálódása. Ez tény, de azt nem veszi
tudomásul, hogy a vagyon
differenciálódással párhuzamosan csökken a nagyon szegényeknek az aránya. Piketty
könyvéből éppen az ellenkezőjét vontam le, mint amit bizonyítani akart. Az
egyre differenciálódottabb vagyon ugyanis hatékonyabban működik, mint a kevésbé
differenciált, és ennek következtében egyre gazdagabb a társadalom. A gazdag társadalomban nemcsak a nagyon
gazdagoknak, de a nagyon szegényeknek is több jut. Piketty könyvénél jobb
antimarxista művel még nem találkoztam. Marx a jövedelmeket akarta a
szegények érdekében egyenlőbb an elosztani. Az fel sem merült nála, hogy a társadalom érdeke nem az elosztás
egyenlőbbé tétele, hanem a vagyon olyan elosztása, ami a legnagyobb értéktermelést
biztosítja. Ha ez az egyre differenciáltabb vagyonelosztás mellett történik
meg, akkor a differenciáltabb vagyonelosztás a szegényeknek is érdeke.
Az bennem fel sem merült, hogy ennek a legjobb
bizonyítását az 1990-es kínai reform sikere bizonyítja. Az adott még a fejlett tőkésállamoknál is nagyobb lehetőséget arra,
hogy a legügyesebbek dollármilliárdosok lehessenek. A példátlan
meggazdagodási lehetőség teremtett annyi többletjövedelmet, amiből nemcsak a
bérek emelkedtek példátlanul gyorsan, de egy milliárdosra 700 ezer nagyon
szegény jövedelme is nagyon gyorsan növekedhetett.
Nemcsak Marx és tanítványai akarták megváltani a
szegényeket segíteni a minél egyenlőbb elosztással, de Piketty is. Általában, a
jámborok egyenlőbb elosztást követlenek, az élet ezzel szemben azt bizonyítja,
hogy a szegények érdekét is az szolgálja a leginkább, ami a megtermelt javakat
egyenlőbben kell elosztani, hanem a vagyon működtetését kell azokra bízni, akik
a minél jobb hatékonyságot biztosítják. A
szegénységet nem az elosztással, hanem a vagyon minél jobb működtetésével kell
felszámolni. Ezt Kína 1990 óta megmutatja.
Tudomásul kell venni, hogy az áruk árát csak a kereslet és kínálat képes a társadalom érekének
megfelelően alakítani. Nem kell az áruk, nem a tulajdonosi jövedelmek
differenciáltságával, nem a járadékkal, nem a profittal kell foglalkozni, mivel
azok sem a tulajdon formájától, hanem az áruk keresletétől és a kínálatának
arányától függnek.
A társadalmak
versenyképességének három feltétele van.
Mennyire
puritán viselkedésű a lakosság.
A gazdaság
iránytűje a piacon kialakult kereslet kielégítése legyen.
A népesség
számának az ingadozása néhány ezreléken belül maradjon.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése